PENNGENALAN.
Riwayat hidup.
Nama penuh
Edmund Husserl ialah Edmund Gustav Albrecht Husserl. Edmund Husserl dilahirkan
pada 8 April 1859 di Prossnitz iaitu sebuah bandar di daerah Bohemia Moravia,
yang ketika itu sebahagian daripada Empayar Austria. Beliau berasal dari
keluarga Yahudi dan merupakan anak kedua daripada empat orang
adik-beradik.Ketika Edmund Huserl berusia 10 tahun,bapa beliau yang merupakan
seorang pedagang pakaian telah menghantar beliau ke Realgymnasium,Vienna untuk memulakan pendidikan Jerman kasik.
Setahun selepas beliau mendapat pendidikan di Realgymnasium, iaitu pada tahun
1870,beliau telah dipindahkan ke Staatgymnasium, Olmutz disebabkan tempat
tersebut berdekatan dengan kediaman beliau.
Pendidikan dan kerjaya
Pada tahun
1876-1878 beliau menyambung pengajian ke peringkat universiti di Leipzig.
Beliau menyambung pengajian beliau dalam bidang matematik, fizik dan astronomi.
Pada tahun 1878, beliau kemudiannya berpindah ke Universiti Humboldt(ketika itu
dikenali sebagai Universiti Friedrich William) untuk menyambung pengajiaan ke
peringkat tertinggi di Berlin dalam bidang matematik.Pada tahun 1881,beliau
berlepas ke University of Vienna untuk melengkapkan kajian matematikdi bawah
pengawasan Leo Konigsberger (bekas pelajar Weierstrass). Selepas menyempurnakan
kajian tersebut beliau telah mendapat Ph.D dengan kajian Beitrage zur
Variationsrechnung (Sumbangan kepada Variasi kalkulus).
Ketika berumur 24 tahun, sebagai seorang yang
mempunyai kelayakan akedemik iaitu doktor falsafah dalam bidang matematik,
beliau kembali ke Berlin untuk bekerja sebagai pembantu kepada Karl
Weierstrass. Akan tetapi, Husserl merasakan bahawa beliau amat berminat untuk
mempelajari bidang falsafah. Pada tahun
1884, beliau telah menghadiri kuliah daripada Frenz Brentano dalam
bidang falsafah dan psikologi falsafah di Universiti of Veinna. Brentano telah
memperkenalkan beliau mengenai tulisan-tulisan Brenard bolzano, Herman Lotze, j.stuart Mill, dan
David Hume. Husserl amt mengagumi Brentano sehingga beliau mengambil keputusan
untukemngabdikan dirinya dalam bidang falsafah.
Dua tahun
kemudian iaitu pada tahun 1886, Husserl
memohon untuk mendapatkan habilitasi bagi melayakkan beliau untuk
mengajar di peringkat universiti. Dibawah penyeliaan Carl Stumpf( bekas pelajar
Brentano ).beliau telah menulis Uber den Begriff der Zahl ( pada konsep nombor
)(1887) dan kemudiannya menjadi asas kepada kerja pertama yang penting iaitu
Philosophic der Arithmetik ( 1891 ). Pada tahun 1887, Edmund Husserl menjadi Privatdozent di Halle dan kemudiannya
berkahwin dengan seorang wanita dari masyarakat Yahudi Prossnitz, Malvine
Charlotte Steinchneider yang telah di baptiskan sebelum perkahwinan. Hasil
daripada perkahwinan tersebut, psangan tersebut di kurniakan tiga orang cahaya
mata. Mereka kekal di Halle sehingga 1901.
Karya-karya Husserl
Antara karya yang telah di hasilkan oleh Edmund
Husserl ialah:-
a)1887. Über den Begriff der Zahl. Psychologische Analysen.
b)1891. Philosophie der Arithmetik. Psychologische und logische Untersuchungen.
[1970, Philosophy of Arithmetic]
c)1900. Logische Untersuchungen. Erste Teil: Prolegomena zur reinen Logik.
[1970, Logical Investigations. Vol 1]
d)1901. Logische Untersuchungen. Zweite Teil: Untersuchungen zur Phänomenologie
und Theorie der Erkenntnis. [1970, Logical Investigations. Vol 2]
e)1911. Philosophie als strenge Wissenschaft. [1965, included in
"Phenomenology and the Crisis of Philosophy: Philosophy as Rigorous
Science and Philosophy and the Crisis of European Man"]
f)1913. Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen
Philosophie. Erstes Buch: Allgemeine Einführung in die reine Phänomenologie.
[1931, Ideas: General Introduction to Pure Phenomenology]
g)1923-24. Erste Philosophie. Zweiter Teil: Theorie der phänomenologischen
Reduktion. [1959, First Philosophy, Vol 2: Phenomenological Reductions]
h)1925. Erste Philosophie. Erste Teil: Kritische Ideengeschichte. [1956,
First Philosophy Vol 1: Critical History of Ideas]
i)1928. Vorlesungen zur Phänomenologie des inneren Zeitbewusstseins.
j)1929. Formale und transzendentale Logik. Versuch einer Kritik der logischen
Vernunft. [1969, Formal and Transcendental Logic]
k)1931. Méditations cartésiennes. [1960, Cartesian Meditations]
l)1936. Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzentale
Phänomenologie: Eine Einleitung in die phänomenologische Philosophie.
[1970, The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology: An
Introduction to Phenomenological Philosophy]
1939. Erfahrung und Urteil. Untersuchungen zur Genealogie der Logik. [1973,
Experience and Judgment]
m)1952. Ideen II: Phänomenologische Untersuchungen zur Konstitution.
n)1952. Ideen III: Die Phänomenologie und die Fundamente der Wissenschaften.
Idea –idea
Edmund Husserl.
Profesor falsafah
Berikutan
perkahwinannya, Husserl memulakan kerjaya pengajaran yang panjang dalam
falsafah. Beliau memulakan di mana pada tahun 1887 , beliau sebagai
Privatdozent di Martin Luther University of Halle-Wittenberg. Pada tahun 1891,
beliau telah menerbitkan Philosophic der
Arithmetik. Philosophiche und Logiche Untersuchungen, dalam kajian beliau
mengenai matematik dan falsafah, mencadangkan konteks psikologi sebagai asas
matematik. Ia menyangkal notis buruk Gottob Frege, yang mengkritik
psychologism.
Pada tahun
1901, Husserl dan keluarganya telah berpindah ke Georg-August Universiti ,
Gottingen). Buku beliau
Logiche Untersuchungen telah diterbitkan pada sekitar tahun 1900-
1901. Salah satu daripada jilid tersebut mengandungi renungan
berpengalaman "logik tulen" di mana beliau dengan berhati-hati
menyangkal "psychologism". Karya ini telah diterima dengan baik dan
menjadi subjek seminar yang diberikan oleh Wilhelm Dilthey. Pada tahun 1905,
Husserl mengembara ke Berlin untuk melawat Dilthey. Dua tahun
kemudian, beliau telah ke Italy untuk melawat Franz Brentano (guru lamanya) dan
Constantin Carathéodory (ahli matematik. ).
Dalam tahun 1910, beliau menjadi editor untuk
membuat Jurnal Logos. Dalam tempoh ini,
Husserl telah menyampaikan syarahan mengenai kesedaran dalaman, Pada tahun 1912
di Freiburg jurnal Jahrbuch für Philosophic und Phänomenologische Forschung
telah diasaskan oleh Husserl dan sebuah sekolah, dimana sekolah tersebut yang menerbitkan artikel pergerakan fenomenologi
mereka pada tahun 1913-1930. Ideen, antara kerja terpenting beliau telah disiarkan dalam keluaran
pertamanya. Sebelum pemikiran Ideen Husserl bermula, pemikiran tersebut
telah dicapai di peringkat di mana "setiap subjek adalah 'dipersembahkan'
dengan dirinya sendiri, dan kepada setiap semua yang lain adalah 'presentiated'
(Vergegenwartigung), tidak sebagai bahagian-bahagian alam semula jadi tetapi
sebagai kesedaran tulen." Peralihan Ideen itu maju " satu
pandangan tafsiran transendental-fenomenologi
yang kemudian dikritik oleh, Jean-Paul Sartre. "
Pembangunan pemikiran Husserl.
Beberapa tema awal.
Dalam karya-karya pertama Husserl,
beliau cuba untuk menggabungkan matematik, psikologi dan falsafah dengan
matlamat utama untuk menyediakan asas yang kukuh bagi matematik. Beliau
menganalisa proses psikologi yang diperlukan untuk mendapatkan konsep nombor
dan kemudian cuba untuk membina teori systematical kepada analisis ini.Untuk
mencapai matlamat ini, dia menggunakan beberapa kaedah dan konsep yang diambil
daripada guru-gurunya..Husserl telah mendapat idea daripada Weierstrass, bahawa
kita menjana konsep nombor dengan mengira koleksi objek yang tertentu. Manakala
beliau telah mendapat idea daripada Brentano dan Stumpf iaitu mengambil alih
perbezaan antara menyampaikan yang betul dan tidak wajar. Dalam contoh
ini, Husserl menerangkan dengan cara
berikut: “jika anda berdiri di hadapan sebuah rumah, anda mempunyai persembahan
yang sepatutnya, dan rumah itu, tetapi jika anda mencari dan meminta arahan,
maka ini arahan (contoh, rumah di atas sudut itu dan ini jalan) adalah
persembahan yang tidak langsung, dan tidak wajar.
Siasatan
Logik dan lain-lain (1900 -1901) adalah dianggap sebagai titik permulaan
bagi teori formal keseluruhannya dan bahagian-bahagian mereka yang dikenali
sebagai mereology.
Satu lagi elemen yang penting ialah Husserl mengambil alih daripada Brentano
intentionality, tanggapan bahawa
ciri-ciri utama kesedaran bahawa ia sentiasa sengaja. Walaupun sering diringkaskan sebagai "aboutness"
atau hubungan antara tindakan mental dan dunia luar, Brentano ditakrifkan
sebagai ciri-ciri utama fenomena mental, melalui mereka dapat membezakan
daripada fenomena fizikal. Tiap-tiap fenomena mental,atau tiap-tiap
perbuatan psikologi, mempunyai kandungan, diarahkan pada objek (objek
sengaja). Brentano menggunakan ungkapan "inexistence
sengaja" untuk menunjukkan status objek pemikiran dalam minda. Harta
yang sengaja, yang mempunyai objek yang sengaja, ciri-ciri utama untuk
membezakan fenomena mental dan fenomena fizikal, kerana fenomena fizikal
kekurangan intentionality sama sekali.
Beberapa
tahun selepas penerbitan kerja utama beliau, iaitu Untersuchungen Logische
(Siasatan Logik)1990-1901, Husserl membuat beberapa perincian konsep utama yang
menyebabkan beliau menegaskan bahawa untuk mengkaji struktur kesedaran, kita
perlu membezakan antara kesedaran perbuatan itu dan fenomena di mana ia
ditujukan (tujuan seperti yang sepatutnya). Pengetahuan Ofessences hanya
akan dibuat oleh "bracketing" semua andaian tentang kewujudan dunia
luar. Husserl menamakan prosedur
ini sebagai epoche.Konsep baru ini mendorong penerbitan Ideen (Idea) pada tahun
1913, dan rancangan untuk edisi kedua Logiche Untersuchungen .
Husserl
mencadangkan fenomenologikal ialah cara baru bagaimana kita melihat objek
dengan memeriksa, Dalam tempoh kemudian, Husserl mula bergelut dengan isu-isu
yang rumit intersubjectivity, khususnya, bagaimana komunikasi tentang sesuatu
objek boleh dianggap merujuk kepada entiti yang ideal yang sama (meditasi
Cartesian, Meditasi V).Husserl cuba untuk membawa kaedah baru untuk memahami
kepentingan fenomenologi siasatan saintifik (psikologi) dan apa yang
dimaksudkan dengan "kurungan" sikap semula jadi. Krisis Sains
Eropah adalah kerja Husserl yang belum selesai ialah Husserl berurusan secara
langsung dengan isu-isu ini. Di dalamnya, Husserl buat kali pertama cuba
membuat gambaran sejarah perkembangan falsafah dan sains Barat, menekankan
cabaran-cabaran yang disampaikan oleh orientasi mereka semakin (satu sidedly)
empirik dan naturalistik. Husserl mengisytiharkan bahawa realiti mental
dan rohani mempunyai realiti mereka sendiri iaitu bebas secara fizikal, dan
sains minda ('Geisteswissenschaft') perlu diwujudkan “sebagai asas saintifik
sebagai sains semula jadi telah berjaya:"
Konsep number( Uber den
Begriff der Zahl).
. Husserl’s Habilitationsschrift (analisis psikologi) , bagaimana
kita mengenalpasti banyak kita menangani kemungkinan yang terdapat dalam
kumpulan. Kenyataan Huserl membuat takrifan am mengenai nombor-nombor itu adalah
kepelbagaian unit.Dua unit utama yang tidak terjawab ialah “apakah kepelbagaian?”
dan “apakah perpaduan?”. Ia adalah bekas soalan kepelbagaian yang menepati seluruh esei. Walau bagaimanapun,
soalan kedua iaitu perpaduan masih menghantui perbincangan dan enggan
diabaikan. Husserl kemudiannya menyedari
bahawa sintetik unities terdiri dari dua jenis iaitu Sama ada hubungan
yang melaluinya beberapa item tergolong dalam satu set kandungan perwakilan
mental item-item (betul-betul di sana bersama-sama mereka sebagai item lain
yang boleh dihadiri dan dikira), atau ia tidak ada. Setelah dibuat bahawa
perbezaan antara perpaduan semula jadi atau fizikal, dan perpaduan
sewenang-wenangnya atau dikenakan
Ironinya, Perihal perpaduan nonsynthesized datang hampir
sebagai hasil sampingan cubaan untuk membezakan gabungan kolektif yang fizikal
atau sebenar daripada gabungan psikik. Dia menulis: "... Hubungan
menggabungkan ini yang hadir diri mereka sebagai, boleh dikatakan, tertentu
'lebih,' bertentangan dengan keseluruhan semata-mata, yang seolah-olah
semata-mata untuk merebut atas bahagian-bahagiannya, tetapi tidak benar-benar
untuk menyatukan mereka [kerana mereka sudah bersatu, secara bebas minda!]
.... Secara keseluruhannya terdapat kekurangan penyatuan mana-mana
intuitif, seperti yang jenis penyatuan jelas muncul di seluruh metafizik
atau berterusan.Husserl telah berjaya
membezakan antara keseluruhannya semula jadi dan buatan disintesis dalam satu
tangan, dan di sisi lain, orang-orang totalities yang dikenali sebagai telah
dicapai tidak disampaikan dengan mengumpul semula jadi mahupun oleh gabungan
mental.
Perpaduan secara keseluruhannya dikenali
sebagai benar , walaupun analisa seterusnya Husserl mengakui ialah mental dan
pembedahan fizikal. Seterusnya, dalam
perbincangan menyimpulkan “nombor” Husserl abai notis itu nombor satu walaupun
dia menggunakan ia untuk menggambarkan kerja-kerja gabungan
bagaimana. Menggantikan istilah "dan" bagi istilah “gabungan kolektif “. Terma Husserl sesuatu
konsep konsep yang paling umum. Ia bermaksud apa-apa objek sebenar atau tidak benar, fizikal atau psychical-upon
yang kita mencerminkan. Oleh itu beliau mengatakan bahawa kepelbagaian
sebagai satu konsep timbul daripada indetermination dan sebagainya.
Contohnya membolehkan siri "satu
dan satu dan satu ..." pergi sejauh yang anda suka”
Kepelbagaian adalah sebenarnya yang ditentukan oleh salah
satu yang berlaku di tiga mata. Iaitu yang pertama, Satu titik permulaan
siri mengira. Tiap-tiap nombor kecuali nombor pertama adalah kepelbagaian;
set nombor tabii yang lebih besar (demi satu!) Daripada set multiplicities.Yang
kedua, menentukan satu unit mengira. Yang ketiga, walaupun siri ini
boleh berhenti di mana-mana, namun ia telah berhenti di satu tempat tunggal,
tidak beberapa di mana-mana tempat. Setiap nombor adalah satu nombor yang
berbeza.Bagaimana pun, Husserl cuba untuk konsep nombor yang menekankan apa
yang telah diambil untuk menjadi sesuatu yang mutlak. Ini disebabkan Husserl
mendapat kepelbagaian yang lengkap danyang telah ditetapkan.
Ideen.(ideal 1)1913
Idea ini adalah mengenai ideanya yang menyentuh tetang
fenomenologi. Apakah yang akan melancarkan fenomenologi
transendental adalah pengiktirafan bahawa orang-orang mod perpaduan kaitan
antara satu sama lain dan dengan cara ketiga perpaduan, dalam cara yang
tantalizingly simetri. Ketiga-tiga onenesses adalah: perpaduan fakta
negeri dan perkara-perkara hal ehwal perpaduan eidetic pati, dan perpaduan
hidup kesedaran kerana ia mengalir di dalam aliran
pengalaman. Masing-masing mempunyai, dan pameran, jenis tersendiri
identiti dan ketekunan. Unities berdasarkan fakta dan perlu memberi objek
untuk menganggap kesedaran berterus terang, memasuki sebagai item pengalaman,
masing-masing dengan cara tersendiri; tetapi kesedaran juga boleh memesongkan
Sehubungan kembali ke-enterings dan menemui perpaduan sendiri, yang tidak
seperti sama ada mereka.
Kemungkinan korelasi kompleks ini disediakan oleh "prinsip prinsip": bahawa intuisi datang kepada kami dengan syarat-syarat sempadan-tersendiri bahawa kita boleh menerima sebagai sumber yang menginsuranskan ketepatan pengetahuan kami mereka.Atau dalam penggubalan Husserl:
"... Bahawa setiap gerak hati presentive originary mengesahkan sumber kesedaran, bahawa segala-galanya originarily (boleh dikatakan," kenyataannya peribadi ") yang ditawarkan kepada kita dalam 'intuisi' yang boleh diterima semata-mata kerana apa yang dibentangkan sebagai, tetapi juga hanya di dalam had di mana ia dibentangkan di sana "(44).
Jenis unities jenis pinggir yang berbeza, dan ini memberikan apa jenis perpaduan setiap daripada mereka akan menjadi. Tetapi ia mudah untuk terlepas perbezaan. Itu yang berlaku dalam sikap semula jadi, Husserl berkata, apabila semua objek kesedaran diambil seolah-olah mereka item fakta. Husserl mengadu bahawa walaupun Untersuchungen Logische telah disalah faham sebagai menyokong hanya kesilapan "realisme Platonik ini," oleh orang-orang yang membaca ke dalam penggunaan "objek" implikasi jangka bahawa, melalui hypostatization satu orang yang sesat, pemikiran setiap bertukar menjadi sesuatu .
Kemungkinan korelasi kompleks ini disediakan oleh "prinsip prinsip": bahawa intuisi datang kepada kami dengan syarat-syarat sempadan-tersendiri bahawa kita boleh menerima sebagai sumber yang menginsuranskan ketepatan pengetahuan kami mereka.Atau dalam penggubalan Husserl:
"... Bahawa setiap gerak hati presentive originary mengesahkan sumber kesedaran, bahawa segala-galanya originarily (boleh dikatakan," kenyataannya peribadi ") yang ditawarkan kepada kita dalam 'intuisi' yang boleh diterima semata-mata kerana apa yang dibentangkan sebagai, tetapi juga hanya di dalam had di mana ia dibentangkan di sana "(44).
Jenis unities jenis pinggir yang berbeza, dan ini memberikan apa jenis perpaduan setiap daripada mereka akan menjadi. Tetapi ia mudah untuk terlepas perbezaan. Itu yang berlaku dalam sikap semula jadi, Husserl berkata, apabila semua objek kesedaran diambil seolah-olah mereka item fakta. Husserl mengadu bahawa walaupun Untersuchungen Logische telah disalah faham sebagai menyokong hanya kesilapan "realisme Platonik ini," oleh orang-orang yang membaca ke dalam penggunaan "objek" implikasi jangka bahawa, melalui hypostatization satu orang yang sesat, pemikiran setiap bertukar menjadi sesuatu .
Idea-idea
II)(ideen II)
Jumlah
dagangan kedua Husserl, Ideen (penerbitan yang ditahan sehingga 1952) adalah
kerja-kerja tangan yang banyak. Husserl tidak berpuas hati dengan dan
tidak menyiarkan.Draf pertama ditulis dengan cepat pada tahun 1912, sejurus
selepas manuskrip isi padu yang pertama telah selesai. Husserl tambah
bahan pada tahun 1915, dan berpaling untuk mengedit kepada Edith Stein
pembantunya, yang telah datang bersama-samanya ke Freiburg dari
Gottingen. Stein disalin kerja dari trengkas Husserl pada tahun
1916. Dia memberikan bahan lagi, dan pada tahun 1918, beliau menghasilkan
pengumpulan yang disusun dan bertajuk pada masa ini: perlembagaan yang bersifat
material, yang bersifat haiwan, dan dunia budaya.
Tetapi
fenomenologi Husserl telah berkembang, dan manuskrip itu tidak sesuai dengan
dia. Seorang lagi pembantu, Ludwig Landgrebe, bekerja ia 1923-25, dan
Husserl dirinya disunting dalam lagi 1928. Ia akhirnya keluar selepas
kematian.
Jika usaha mencapai perpaduan telah mendapat petunjuk Husserl seperti bintang utara dari tulisan terawal melalui penemuan dan penyetaraan pertama fenomenologi, maka dalam Ideen II bahawa bintang menjadi dikaburi oleh "pencemaran cahaya" dari pelbagai pandangan yang lebih baru-baru ini dan bersaing. Tanpa akses kepada manuskrip, ia adalah mustahil untuk mengetahui dengan tepat bagaimana yang datang kira-kira. Dalam bahagian-bahagian teks seperti yang telah kita, kebimbangan dengan perpaduan kekal sebagai faktor penting.
Walau bagaimanapun, bahagian-bahagian lain seolah-olah bertentangan dengan wawasan utama dari jumlah pertama dan kerja-kerja awal. Sebagai contoh, dalam LU dan Ideen I, sfera material terdiri daripada negeri-negeri hal ehwal yang, fakta atau kes-kes seperti boleh dinyatakan dalam usul logik. Terdapat sememangnya "perkara" di sana, seperti bunga ros, namun penekanan kepada senario fakta yang ke dalamnya perkara-perkara ini digambarkan. Sebaliknya, inIdeen II "bahan alam semula jadi" penduduk dengan barang-barang yang besar, dan hakikat yang mereka telah tertanam dalam keadaan-keadaan telah menjadi tambahan yang ditetapkan, seolah-afterthought (# 15c).Dengan cara yang sama, dalam kerja-kerja awal sfera eidetic terdiri daripada bentuk cadangan logik dan kaedah-kaedah inferens.
Jika usaha mencapai perpaduan telah mendapat petunjuk Husserl seperti bintang utara dari tulisan terawal melalui penemuan dan penyetaraan pertama fenomenologi, maka dalam Ideen II bahawa bintang menjadi dikaburi oleh "pencemaran cahaya" dari pelbagai pandangan yang lebih baru-baru ini dan bersaing. Tanpa akses kepada manuskrip, ia adalah mustahil untuk mengetahui dengan tepat bagaimana yang datang kira-kira. Dalam bahagian-bahagian teks seperti yang telah kita, kebimbangan dengan perpaduan kekal sebagai faktor penting.
Walau bagaimanapun, bahagian-bahagian lain seolah-olah bertentangan dengan wawasan utama dari jumlah pertama dan kerja-kerja awal. Sebagai contoh, dalam LU dan Ideen I, sfera material terdiri daripada negeri-negeri hal ehwal yang, fakta atau kes-kes seperti boleh dinyatakan dalam usul logik. Terdapat sememangnya "perkara" di sana, seperti bunga ros, namun penekanan kepada senario fakta yang ke dalamnya perkara-perkara ini digambarkan. Sebaliknya, inIdeen II "bahan alam semula jadi" penduduk dengan barang-barang yang besar, dan hakikat yang mereka telah tertanam dalam keadaan-keadaan telah menjadi tambahan yang ditetapkan, seolah-afterthought (# 15c).Dengan cara yang sama, dalam kerja-kerja awal sfera eidetic terdiri daripada bentuk cadangan logik dan kaedah-kaedah inferens.
Ahli
–ahli falsafah yang dipengaruhi oleh pemikiran Edmund Husserl.
David
Carr dari Universiti Yale mengulas pada tahun 1970 berikutan Husserl,: "Ia
adalah baik dikenali bahawa Husserl adalah sentiasa kecewa pada kecenderungan
murid-muridnya untuk pergi cara mereka sendiri, untuk memulakan atas semakan
asas-fenomenologi dan bukannya melibatkan diri dalam tugas yang perkauman"
sebagaiasalnya dimaksudkan oleh sains baru yang radikal. Walau apa pun, dia telah menarik ahli-ahli
falsafah untuk fenomenologi.
Martin
Heidegger adalah pelajar Husserl, yang terbaik.hal ini kerana, Husserl memilih
sebagai pengganti beliau. Karya Makhluk magnum Heidegger dan Masa khusus adakah
hasil daripada kerjasama mereka.Mereka berkongsi pandangan mereka dan bekerja
bersama-sama antara satu sama lain selama lebih satu dekad di Universiti
Freiburg, Heidegger sebagai pembantu Husserl semasa 1920-1923. Tugas awal
Heidegger mengikuti gurunya, tetapi dalam masa yang sama dia
mula membangunkan wawasan baru yang berbeza varian. Beliau merupakan
editor asal jurnal Husserl yang baru, Jahrbuch; salah satu daripada karya-karya
beliau (memberi analisis fenomenologi undang-undang kewajipan) kelihatan dalam
isu pertama Reinach secara meluas dikagumi dan seorang guru yang luar biasa..
Edith
Stein adalah pelajar Husserl di Gottingen semasa dia menulis Mengenai Masalah
Empati (1916). Beliau kemudian menjadi pembantu di Freiburg
1916-1918. Beliau kemudian disesuaikan fenomenologi ke sekolah moden
Thomas Aquinas.
Ludwig Landgrebe menjadi pembantu kepada Husserl pada tahun 1923. Dari 1939, beliau bekerjasama dengan Eugen Fink di Husserl Archives di Leuven. Pada tahun 1954, beliau menjadi pemimpin Arkib Husserl. Landgrebe dikenali sebagai salah satu syarikat-syarikat bersekutu rapat Husserl, tetapi juga untuk pandangan bebas yang berkaitan dengan sejarah, agama dan politik seperti yang dilihat dari sudut pandangan falsafah dan metafizik existentialist.Eugen Fink adalah rakan rapat Husserl semasa tahun 1920-an dan 1930-an. Beliau menyampaikan sanjungan kepada Husserl pada tahun 1938.
Ludwig Landgrebe menjadi pembantu kepada Husserl pada tahun 1923. Dari 1939, beliau bekerjasama dengan Eugen Fink di Husserl Archives di Leuven. Pada tahun 1954, beliau menjadi pemimpin Arkib Husserl. Landgrebe dikenali sebagai salah satu syarikat-syarikat bersekutu rapat Husserl, tetapi juga untuk pandangan bebas yang berkaitan dengan sejarah, agama dan politik seperti yang dilihat dari sudut pandangan falsafah dan metafizik existentialist.Eugen Fink adalah rakan rapat Husserl semasa tahun 1920-an dan 1930-an. Beliau menyampaikan sanjungan kepada Husserl pada tahun 1938.
Roman
Ingarden, seorang pelajar awal Husserl di Freiburg, berutus dengan Husserl ke
pertengahan-tahun 1930-an. Ingarden, bagaimanapun, tidak menerima
idealisme .Kemudian transendental yang dia menyangka akan membawa kepada
relativisme. Ingarden telah menulis karyanya dalam bahasa Jerman dan
Poland. Dalam o Spor istnienie świata (Ger: "Der Streit um die
Existenz der Welt", Eng: "Pertikaian mengenai kewujudan dunia"),
beliau telah menjadikan kedudukan sendiri yang realistik, yang juga membantu
untuk menyebarkan fenomenologi di Poland
Max
Scheler bertemu Husserl di Halle pada 1901 dan mendapati dalam fenomenologi
satu kejayaan metodologi falsafah sendiri. Scheler, yang berada di
Gottingen apabila Husserl mengajar di sana, adalah salah satu daripada beberapa
editor asal jurnal Jahrbuch für Philosophic und Phänomenologische Forschung
(1913). Formalisme kerja Scheler dalam Etika dan Etika Nonformal Nilai
muncul dalam jurnal baru (1913 & 1916) dan menarik pujian-pujian. Walau
bagaimanapun, itu hubungan peribadi antara dua lelaki menjadi tegang, kerana
masalah undang-undang Scheler,, dan Scheler kembali ke Munich. Walaupun Scheler
kemudian mengkritik pendekatan idealistik Husserl, logik dan mencadangkan dan
bukannya satu "fenomenologi cinta", beliau menyatakan bahawa
dia kekal "amat terhutang budi" Husserl sepanjang kerja-kerja
yang dilakukan.
Emmanuel
Levinas pada tahun 1929 telah memberikan persembahan pada satu seminar yang
terakhir Husserl di Freiburg. Juga tahun itu, dia menulis di Husserl Ideen
(1913) kajian semula yang lama yang diterbitkan oleh jurnal
Perancis. Dengan Gabrielle Peiffer, Levinas diterjemahkan ke dalam
cartésiennes Perancis Husserl meditasi (1931). Beliau pada mulanya kagum
dengan Heidegger dan memulakan sebuah buku kepadanya, tetapi memutuskan projek
apabila Heidegger menjadi terlibat dengan Nazi. Selepas perang dia wrote
on kerohanian Yahudi, kebanyakan keluarganya telah dibunuh oleh Nazi di
Lithuania. Levinas kemudian mula menulis karya-karya yang akan menjadi
dikenali dan dikagumi
Penutup.
Pandangan
mengenai tokoh Edmund Husserl.
Pada pandangan saya tokoh Edmund
Husserl merupakan seorang tokoh falsafah yang sangat berkaliber dan sangat saya
kagumi. Saya berkata sedemikian adalah kerana mengikut apa yang telah saya
bacxa mengenai kehidupan beliau, buku-buku yang telah beliau hasilkan
pandangan-pandangan atau idea-idea yang telah beliau keluarkan da bagaimana
pandangan dan idea yang beliau keluarkan telah mempengaruhi banyak tokoh-tokoh
falsafah yang terkenal yang lain.
Edmund Husserl merupakan tokoh yang
amat meminati bidang falsafah dan matematik..Beliau banyak menghasilkan buku
yang dapat di gunakan sehingga sekarang.Walaupun beliau lahir dalam keluarga
yang sederhana, tetapi beliau amat bijak dalam akedemik dan sentiasa berusaha
untuk mencapai apa sahaja yangdi inginkan. Hal ini dapat di buktikan apabila
beliau sentiasa berhijrah dari satu tempat ke satu tempat yang lain hanya untuk
memimba ilmu dan mengkaji sesuatu perkara.
Saya amat menyokong pandangan dan
idea yang dikeluarkan oleh Edmund Huserl.Mengikut apa yang saya baca, tokoh Edmund
Husserl merupakan tokoh falsafah yang mengeluarkan idea mengenai konsep
nombor.. beliau menggunakan konsep nombor ini sebagai asa kepada matematik.
Beliau mengatakan bahawa nombor merupakan satu kepelbagaian unit. Melalui pemikiran
Edmund Husserl ini, lita dapat mengenal apa itu nombor.dan bagaimana hendak
menyelesaikan Sesutu masalah yang berkaitan dengan matematik.
Idea mengenai fenomenologi yang
beliau keluarkan amat saya sokong. Hal ini kerana, dalam isea tersebut beliau
mengatakan mengenai bagaimana kita melihat objek dengan memeriksa. Kita sebagai
makhluk yang mempunyai akal seharusnya sentiasa mengkaji apa sahaja yang kita
lihat. Melalui kajian yang kita lakukan inilah yang akan menunjukkan hasil yang
ingin kita ketahui.
Rujukan
No comments:
Post a Comment