Pendahuluan
Falsafah dan
pemikiran merupakan dua tugas penting yang dilaksanakan oleh aktiviti otak
manusia. Falsafah berada pada tahap teratas dalam ilmu kemanusiaan yang utama
sementara pemikiran tertakluk kepadanya. Dari segi bahasanya, falsafah ini
berasal daripada dua buah perkataan yang di gabungkan iaitu philo dan sophia. Philo bermaksud
'cinta dan suka' manakala sophia pula bermaksud 'hikmah
(wisdom)'. Gabungan dua perkataan ini, falsafah membawa maksud 'sukakan
hikmah/cintakan hikmah'. Oleh itu philosophia ialah cintakan kebijaksanaan atau
cintakan hikmah. Manakala ahli
falsafah pula bermaksud 'orang yang menyintai hikmah'. Perkataan cinta melibatkan kesungguhan,
kedalaman perasaan, sentuhan hati, jiwa dan raga. Ia juga melibatkan tindakan
yang bersungguh terhadap objek yang dicintai. Perkataan hikmah pula membawa
konotasi yang berhubung dengan ilmu pengetahuan, pengalaman hidup dan keupayaan
membezakan nilai.
Dengan kata lain, falsafah dari segi bahasa
bermaksud seseorang yang sukakan hikmah yang mengandungi pelbagai ilmu dan
makrifat bagi tujuan kefahaman diri dengan makna yang jelas.Dari makna etimologi diatas,
terdapat dua perkara yang menarik perhatian. Pertama, kemungkinan menyintai
sesuatu walaupun tidak memilikinya. Cinta yang cuba dihuraikan disini bermaksud
keinginan atau ingin memiliki. Ia tidak menjadi syarat bahawa seseorang itu
mesti memilikinya. Dengan kata lain, seorang ahli falsafah merupakan individu
yang mengejar dan mencari hikmah (wisdom) walaupun tidak berjaya memilikinya. Kedua, hikmah digunakan dalam konteks aktiviti
intelektual dalam apa jua bidang ilmu, pemahaman, pengamalan moral, percambahan
sudut pandangan dan sikap yang membawa kebahagiaan. Maksudnya disini, hikmah
itu merupakan suatu perkara yang membantu seseorang itu memahami ilmu dengan
lebih mendalam sehingga ia benar-benar merasakan ketenangan.
Falsafah pula
perkataan yang berasal dari terjemahan bahasa arab iaitu dari perkataan
falasifah, falsafah dan failasuf. Dari sudut istilah pula, falsafah
bermaksud sesuatu ilmu yang mendasar kepada makna sebenar sesuatu perkara
sehingga jelas akan makna serta tujuannya. Ini
dapat di lihat dari beberapa
pandangan dan pendapat para ahli failasuf sama ada dari kalangan failasuf Islam
mahupun Barat. Selain dari itu, tidak terdapat makna yang sepakat dari kalangan
ahli falsafah tentang makna falsafah itu sendiri, makna falsafah itu
berubah-ubah mengikut peredaran zaman dan waktu bagi para ahli falsafah.
Apa yang boleh
saya simpulkan di sini, falsafah merupakan satu bidang ilmu yang penting dan
tidak semua manusia mampu untuk memahaminya dengan baik. Hal ini kerana, ia
memerlukan satu persediaan yang rapi bagi mempelajarinya. Bidang ilmu ini boleh
dikatakan sebagai satu bidang yang merangkumi segala bidang ilmu yang terdapat
di dunia ini. Ia meliputi segala ilmu pengetahuan yang terdapat di dunia ini.
Sejarah dan falsafah merupakan dua perkara yang sukar dan payah untuk di
ungkapkan dengan makna kata yang sebenar. Hal ini kerana, falsafah mempunyai
bidang dan perbahasan yang tersendiri dan rumit untuk di huraikan. Hanya insan
yang mempunyai minat dan tahap pemikiran yang tertentu sahaja mampu untuk
menghuraikannya dengan mudah dan memahaminya dengan baik.
Dalam kita
membincangkan maksud atau difinisi falsafah seperti diatas, pada abad ke 18
seorang tokoh falsafah yang cukup hebat
telah wujud iaitu George Wilhelm Friedrich Hegel. Beliau merupakan
seorang tokoh esensialisme iaitu satu aliran yang menekankan kearah pendidikan.
Menurut beliau juga, pendidikan seharusnya berpijak pada landasan atau
nilai-nilai yang betul dan mempunyai
tujuan yang pasti.
Riwayat hidup george Wilhelm Friedrich Hegel
George
Wilhelm Friedrich Hegel merupakan ahli falsafah jerman, dilahirkan pada 27 Ogos
1770 di Stuttgart. Hagel meninggal dunia pada 14
November 1831 ketika umur 61 tahun.
Bapanya merupakan seorang pegawai hasil dengan perkhidmatan awam. Ibu Hegel, Maria
Magdalena Louisa,merupakan anak perempuan kepada seorang peguam di Mahkamah Tinggi Hakim di Wurttemberg. Dia
meninggal dunia disebabkan demam yang berkaitan dengan hempedu (Gallenfieber)
ketika Hegel berumur sebelas tahun. Hagel juga
menerima asuhan Protestan semejak kecil
lagi. Hegel juga mempunyai seorang kakak, Christiane Luise
dan hubungan mereka berdua sangat rapat hingga akhir hayatnya.
Ketika
berusia tiga tahun, Hegel mula belajar di Sekolah Jerman di Stuttgart dan pada
usia lima tahun, beliau berpindah ke
Sekolah Latin, namun sebelum beliau bersekolah, beliau sudah memahami deklinasi
dalam Bahasa Jerman, kerana telah diajarkan dengan baik oleh ibunya. Pada usia
8 tahun, beliau tahu membaca tulisan
latin dan dapat menerjemahkannya ke bahasa Jerman. Ketika belajar di Gymnasium
Illustre pada tahun 1776, Hegel sangat berminat membaca karya dari Klopstock, serta penulisan-penulisan pada zaman Aufklärung, seperti Christian Garve dan Gotthold
Ephraim Lessing. Beliau merupakan seorang siswa yang rajin dan suka bekerja
keras.
Pada usia 18 tahun,
Hegel masuk Tübinger Stift, iaitu
sekolah tinggi teologi di bawah naungan Universiti
Tübingen. Di sinilah ia bertemu dengan sahabatnya, iaitu Friedrich Hölderlin dan Friedrich Wilhelm Joseph Schelling.
Selepas dua tahun, Hegel lulus dari sekolah ini dan mendapat prestasi
yang tinggi di bidang filsafat, sehingga pada ijazahnya tertulis: "Philosophiae multam operam impendit”.
Setelah mendapat pengiktirafan dalam bidang teologi dari Tübinger Stift, Hegel menjadi pengajar persendirian untuk anak-anak
bangsawan di Bern.
Tahun
1797, Hegel mendapat tawaran dari Hölderlin
untuk mengajar di Frankfurt. Di sini,
ia tertarik untuk mendalami ekonomi dan sistem negara, disebabkan itu beliau
banyak membaca surat kabar, serta membuat catatan dari informasi tentang apa
yang dibacanya. Hal ini juga yang menyebabkan Hegel tertarik untuk menulis esai
mengenai situasi politik di tempat kelahirannya, iaitu Württemberg. Dalam esainya ini, Hegel menginginkan sebuah perubahan
yang radikal seperti Revolusi Perancis, kerana Jerman bukan lagi sebuah negara
feudal. Tahun 1801, sebagai sahabat Hegel dan juga sebagai guru besar Universiti Jena, Schelling mendorong Hegel untuk pindah ke sana.Tidak lama kemudian, Hegel dengan
serta-merta menjadi pensyarah Privatdozent atau kehormat selepas membuat kajian tentang orbit planet
(berjudul De orbitis planetarum).
Tahun
1816, Hegel mendapatkan tawaran mengajar di Universiti
Erlangen, Berlin, serta Heidelberg
dan ia memilih untuk mengajar di
Heidelberg. Pada tahun 1817, beliau menerbitkan bukunya yang berjudul Enzyklopädie der philosophischen
Wissenschaften yang merupakan kumpulan dari bahan ajar filsafatnya selama
di Heidelberg. Tahun 1818, ia mendapat
tawaran lagi dari Universiti Berlin
dan pada tahun 1830, ia menjadi presiden di universiti tersebut, ketika beliau berusia 60 tahun. Namun, setahun
setelah itu, ia pindah ke Kreuzberg karena di Berlin ada menghidap epidemi penyakit kolera.Ia kemudian
meninggal di Kreuzberg akibat infeksi
saluran cerna. Dengan kepergiannya itu, maka sudah berakhir juga puncak
spekulasi filosofis dalam sejarah filsafat barat.
Tokoh Esensialisme
Georg Wilhelm Friedrich Hegel
(1770 – 1831). Friedrich Hegel
mengemukakan adanya sintesis antara ilmu pengetahuan dan agama menjadi suatu
pemahaman yang menggunakan landasan spiritual. Sebuah penerapan yang dapat
dijadikan contoh mengenai sintesis ini adalah pada teori sejarah. Hegel
mengatakan bahawa setiap tingkat kelanjutan, yang dikuasai oleh hukum-hukum
yang sejenis. Hegel mengemukakan pula bahawa sejarah adalah manifestasi dari
berfikirnya Tuhan. Tuhan berfikir dan mengadakan ungkapan mengenai pengaturan
yang dinamik mengenai dunia dan semuanya nyata dalam erti spiritual.
Pengenaalan kepada
esensialisme
Esensialisme
adalah pendidikan yang di dasarkan kepada nilai-nilai kebudayaan yang telah ada
sejak awal peradaban umat manusia. Esensialisme muncul pada zaman Renaissance
dengan ciri-ciri utama yang berbeza dengan progresivisme. Perbezaannya yang
utama ialah dalam memberikan dasar berpijak pada pendidikan yang penuh fleksibiliti, di
mana serta terbuka untuk perubahan, toleransi dan tidak berkaitan dengan
doktrin tertentu. Esensialisme memandang bahawa pendidikan harus berpijak pada
nilai-nilai yang jelas dan tahan lama yang memberikan kestabilan dan nilai-nilai
terpilih yang mempunyai tujuan yang pasti. Idealisme dan realisme adalah aliran
falsafah yang membentuk corak esensialisme. Dua aliran ini bertemu sebagai
pendukung esensialisme, akan tetapi tidak lebur menjadi satu dan tidak
melepaskan sifatnya yang utama pada dirinya masing-masing.
Dengan demikian Renaissance adalah pangkal sejarah
timbulnya konsep-konsep pemikir yang disebut esensialisme. Esensialisme
adalah konsep meletakkan sebahagian ciri alam fikiran modern. Esensialisme
pertama muncul dan merupakan reaksi terhadap simbolisme mutlak dan dogmatik
abad pertengahan. Dengan itu, disusun konsep yang sistematis dan menyeluruh
mengenai manusia dan alam semesta, yang memenuhi tuntutan zaman.
Realisme
moden, yang menjadi salah satu eksponen essensialisme, titik berat tinjauannya
adalah mengenai alam dan dunia fizikal, sedangkan idealisme moden sebagai
eksponen yang lain, pandangan-pandangannya bersifat spiritual.
Kualiti
dari pengalaman terletak pada dunia fizik. Dan disana terdapat sesuatu yang
menghasilkan deria rasa dan persepsi-persepsi yang tidak semata-mata bersifat
mental. Dengan demikian jiwa dapat
diumpamakan sebagai cermin yang menerima gambaran-gambaran yang berasal dari
dunia fizik, maka anggapan mengenai adanya kenyataan itu tidak dapat hanya
sebagai hasil tinjauan yang menyebelah, bererti bukan hanya dari subjek atau
objek semata-mata, melainkan pertemuan keduanya. Idealisme moden mempunyai
pandangan bahawa realiti adalah sama dengan bahan gagasan-gagasan (idea-idea).
Disebalik dunia fenomenal ini, ada jiwa yang tidak terbatas iaitu Tuhan, yang
merupakan pencipta adanya alam semesta.
Manusia sebagai makhluk yang berfikir berada
dalam lingkungan kekuasaan Tuhan. Menurut pandangan ini bahawa idealisme moden
merupakan suatu idea-idea atau gagasan-gagasan manusia sebagai makhluk yang
berfikir, dan semua idea yang dihasilkan diuji dengan sumber yang ada pada
Tuhan yang menciptakan segala yang ada di bumi dan dilangit, serta segala
isinya. Dengan menguji dan menyelidiki semua idea serta gagasannya maka manusia
akan mencapai suatu kebenaran yang berdasarkan kepada sumber yang ada pada
Allah SWT.
Tempat Asal Aliran
Esensialisme Dikembangkan
Esensialisme
adalah pendidikan yang di dasarkan kepada nilai-nilai kebudayaan yang telah ada
sejak awal peradaban umat manusia. Esensialisme muncul pada zaman Renaissance dengan
ciri-ciri utama yang berbeza dengan progresivisme. Perbezaannya yang utama ialah
dalam memberikan dasar berpijak pada pendidikan yang penuh fleksibiliti, di
mana serta terbuka untuk perubahan, toleransi dan tidak berkaitan dengan
doktrin tertentu. Esensialisme memandang bahawa pendidikan harus berpijak pada
nilai-nilai yang memiliki penjelasan dan tahan lama yang memberikan kestabilan
dan nilai-nilai terpilih yang mempunyai sistem yang jelas. Idealisme dan
realisme adalah aliran falsafah yang membentuk corak esensialisme.
Dua
aliran ini bertemu sebagai pendukung esensialisme, akan tetapi tidak lebur
menjadi satu dan tidak melepaskan sifatnya yang utama pada dirinya
masing-masing. Dengan demikian Renaissance adalah permulaan sejarah timbulnya
konsep-konsep berfikir yang disebut esensialisme. Pada zaman itu, esensialisme adalah konsep meletakkan
sebagian ciri alam berfikir secara moden. Esensialisme pertama muncul dan
merupakan reaksi terhadap simbolisme mutlak dan dogmatik abad pertengahan. Oleh
itu penyusunan konsep yang sistematik dan menyeluruh mengenai manusia dan alam semesta, yang
memenuhi tuntutan zaman.
Pandangan Esensialisme dan
Penerapannya di Bidang Pendidikan.
Pandangan Essensialisme mengenai belajar
sebagai falsafah hidup iaitu dimulakan dengan tinjauannya mengenai peribadi
individu dengan menitik beratkan pada diri sendiri. Menurut idealisme, bila
seorang itu belajar pada taraf permulaan adalah untuk memahami diri sendiri,
terus bergerak keluar untuk memahami dunia objektif. Dari mikrokosmos menuju ke
makrokosmos.
Pandangan
Immanuel Kant, bahawa segala
pengetahuan yang dicapai oleh manusia melalui indera memerlukan unsur prasangka,
yang tidak didahului oleh pengalaman terlebih dahulu. Bila seseorang berhadapan
dengan benda-benda, tidak bererti bahawa mereka itu sudah mempunyai bentuk,
ruang dan ikatan waktu. Bentuk, ruang dan waktu sudah ada pada fikiran manusia
sebelum ada pengalaman atau pengamatan. Jadi, prasangka yang terarah bukanlah
fikiran kepada benda, tetapi benda-benda itu yang terarah kepada berfikir.
Fikiran membentuk, mengatur dalam ruang
dan waktu. Dengan mengambil landasan berfikir tersebut, belajar dapat
didefinisikan sebagai jiwa yang berkembang pada sendirinya sebagai bahan spiritual.
Jiwa
membina dan menciptakan diri sendiri. Seorang ahli falsafah dan ahli sosiologi
yang bernama Roose L. Finney
menerangkan tentang hakikat sosial dari hidup mental. Dikatakan bahawa mental
adalah keadaan rohani yang pasif, yang bermaksud manusia pada umumnya menerima
apa saja yang telah diatur oleh alam, melalui itu manusia mula berfikir. Jadi belajar
adalah menerima dan mengenal secara sungguh-sungguh nilai baru yang timbul untuk ditambah dan dikurangi
dan di teruskan kepada apa yang berikutnya. Dengan demikian pandangan-pandangan
realisme mencerminkan adanya dua jenis penentuan iaitu penentuan mutlak dan
penentuan terbatas.
1.
Penentuan mutlak, menunjukkan bahawa belajar adalah mengalami hal-hal yang
tidak dapat dihalang untuk bersama-sama membentuk dunia ini. Pengenalan ini
perlu diikuti oleh penyesuaian supaya dapat tercipta suasana hidup yang harmoni.
2.
Penentuan terbatas, memberikan gambaran kurangnya sifat pasif mengenai belajar.
Meskipun pengenalan terhadap hal-hal yang kausatif (penyebab) di dunia ini
bererti tidak mungkin adanya penguasaan terhadap mereka, namun kemampuan akan
menyelia apa yang diperlukan.
Pandangan Essensialisme Mengenai
Kurikulum
Beberapa tokoh idealisme memandang bahawa
kurikulum itu hendaklah berpangkal pada landasan hak-hak yang sesuai dan
organisasi yang kuat. Herman Harrel Horne
dalam bukunya mengatakan bahawa hendaknya kurikulum itu bersendikan alas
fundamen tunggal, iaitu watak manusia yang ideal dan ciri-ciri masyarakat yang
ideal. Kegiatan dalam pendidikan perlu disesuaikan dan ditujukan kepada nilai
yang baik. Atas ketentuan ini kegiatan atau keaktifan pelajar tidak dibelenggu,
asalkan sejalan dengan fundamentalisme (pengasas) yang telah ditentukan. Bogoslousky, mengutarakan di samping
menegaskan supaya kurikulum dapat terhindar dari adanya pemisahan mata
pelajaran yang satu dengan yang lain, kurikulum dapat diumpamakan sebagai
sebuah rumah yang mempunyai empat bagian:
1. Menyeluruh : Pengetahuan merupakan
latar belakang adanya kekuatan segala manifestasi hidup manusia. Di antaranya
adalah adanya kekuatan-kekuatan alam, asal usul sistem suria dan lain-Iainnya. Asas pengetahuan ini adalah ilmu pengetahuan sifat
alam yang luas.
2.
Ketamadunan: Karya yang dihasilkan
manusia sebagai akibat hidup masyarakat. Dengan tamadun manusia mampu
mengadakan pengawasan tcrhadap lingkungannya, mengejar keperluan, dan hidup
aman dan sejahtera .
3.
Kebudayaan: Kebudayaan memaparkan
karya manusia yang berkaitan di antaranya filsafat, kesenian, kesusasteraan,
agama, penafsiran dan penilaian mengenai lingkungan.
4.
Kepribadian: Bahagian yang bertujuan
pembentukan kepribadian dalam erti nyata yang tidak bertentangan dengan
kepribadian yang ideal. Dalam kurikulum hendaklah diusahakan agar faktor-faktor
fizikal, fisiologi, emosional dan intelektual sebagai keseluruhan, dapat
berkembang harmoni dan organik, sesuai dengan sifat kemanusiaan.
Sedangkan
Demihkevich menghendaki agar
kurikulum bersifat moraliti yang tinggi . Realisme mengumpamakan kurikulum
sebagai alur yang disusun dengan teratur satu sama lain iaitu disusun dari
paling sederhana sampai kepada yang paling kompleks. Susunan ini dapat di ibarat
sebagai susunan dari alam, yang sederhana merupakan fundamentalisme atau dasar
dari susunannya yang paling kompleks. Jadi bila kurikulum disusun atas dasar pemikiran
yang demikian akan bersifat harmoni.
1. Pandangan secara Ontologi
Sifat
yang menonjol dari ontologi esensialisme adalah suatu konsep bahawa dunia ini
dikuasai oleh sistem yang tidak ada cacat celanya. Pendapat ini bererti bahawa bagaimana bentuk,
sifat, kehendak dan cita-cita manusia haruslah disesuaikan dengan sistem alam
yang ada. Tujuan umum aliran esensialisme adalah membentuk peribadi bahagia di
dunia dan akhirat. Isi pendidikannya mencakupi ilmu pengetahuan, kesenian dan
segala hal yang mampu menggerakkan kehendak manusia. Kurikulum sekolah bagi
esenisalisme boleh dijadikan sebagai ukuran kenyataan, kebenaran dan keagungan.
Dengan itu sejarah perkembangannya, kurikulum esensialisme menerapkan pelbagai
pola idealisme, realisme dan sebagainya.
Huraian mengenai realisme dan
idealisme ialah:
1.
Realisme yang mendukung esensialisme yang disebut realisme objektif kerana mempunyai
pandangan yang sistematik mengenai alam serta tcmpat manusia di dalamnya. Ilmu
pengetahuan yang mempengaruhi aliran realisme dapat dilihat dari fzikal dan
ilmu-ilmu lain yang sejenis dapat dipelajari bahawa setiap aspek dari alam fizikal
dapat difahami berdasarkan adanya sistem yang
jelas . Dengan demikian, bererti bahawa suatu kejadian yang paling
sederhana mampu ditafsirkan menurut hukum alam.
2.
ldealisme objektif mempunyai pandangan alam semesta yang lebih optimis dibandingkan
dengan realisme objektif. Maksudnya adalah bahawa pandangan-pandangannya
bersifat menyeluruh yang boleh dikatakan meliputi segala sesuatu. Dengan
landasan fikiran bahawa keseluruhan dalam alam semesta ini pada hakikatnya
adalah jiwa atau spirit, idealisme menetapkan suatu pendirian bahawa segala
sesuatu yang ada ini adalah nyata.
Hegel
mengemukakan adanya sintesis antara ilmu pengetahuan dan agama menjadi suatu
pemahaman yang menggunakan landasan spiritual. Sebuah penerapan yang dapat dijadikan
contoh mengenai sintesis ini adalah pada teori sejarah. Hegel mengatakan bahawa tiap tingkat kelanjutan, yang dikuasai oleh
hukum-hukum yang sejenis. Hegel juga
berhujah bahawa sejarah adalah satu
manifestasi pemikiran Tuhan. Tuhan berfikir dan mengadakan ekspresi mengenai
pengaturan yang dinamik mengenai dunia dan semuanya nyata dalam erti spiritual.
Ciri lain mengenai penafsiran idealisme tentang sistem dunia tersimpul dalam
pengertian-pengertian makrokosmos dan mikrokosmos. Mikrokosmos menunjuk kepada keseluruhan
alam semesta dalam erti susunan dan kesatuan alam semesta. Pengertian mengenai
makrokosmos dan mikrokosmos merupakan dasar pengertian mengenai hubungan antara
Tuhan dan manusia.
2. Pandangan secara Epistemologi
Teori
keperibadian manusia sebagai pandangan Tuhan adalah jalan untuk menjelaskan
epistemologi esensialisme. Hal ini disebabkan jika manusia mampu menyedari
realiti scbagai mikrokosmos dan makrokosmos, maka manusia pasti mengetahui
dalam tingkat atau kualiti apa rasionalnya mampu memikirkan kesemestiannya.
Berdasarkan kualiti inilah ia mempengaruhi secara tepat pengetahuannya dalam
benda-benda, ilmu alam, biologi, sosial, dan agama.
1. Pandangan
Kontraversi Jasmaniah dan Rohaniah
Perbezaan idealisme dan realisme adalah kerana
yang pertama menganggap bahawa rohani adalah kunci kesadaran tentang realiti.
Manusia mengetahui sesuatu hanya di dalam dan melalui idea, rohaniah.
Sebaliknya realist
berpendapat bahawa kita hanya mengctahui sesuatu realiti di dalam melalui jasmani.
Bagi sebagian penganut realisme, fikiran itu adalah jasmaniah sifatnya yang tunduk
kepada hukum-hukum fizik. Akibatnya kedua-dua unsur rohani dan jasmani adalah
realiti keperibadian manusia. Untuk mengerti manusia, baik falsafah mahupun
ilmiah haruslah melalui hal tersebut dan pendekatan yang sesuai dalam
pelaksanaan pendidikan.
2. Pendekatan
(Approach)
ldealisme
pada pengetahuan kita hanya memahami rohani kita sendiri, tetapi pengertian ini
memberi kesedaran untuk memahami realiti yang lain. Sebab kesedaran kita,
rasional manusia adalah bahagian daripada rasional Tuhan yang Maha Sempurna.
Menurut T.H Green, pendekatan
(approach) personalisme itu hanya melalui jiwa. Padahal manusia tidak mungkin
mengetahui sesuatu hanya dengan kesadaran jiwa tanpa adanya pengamatan. Kerana
itu setiap pengalaman mental pasti melalui refleksi antara pelbagai pengamalan.
3. Menurut
Teori Koneksionisme
Teori
ini menyatakan semua makhluk, termasuk manusia terbentuk (tingkah lakunya) oleh
pola-pola “connections between” (hubungan-hubungan antara) stimulus dan respon.
Dan manusia dalam hidupnya selalu membentuk sistem jawapan dengan jalan
memperkuat atau memperlemah hubungan antara stimulus(rangsangan) dan respon.
Dengan demikian terjadi gabungan-gabungan hubungan stimulus dan respon, yang
selalu menunjukkan kualiti yang tinggi dan rendah atau kuat dan lemah. Di
samping hubungan dapat meletakkan pandangan yang lebih meningkat dari
assosianisme dan gelagat juga menunjukkan bahawa dalam hal belajar perasaan
yang dimiliki oleh manusia mempunyai peranan terhadap tidakan belajar yang
dilakukan.
3. Pandangan secara Aksiologi
Pandangan
ontologi dan epistemologi sangat mempengaruhi pandangan aksiologi. Bagi aliran
ini, nilai-nilai berasal pada pandangan-pandangan idealisme dan realisme sebab
essensialisme terbina disebabkan dua syarat tersebut.
A)
Teori
Nilai Menurut Idealisme
Penganut
idealisme berpegang bahawa hukum-hukum etika adalah hukum kosmos, kerana itu
seseorang dikatakan baik jika banyak interaktif berada di dalam dan melaksanakan
hukum-hukum itu. Menurut idealism sikap, tingkah laku dan ekspresi perasaan
juga mempunyai hubungan dengan kualiti baik dan buruk. Orang yang berpakaian
serba formal seperti dalam upacara atau peristiwa lain yang memerlukan suasana
tenang, haruslah bersikap formal dan teratur.
Untuk
ini, ekspresi perasaan yang mencerminkan adanya serba kesungguhan dan
kesenangan terhadap pakaian rasmi yang dikenakan dapat menunjukkan keindahan
baik pakaian dan suasana kesungguhan tersebut. George Santayana menggabungkan antara aliran idealisme dan aliran
realisme dalam suatu sintesis dengan mengatakan bahawa nilai itu tidak dapat
ditandai dengan suatu konsep tunggal, kerana minat, perhatian dan pengalaman
seseorang turut menentukan adanya kualiti tertentu.
Walaupun
idealisme menjunjung asas otoritarian atau nilai-nilai, namun juga tetap
mengakui bahawa peribadi secara aktif bersifat menentukan nilai-nilai itu atas
dirinya sendiri (memilih, melaksanakan).
B)
Teori
Nilai Menurut Realisme
Prinsip
sederhana realisme tentang etika ialah melalui asas ontologi bahawa semua
sumber pengetahuan manusia terletak pada keteraturan lingkungan hidupnya. Dapat
dikatakan bahawa mengenai masalah baik-buruk khususnya dan keadaan manusia pada
umumnya, realisme bersandarkan atas keilumuan dan lingkungan. Perbuatan
seseorang adalah hasil perpaduan yang timbul sebagai akibat adanya saling
hubungan antara pembawa-pembawa fisiologi dan pengaruh-pengaruh dari Iingkungan.
Karya-karya hagel
Selama masa hidupnya, Georg Wilhelm Friedrich Hegel
menghasilkan lima buah karya besar, yang mana kelima-limanya itu sangat
berpengaruh terhadap perkembangan ilmu filsafat. Karya-karyanya iaitu:
Phänomenologie des Geistes (1807)
Dalam bukunya ini,
Hegel menggambarkan tentang bentuk yang paling sempurna dari idea sebagai
sesuatu “yang mutlak”, yang selanjutnya menjadi idea absolut. Ide absolut
adalah pemikiran murni, yang ertinya adalah bahawa idea absolut merupakan
kesempurnaan fikiran atau jiwa.
Wissenschaft der Logik (1812-1816)
Wissenschaft der Logik (1812-1816)
Dalam buku ini, Hegel
menjelaskan, bahawa dengan adanya sesuatu yang terbatas, maka yang lain pun
menjadi terbatas, iaitu dibatasi oleh yang
batas yang pertama itu. Dengan demikian, sesuatu yang terbatas dengan
sendirinya menghasilkan sesuatu lainnya yang juga terbatas. Sesuatu yang kedua
ini juga, kerana terbatas, maka ia juga akan menghasilkan sesuatu ke tiga yang
juga terbatas, demikian seterusnya. Hegel menyebut proses ini sebagai
Ketidakterbatasan yang buruk atau Negatif (Die
schlechte oder negative Unendlichkeit).
Objektiver
Geist/Grundlinien der Philosophie des Rechts (1820)
Hegel memahami roh
objektif sebagai roh yang merealisasikan diri dalam dunia social politik
konkrit dalam bentuk abstrak, moraliti, dan sosial.
Enzyklopädie der
philosophischen Wissenschaften (1817)
Karya ini dibagi menjadi
beberapa bahagian, iaitu: Philosophie der
Logik, Philosophie der Natur, dan
Geist. Ketiganya ditulis ketika Hegel
masih mengajar filsafat di Universiti Heidelberg pada tahun 1817 dan terus
diwarisi sejak 1827 sehingga 1830.
Menurut Hegel, ilmu
pengetahuan merupakan sebuah sistem yang memiliki tiga unsur, iaitu Logik, Natur, dan Geist. Untuk menuju ilmu pengetahuan, ketiga unsur tersebut tidak
dapat dipisahkan satu sama lain agar tidak terpesong.
Philosophie der
Geschichte (1830)
Karya ini dihasilkan
ketika beliau mengajarnya di Universiti
Berlin tahun 1830. Dalam buku ini, Hegel mengatakan bahawa esensi dari roh
adalah kebebasan, maka kebebasan adalah tujuan dari sejarah. Sejarah baginya
merupakan gerak ke arah rasionaliti dan kebebasan yang semakin besar.
Karya-karya lainnya, iaitu:
o Frühe
Schriften (Jugendschriften)
o Jenaer
kritische Schriften
o Jenaer
Systementwürfe
o Tagespolitische
Schriften
o Philosophie
der Kunst
o Religionsphilosophie
o Philosophie
und Geschichte der Philosophie
Pandangan saya terhadap
Hagel.
Hagel
merupakan seorang tokoh yang sangat saya kagumi. Hal ini kerana dalam
perjalanan hidup beliau, beliau banyak berusaha untuk mencapai sesuatu. Untuk
menjadi seorang tokoh falsafah yang berpengaruh amat sukar bagi seseorang itu.
Hagel dari kecil lagi sudah mempunyai minat dalam pelajaran. Hal ini dapat kita
lihat dalam perjalanan hidup beliau itu sendiri. Ketika beliau berusia tiga
tahun, beliau sudah mula bersekolah dan mendapat pendidikan awal dari asuhan
ibunya. Ketika beliau berusia lapan tahun, beliau sudah tahu membaca bahasa
latin dan dapat menterjemahkan dalam bahasa Jerman. Apa yang membanggakan saya
disini ialah, sikap yang positif Hagel terhadap pendidikan sudah wujud dalam
diri beliau sejak kecil lagi.
Pemikiran
dan karya-karya beliau banyak menyumbangkan kepada pemikiran yang logik dan
dapat diguna pakai. Bagi saya setiap apa yang dihasilkan oleh beliau amat
berguna. Hal ini bukan bermakna apa yang buruk turut saya terima, tetapi kita
sebagai manusia yang dikurniakan akal fikiran seharusnya menilai apa yang
sepatutnya yang boleh kita ambil pakai dan tidak. Ini bermakna mungkin dari karya-karya yang
dihasilkan beliau ada yang boleh diterima pakai dalam kehidupan kita seharian.
Kesimpulan.
Belajar
falsafah merupakan satu ilmu yang mempelajari mengenai sebuah proses memahami
aktiviti-aktivi berfikir manusia, dan falsafah itu sendiri adalah aktiviti
berfikir itu. Dengan kata lain, falsafah mendorong manusia untuk berfikir
dengan lebih kritis dan kritik. Setiap perbuatan serta perlakuan manusia itu
menggambarkan apa yang di fikirkan oleh seseorang dalam akalnya, di mana apa
yang di lakukannya adalah apa yang di fikirkan. Oleh itu, seseorang yang
berakhlak dan berdisiplin itu bolehlah dikatakan sebagai seorang yang mempunyai
fikiran yang tersusun dan teratur serta akal yang sihat. Ini kerana, akhlak
yang di cerminkannya menggambarkan keadaan akal fikirannya.
Ramai manusia tidak menggemari falsafah kerana ia di katakan satu ilmu
yang susah dan merumitkan. Sebenarnya, falsafah itu sudah ada pada diri mansuia
itu sendiri. Falsafah yang di maksudkan disini adalah corak serta aktiviti
berfikir. Seseorang manusia akan berfikir apa yang hendak di lakukannya
sepanjang seharian dia bekerja. Ini bertujuan agar segala kerja dan
tanggungjawab yang di pikulnya berjalan lancar. Cabang ilmu falsafah secara dasarnya mempunyai
tiga cabang utama iaitu Kosmologi, Antropologi dan Teologi. Secara umumnya
kosmologi adalah satu bidang ilmu falsafah yang mempelajari mengenai
pengetahuan ahli falsafah (failasuf) mengenai peraturan-peraturan alam ini.
Manakala bidang antropolgi pula adalah satu ilmu yang membicarakan
mengenai manusia. Perkara yang di bincangkan adalah mengenai hakikat manusia
itu sendiri bukannya tubuh badan manusia seperti dalam bidang perubatan. Soal
manusia ini sentiasa menjadi pertanyaan dalam sejarah falsafah. Ini kerana,
falsafah itu melibatkan mengenai aktiviti akal fikiran manusia secara langsung
yang mana akal itu hanya di miliki oleh manusia sahaja. Pertanyaan mengenai
hakikat ini jugalah yang cuba di huraikan oleh akal manusia untuk mencari
kebenarnnya.
Bidang teologi pula merupakan sebuah bidang yang membincangkan mengenai
pemikiran failasuf mengenai ketuhanan. Dengan kata mudahnya, teologi ini adalah
bidang yang cuba membahas mengenai hal-hal yang berkait dengan Tuhan. Failasuf
cuba memahami sifat-sifat Tuhan dengan menggunakan pelbagai cara dalam usaha
mereka memahami mengenai Tuhan.
Oleh yang demikian, secara ringkasnya, cabang ilmu falsafah itu ada tiga
yang utama seperti yang dihuraikan diatas. Tidak dinafikan bahawa, cabang ilmu
falsafah ada banyak antaranya etika, politik, ekonomi dan lain-lain. Maka
dengan itu, pelajaran falsafah ini akan dapat membantu manusia untuk berfikir
dengan lebih terstur dan sistematik dalam usaha untuk mencari kebenaran dan
ilmu.
Rujukan:
4) http://eprints.ui.ac.id/27706/1/73667-T%2012043-Pemikiran%20politik.pdf
5)
http://www.berpolitik.com/static/myposting/2008/07/myposting_14388.htmlhttp://abuakhyar1.blogspot.com/
Nota
kaki:
Ontologi-
merupakan satu entiti, sifat atau komponen sesuatu benda.Ontologi merupakan
idea tentang sesuatu realiti sosial(situasidalam masyarakat). Sesuatu idea itu
sama ada boleh di lihat atau tidak.Contohnya keganasan rumah tangga,ontologinya
ialah sepak,pukul dan terajang.Tidak dapat di lihat(apakah bagi menjadikan
manusia itu manusia)
Epistemologi- merujuk
kepada idea perkara yang boleh dikira sebagai ilmu,perkara yang boleh
diketahui, dan kriteria ilmu yang mesti dipenuhi untuk dinamakan
ilmu dan bukan kepercayaan.
Aksiologi
-adalah ilmu yang membicarakan tentang tujuan ilmu pengetahuan itu sendiri.
Jadi Aksiologi merupakan ilmu yang mempelajari hakikat dan manfaat yang
sebenarnya dari pengetahuan, dan sebenarnya ilmu pengetahuan itu tidak ada yang
sia-sia kalau kita bisa memanfaatkannya dan tentunya dimanfaatkan dengan
sebaik-baiknya dan di jalan yang baik pula.
Dogmatis,maksudnya
bersifat benar dan bukan pertimbangan akal, krn berasal dr pokok ajaran
agama(nasrani) yg hrs diterima dan diyakini kebenarannya.
Idealisme,
kadang-kadang digunakan istilah mentalisme atau imaterialisme iaitu
keyakinan bahawa hanya Roh, Jiwa, fikiran dan isinya yang ada
No comments:
Post a Comment