Monday 30 September 2013

case study


What will organization have to do to adapt to the influx of needed Generation Y individuals?


Pengetahuan, kemahiran dan keupayaan seseorang pekerja adalah menjadi keperluan dalam setiap organisasi agar mereka tidak ketinggalan dalam arus teknologi moden serta dapat mengelak daripada wujudnya pertembungan budaya di dalam organisasi tersebut. Selain itu, kesesuaian aliran masuk terhadap individu-individu pekerja khususnya kepada Generasi Y dilihat amat penting pada masa kini. Hal ini memberi cabaran yang hebat kepada organisasi dalam menyediakan bentuk kerja yang berkesan dan sesuai dengan keperluan teknologi serta selari dengan mentaliti individu-individu generasi Y.
            Antara langkah-langkah yang harus diambil oleh pihak organisasi untuk kesesuaian aliran masuk bagi individu-individu generasi Y ialah mengambil masa untuk mengenali individu-individu generasi Y yang masing-masing masih di peringkat penyesuaian dalam sesebuah organisasi. Selain itu, pihak majikan haruslah mendengar pendapat mereka serta menunjukkan kepada mereka bahawa anda sebagai majikan benar-benar menjaga tentang kejayaanmereka dalam organisasi dan sentiasa menjaga kebajikan mereka sebagai seorang pekerja. Hal ini akan dapat menggalakkan pekerja yang terdiri daripada generasiY ini sentiasa mengikut arahan. Selain itu, dengan cara majikan yang sentiasa mendengar pendapat-pendapat daripada individu-individu generasi Y ini, mereka sebagai pekerja akan dapat mengurangkan tekanan sewaktu menjalankan tugas. Hal ini kerana pekerja tidak akan terlalu terikat sepenuh masa dengan arahan yang diberikan kerana mereka bebas untuk menyuarakan pendapat mereka terhadap organisasi.
Mewujudkan satu hubungan kejurulatihan dengan individu-individu generasi Y. Pihak organisasi akan mencari jurulatih atau pengurus-pengurus yang dapat membantu mereka berkembang dan meningkatkan kemahiran serta pengetahuan dalam menjalankan tugas. Sejak mereka di berikan peluang untuk berada didalam sesebuah organisasi, pihak pengurusan adalah bertanggungjawab dalam memberikan pengetahuan serta pengajian dalam memantapkan kemahiran diri generasi Y ini. Dengan menyediakan segala sumber-sumber bagi pengajianmereka, ianya dapat mewujudkan kesesuaian antara pekerja generasi Y ini majikan khususnya kepada organisasi itu sendiri. Kesesuaian antara pekerja dengan organisasi merupakan salah satu perkara yang perlu diambil kira. Hal ini kerana tanpa adanya kesesuaian antara pekerja dan organisasi, ia akan menurunkan produktiviti dalam melaksanakan sesuatu kerja dan sekaligus akan menggalakkan pertembungan budaya berlaku dalam organisasi.
Selain hubungan antara pekerja dan majikan,  pihak organisasi perlu mengaggap pekerja generasi Y sebagai teman, bukan sebagai orang asing ataupun orang luar. Sebagai majikan mereka haruslah mudah untuk didekati apabila individu-individu generasi Y ini memerlukan tunjuk ajar ataupun bantuan. Ini akan mewujudkan serta menggalakkan hubungan sosial di tempat kerja. Seperti yang kita tahu, hubungan sosial di antara majikan dan pekerja adalah sangat penting bagi keharmonian interaksi antara mereka. Dengan wujudnya hubungan sepertiini, ia dapat mengeratkan dan meningkatkan kerjasama dalam perlaksanaan tugas serta dapat mengelak wujudnya pertembungan budaya.








2. Is Generation Y really that different than previous generations that entered the work force in large numbers? Explain.

Ketua pegawai eksekutif Institusi Kewangan Asia menyatakan, individu generasi Y di Malaysia mempunyai sikap yang sama dengan generasi Y di negara-negara lain yang semakin bercita-cita tinggi serta menginginkan cabaran-cabaran yang lebih besar, kerana Malaysia sedang bergerak ke arah menjadi sebuah negara yang maju sepenuhnya menjelang 2020. Oleh itu, boleh dikatakan bahawa individu dari generasi Y adalah berbeza berbanding generasi lain yang memasuki tenaga kerja dengan jumlah yang besar.
Individu generasi Y adalah berbeza jika dibandingkan dengan generasi lain. Hal ini kerana bagi generasi Y kehidupan mereka berteraskan wang, keselesaan dan kepuasan. Elemen kesetiaan sejati tiada dalam kamus hidup mereka, oleh itu bertukar kerja dua atau tiga kali setahun adalah perkara biasa berbanding individu dari generasi X yang lebih setia dalam pekerjaan. Mereka adalah individu yang tidak mahu dikongkong atau diarah-arah dan mudah memberontak jika berasa tidak puas hati terhadap sesuatu perkara. Walaupun terdapat perbezaan atau jurang antara ciri-ciri bagi setiap generasi, namun senario ini tidak menjadi halangan untuk mencapai kesepaduan antara generasi demi mengecapi kejayaan bersama-sama.
Selain itu, Generasi Y lebih cenderung untuk mudah menerima perubahan, karena mereka lebih berfikiran terbuka dan berkeinginan tinggi untuk  belajar segala perkara baru. Mereka juga lebih percaya diri untuk tampil di depan forum dan mengemukakan pendapatnya. Hal ini kerana, dalam kes ini turut menyatakan bahawa individu dari generasi Y lebih berani untuk meluahkan pendapat mereka. Sebagai contoh, mereka akan memberi pendapat jika terdapat penyelesaian yang lebih baik kepada orang lain tanpa mengira pangkat ataupun umur individu tersebut.
Namum begitu, remaja Generasi Y lebih dekat pada keluarganya, berbanding remaja generasi baby boomers. Hal ini dapat dilihat dalam kes ini dimana ibu bapa pekerja dari generasi Y tersebut campur tangan dalam urusan pekerjaan anaknya. Generasi Y cenderung untuk dekat, bahkan masih manjadengan orang tua mereka berbanding individu daripada generasi X yang lebih suka menjauhkan diri daripada keluarga mereka. Terdapat kajian yang menyatakan jika dahulu, disiplin diajar dan diperkukuhkan menggunakan tangan ataupun rotan namun begitu pada masa kini, jarang sekali kita lihat anak didisiplinkan begitu.
Ramai ibu bapa lebih gemar menggunakan perbincangan atau leteran dan sering kali berhujah dengan anak-anak mereka serta memberi mereka pilihan untuk membuat keputusan.
Secara kesimpulannya, jelaslah di sini bahawa Generasi Y begitu berbeza daripada generasi sebelumnya dari pelbagai aspek termasuklah untuk masuk ke dalam alam pekerjaan.














3. Will Generation Y individuals have to make adjustments in their style, preferences, and interests to be successful in their careers?

Generasi ini dikatakan cenderung tidak mempunyai kesabaran, keinginan yang tinggi, serta cara berkomunikasi yang teruk sesama mereka, namun harus diberi pujian kerana sikap mereka yang mempunyai semangat yang tinggi dan luar biasa. Oleh itu, untuk mencapai kejayaan dalam kerjaya mereka, mereka perlu membuat perubahan dalam gaya hidup mereka, kesukaan serta kecenderungan dalam diri mereka. Perubahan ini akan membantu mereka menyesuaikan diri dengan individu dari generasi lain supaya tidak berlaku pertembungan budaya ketika melakukan sesuatu tugasan.
Perubahan ini perlu dimulakan dengan sikap individu generasi Y yang mempunyai pelbagai sikap negatif. Sikap yang paling utama yang perlu diubah ialah dari segi kesetiaan. Untuk membina kerjaya yang baik mereka perlu lebih setia kerana jika mereka sering bertukar pekerjaan persepsi majikan terhadap mereka akan semakin menurun walaupun mereka mempunyai banyak pengalaman. Majikan akan lebih cenderung untuk memberi jawatan yang rendah kerana bimbang pekara yang sama akan berlaku jika pekerja tersebut memegang jawatan penting dalam organisasi. Oleh itu, individu generasi Y perlu berfikir panjang sebelum membuat keputusan untuk bertukar-tukar pekerjaan bagi membina kerjaya yang lebih stabil dan lebih baik pada masa hadapan.
Sikap generasi Y yang tidak boleh menerima arahan orang lain merupakan sikap yang perlu dibuang. Ini kerana sikap ini akan menyebabkan mereka akan menerima akibat yang negatif terhadap diri mereka sendiri. Semua perkara memerlukan pandangan orang lain kerana tidak semua perkara yang kita rasa betul boleh diterima oleh semua pihak. Contohnya sebagai pekerja bawahan kita perlu menerima arahan daripada pihak atasan walaupun kita rasa arahan tersebut merupakan sesuatu yng tidak penting tetapi berdasarkan kehendak perkhidmatan kita perlu mengikut apa yang diarahkan.
Seterusnya, sikap manja yang ada pada individu generasi Y juga perlu diubah untuk mencapai kejayaan dalam kerjaya yang dikehendaki.  Mereka perlu menjadi individu yang lebih berdikari tanpa mengharapkan bantuan individu lain termasuklah ibu bapa mereka. Mereka tidak boleh memandang ringan untuk setiap perkara berkaitan pekerjaan. Sebagai contoh, sikap kurang berusaha untuk melaksanakan sesuatu tugasan tidak seperti generasi X yang boleh mencari penyelesaian untuk menyelesaikan sesuatu perkara. Sikap generasi Y yang malas untuk mencari penyelesaian dan mengharapkan orang lain perlu diubah supaya kerjaya mereka boleh dibina melalui sikap berdikari ini.
Secara keseluruhannya perubahan sikap adalah teras utama yang boleh dilakukan oleh individu generasi y untuk memperoleh kerjaya yang lebih baik dalam kehidupan mereka.

            

No comments:

Post a Comment