Tuesday 5 November 2013

Apple Inc

1.0  Pengenalan

1.1  Latar belakang organisasi


Dahulunya Apple Inc dikenali sebagai Apple Computer Inc. Organisasi ini merupakan sebuah syarikat multinasional yang mencipta alat elektronik, perisian komputer dan berkaitan dengan perkomputeran sama ada kegunaan untuk peribadi atau perniagaan. Apple Inc telah ditubuhkan oleh Steve Jobs dan Steve Wozniak pada 1 April 1976 dan didaftarkan pada tahun 1977. Apple Inc berpusat di Cupertino, California. Pada mulanya Apple Inc berpusat di dalam sebuah garaj dan hanya menjual papan litar untuk memegang salah satu komponen dalaman komputer. Modal permulaan perniagaan Apple Inc adalah sebanyak AS$1,300 (RM3,963) iaitu hasil daripada penjualan microbus oleh Steve Jobs salah satu komponen komputer dan penjualan kalkulator oleh Wozniak. Namun perniagaannya berkembang dengan baik selepas menjual komputer pertama Apple I yang bernilai AS$666 (RM2026). Produk utama Apple Inc adalah iPhone, alat pemain muzik iPod dan pelbagai jenis komputer Macintosh.
            Perubahan yang dibuat di Apple Inc adalah berasaskan Developmental change’. Hal ini kerana Apple Inc ingin mengembangkan lagi perniagaan mereka dengan membuat pembaharuan lebih besar dengan mencipta telefon pintar, MP3 dan sebagainya selain daripada produk komputer. Selepas Steve Jobs mengambil alih pengurusan Apple inc, keuntungan Apple Inc telah meningkat setelah hampir muflis pada tahun 1996. Kesan daripada kepimpinan Steve Jobs, produk yang dipasarkan oleh Apple Inc telah mendahului pesaing lain.

1.2  Visi, misi dan strategi perniagaan

Visi Apple Inc adalah “An Apple at every desk”. Misi Apple Inc pula adalah reka bentuk Apple Mac adalah komputer peribadi terbaik didunia bersama- sama dengan OS X, iLife, iWork dan perisian profesional. Apple membawa revolusi muzik digital dengan iPod dan iTunes kedai dalam talian. Apple berjaya mencipta telefon bimbit dengan revolusi iPhone dan App Store dan menentukan masa depan media mudah alih dan peranti pengkomputeran dengan iPad.Strategi perniagaan Apple inc adalah memanfaatkan keupayaan melalui reka bentuk dan pembangunan sistem operasi, perkakasan, aplikasi perisian dan teknologi untuk membawa pelanggan di seluruh dunia kepada produk menarik dan penyelesaian dengan mudah alih yang unggul, lancar berintegrasi serta reka bentuk inovatif.
      Menurut Mazlan Mohamad (2011), matlamat akhir Apple Inc bukan membuat keuntungan sahaja, namun untuk meletakkan dengan jelas matlamat utamanya iaitu untuk merekabentuk, membangunkan dan membawa produk ke pasaran produk yang lebih bagus. Hal ini kerana Apple Inc percaya bahawa orang ramai akan menyukai dan ingin memiliki produk tersebut. Oleh itu, Apple Inc akan memastikan mereka tidak hanya menghasilkan produk baru yang berbeza dengan produk pesaing, namun memastikan produk yang dihasilkan adalah lebih bagus dan mempunyai kualiti yang tinggi. Penekanan terhadap aspek ‘lebih bagus’ pada produk Apple, mencerminkan pendirian Apple untuk tidak terus beroperasi tanpa memikirkan kesan jangka panjang terhadap organisasi. Apple berpendapat bahawa pembaziran akan berlaku sekiranya sesebuah organisasi menggunakan sumbernya hanya untuk mengeluarkan produk tanpa memberi nilai baru kepada pembeli.
      Hubungan antara perubahan dan visi boleh dilihat melalui matlamat akhir selepas Steve Jobs menerajui Apple Inc. Perubahan Apple lebih berfokuskan kepada reka bentuk, pembangunan dan membawa produk ke pasaran yang lebih bagus. Jika dikaitkan dengan visi Apple Inc iaitu ‘An Apple at every desk’, hal ini bermakna bahawa produk yang dikeluarkan Apple pasti akan dipilih oleh pengguna kerana inovasi yang ditonjolkan menerusi produk Apple. Menurut Usahawan.com, kebanyakan daripada pengguna Apple akan mengingati pengalaman mereka semasa membuka kotak produk Apple untuk berkongsi keterujaan mereka selepas memiliki produk Apple. Hal ini kerana, pengguna lebih mementingkan aplikasi dan penggunaan yang mudah dan akan memilih produk Apple kerana ciri-ciri yang menarik dan suatu produk yang boleh digayakan. Menurut Mazlan Mohamad (2011), produk keluaran Apple seperti iPod, iPhone dan iPad menjadi rebutan di pasaran. Hal ini dapat dibuktikan menerusi pembelian produk ini di Sydney,  beribu pembeli sanggup berkhemah di luar kedai dua hari sebelum iPhone4 dilancarkan.

2.0              Analisis

2.1              Faktor  perubahan

            Socio-technical Systems adalah model perubahan yang boleh dikaitkan dengan Apple Inc. Socio-technical System merupakan dua elemen penting yang bebas tetapi saling berhubung kait iaitu di antara sosial dan teknikal. Sosial adalah bermaksud pekerja dan teknikal pula adalah penggunaan teknologi. Menurut York Universite University bahawa Socio-technical Systems adalah subsistem teknikal terdiri daripada alat dan teknik yang diperlukan untuk mengubah input kepada output dengan cara meningkatkan prestasi ekonomi organisasi. Sistem sosial terdiri daripada pekerja semua peringkat jawatan yang melibatkan ilmu pengetahuan, kemahiran, sikap, nilai dan keperlua nmereka membawa kepada persekitaran kerja serta sistem ganjaran dan struktur kuasa yang wujud dalam organisasi. Apple Inc lebih mementingkan inovasi dalam organisasi tersebut iaitu lebih menekankan pekerja yang berkemahiran dan mempunyai keupayaan untuk berinovasi. Contohnya, jurutera dan pereka produk yang berpengetahuan luas tentang produk akan dilantik oleh Steve Jobs.
            Faktor perubahan yang utama terhadap Apple Inc adalah teknologi. Hal ini dapat dilihat melalui perkembangan terhadap produk yang dihasilkan oleh Apple. Pada peringkat permulaan, Apple hanya mengeluarkan produk yang berkaitan dengan komputer tetapi Apple mula menyedari tentang kemajuan dan kelebihan teknologi pada masa kini. Justeru, Apple Inc telah mencipta telefon mudah alih, jualan perkakasan, sistem operasi, dan perisian untuk komputer dan pemain MP3. Akibat daripada peredaran zaman yang semakin canggih pada masa kini, Apple telah mengungguli segmen telefon mudah alih di Amerika Syarikat yang mengatasi pesaingnya iaitu Samsung dengan menguasai 34 peratus saham bagi suku keempat pada 2012(mynewshub). 
            Selain itu, faktor perubahan Apple Inc adalah persekitaran budaya. Umumnya, pada masa kini, masyarakat lebih gemar untuk mengikuti peredaran semasa. Hal ini menyebabkan Apple Inc mengambil peluang untuk membuat perubahan terhadap produk yang dihasilkan untuk lebih berdaya saing. Hal ini boleh dilihat melalui perubahan setiap produk, Apple Inc telah menaik taraf produk yang dihasilkan oleh syarikat tersebut seperti iPhone.

            Faktor dalaman perubahan Apple Inc adalah tekanan penyatuan dan penggabungan. Menurut Palmer.I, Dunford. R dan Akin. G. (2009), tekanan penyatuan dan penggabungan adalah beberapa perubahan telah dibuat untuk mengintegrasikan organisasi adalah lebih baik atau mewujudkan skala ekonomi di seluruh unit perniagaan yang berbeza. Apple Inc telah membeli Next ekoran daripada kejatuhan jualan Apple sekitar 1990-an. Apabila Steve Jobs kembali menerajui Apple, beliau telah mengetengahkan falsafah untuk melahirkan produk yang dikenali dan rekaan yang mudah. Kesan daripada penerajuan Steve Jobs, teknologi dan kesenian telah diterapkan di Apple Inc. Pada tahun 2001, iPod telah melonjakkan nama Apple Inc sebagai pengeluar alat elektronik pengguna yang teratas. Justeru, nama Apple telah ditukarkan daripada Apple Computer Inc kepada Apple Inc.

2.2  Agen perubahan dan Penerimaan perubahan

Agen perubahan Apple Inc adalah pemimpin dalam syarikat tersebut iaitu  Steve Jobs yang memberikan gambaran sebagai pengarah (director) yang mengawal segala urusan dalam organisasi. Berbeza daripada syarikat teknologi yang lain, di Apple Steve Jobs ialah raja. Menurut Rahim Aziz (2010), keputusan selalunya diputuskan oleh kumpulan yang kecil dan yang menjadi titik penentu adalah di tangan Steve Jobs. Dengan kumpulan yang kecil ini Apple mengeluarkan satu atau dua produk setahun tetapi produk tersebut ternyata mendapat sambutan. Pendekatan Apple ini ternyata berjaya kerana Steve Jobs dan kumpulannya mengetahui apa-apa yang mereka mahukan dan keadaan ini membuat mereka lebih fokus tetapi yang lebih penting Steve Jobs ialah raja. Steve Jobs juga menunjukkan gaya kepimpinan yang luar biasa sehingga beliau digelar sebagai manusia yang paling genius pada era yang baru. Kepimpinan transaksi yang dilaksanakan oleh Steve jobs telah membolehkan syarikat Apple menjadi sebuah syarikat terkemuka dan berjaya mengatasi syarikat yang lebih besar dalam masa yang singkat. Steve Jobs telah membuat perubahan terhadap produk selain daripada budaya organisasi.
                Penerima perubahan yang dilakukan oleh Apple Inc ialah pekerja dan pengguna. Pekerja Apple Inc menyokong perubahan yang dilakukan. Hal ini kerana Apple akan memberikan insentif kepada individu atau pekerja yang berani mengambil risiko dan mempunyai kreativiti yang tinggi. Justeru, pekerja digalakkan untuk meningkatkan prestasi mereka sebagai faedah untuk mengejar kecemerlangan dalam usaha mereka.Steve Job juga akan berbincang dengan pekerjanya jika mereka tidak sependapat dan boleh mengubah keputusan beliau di saat-saat akhir. Oleh itu, penerimaan pekerja terhadap situasi tersebut akan membuatkan mereka terdorong untuk mengubah sikap mereka. Hal ini kerana Apple lebih menekankan pekerja yang mempunyai kemahiran dan keupayaan dalam teknologi. Menurut Peter Barron Stark (2011), Apple Inc akan memberi  ganjaran kepada idea-idea inovatif yang dilahirkan oleh pekerja. Setiap tahun Steve Jobs akan  memilih Top 100 pekerja menemaninya ke sesi strategi tiga hari. Ini Top 100 tidak dipilih berdasarkan pangkat, tetapi atas sumbangan individu dan ia dianggap satu keistimewaan untuk hadir.
        Penerimaan perubahan oleh pengguna adalah mempercayai bahawa perubahan yang tidak sesuai. Hal ini jelas apabila setiap kali berita mengenai pengeluaran produk oleh Inc, ramai yang akan mengkritik secara terang-terangan ataupun tidak. Hal ini berlaku semasa Steve Jobs melakukan pengumuman Apple akan mengeluarkan iPad iaitu produk yang lebih kurang sama dengan iPhone (Usahawan.com).  Walaupun teknologi merupakan satu aset penting dalam strategi Steve Jobs untuk Apple, nilai sebenar yang dijana daripada keupayaan adalah faktor keberansangan bahawa pengguna berasa sesuatu yang baru tentang produk Apple. Di mata seorang pengguna, reka bentuk produk Apple adalah teknologi moden yang canggih dan gaya yang berbeza dengan syarikat-syarikat lain. Dalam industri Apple, kelebihan teknologi yang berakar umbi dalam satu proses menyeluruh yang bermula dari luar ke dalam (Ahmad Al-Rubaie, 2011). Menurut Mazlan Mohamad (2011), menerusi pembelian produk ini di Sydney,  beribu pembeli sanggup berkhemah di luar kedai dua hari sebelum iPhone4 dilancarkan.

2.3 Perubahan yang dilaksanakan

Selepas kembali menyertai Apple pada tahun 1997, banyak perubahan ketara yang telah diperkenalkan oleh Steve Jobs terutamanya dari segi produk. Produk iPod, iPhone dan iPad telah menjadi fenomena serata dunia seterusnya menjadi satu ikutan kepada syarikat-syarikat lain mengeluarkan produk yang hampir sama. Penampilan Apple sebagai sebuah industri gergasi telah berkembang dengan konsisten dan dinamik dengan teknologi serta gaya tersendiri lain daripada variasi pengeluaran komputer dan telefon pintar. Apple pada mulanya hanya mengeluarkan komputer, perkakasan serta perisiannya dan pemain mp3 sejak penubuhannya sehingga tahun 2007. Selepas tahun 2007 sehingga kini Apple mula menghasilkan telefon pintar. Setiap keluaran produk telefon pintar Apple mendapat sambutan hangat sejak iPhone diperkenalkan. Pada tahun 2008, Apple Inc telah mencipta App Store.

Pada tahun 2010 pula, penciptaan iPad telah dilakukan oleh Apple Inc. Menurut Mazlan Mohamad (2011), Apple Inc juga melakukan pendekatan terhadap rangkaian produk yang terhad. Dengan menggunakan segala sumber yang dimiliki oleh Apple,organisasi tersebut telah menghasilkan beberapa jenis produk. Apple Inc berpendapat bahawa sekiranya syarikat menggunakan sumber yang ada untuk mengeluarkan rangkaian atau jenis produk yang banyak, kualiti dan fungsi produk itu akan menurun. Hal ini disebabkan sumber setiap penghasilan produk akan berkurangan kerana jumlah rangkaian dan jenis produk yang banyak dihasilkan. Sekiranya produk yang mempunyai kualiti dan fungsi yang rendah maka ianya tidak akan mampu untuk berjaya di pasaran.

Menurut Mazlan Mohamad (2011), dalam setiap usaha inovasi Apple dipandang dengan begitu serius dimana mereka bersungguh-sungguh memberikan fokus terhadap segala sumber yang ada untuk menghasilkan sesuatu produk. Bagi Apple Inc setiap usaha penghasilan produk inovasi harus dibuat dengan bersungguh-sungguh kerana apabila produk berjaya, kejayaan yang dicapai adalah besar dan mengatasi kegagalan produk-produk yang terdahulu. Menurut Ma Huimin dan Jose Antonio Hernandez (2010), dengan pengeluaran iPhone, Apple berubah ke arah strategi "Best of The Best" iaitu strategi harga pada peranti baru. Syarikat Apple sentiasa mempamerkan model iPhone baru dan lebih baik yang bercirikan 5S dengan menyediakan pemprosesan cepat, kamera yang lebih baik dan teknologi keselamatan James Bond fingerprint. Strategi penetapan harga yang “Best of The Best” adalah langkah terbaik dan wajar bagi Apple untuk beberapa sebab utama iaitu memberikan pelanggan lebih banyak pilihan bagi menjana pertumbuhan.

Melalui pengurusan, Steve Jobs telah berjaya mengubah budaya organisasi. Menurut Ann Aborb (2011), Steve Jobs telah merantau ke tempat-tempat yang mempunyai pelbagai situasi budaya kerja dan cuba untuk beradaptasi dengan budaya kerja yang berbeza. Bagi Steve jobs budaya organisasi adalah memberi maksud dan gambaran yang sukar. Melalui perubahan budaya organisasi, organisasi tertumpu kepada pelanggan, pesaing, dan sumber kewangan. Menurut Steve Jobs mengabaikan budaya organisasi adalah suatu kecuaian kerana pemimpin bertanggungjawab untuk banyak tuntutan mengenai pemahaman tentang budaya organisasi yang berpotensi untuk membolehkan penciptaan satu strategi positif yang penting.Steve Jobs juga menyelaraskan budaya Apple dan strategi dengan membina budaya yang didorong oleh wawasan untuk membuat produk yang hebat. Inovasi merupakan nilai dominan budaya Apple. Pekerja akan diberikan ganjaran untuk mencuba mengambil risiko dan kreativiti yang tinggi. Dalam budaya Apple, Steve Jobs telah mencipta budaya di mana kakitangan digalakkan untuk meningkatkan hasil kerja sebagai faedah untuk mengejar kecemerlangan dalam usaha mereka.

Perubahan dari aspek kepemimpinan pula, terdapat beberapa tahap perubahan dalam kepemimpinan Apple Inc. Pemimpin pertama Apple Inc ialah John Sculley merupakan presiden PepsiCo sebelum menjadi pegawai eksekutif Apple. Semasa pentadbiran beliau, Steve Jobs telah meninggalkan Apple kerana perebutan kuasa dalam syarikat. Pemimpin yang kedua dan ketiga ialah Michael Spindler pada tahun 1993 hingga 1996 manakala pemimpin yang ketiga ialah Gil Amelio pada tahun 1996 hingga 1997. Pada tahun 1997, Steve Jobs menerajui Apple selepas Apple Inc mengalami kemerosotan dan hampir muflis. Selepas Steve Jobs mengumumkan persaraan beliau pada tahun 2011, Tim Cook merupakan pegawai eksekutif yang menggantikan beliau sehingga sekarang.

2.4 Peranan pemimpin dalam proses perubahan  

            Dari segi kepimpinan pula, terdapat beberapa perubahan pemimpin dalam Apple Inc. Pemimpin yang telah membuat perubahan besar dalam Apple Inc adalah Steve Jobs. Steve Jobs adalah pengganti kepada Gil Amelio iaitu CEO Apple 1996 hingga 1997. Steve Jobs adalah pemimpin yang telah membawa banyak perubahan dalam Apple Inc. Steve Jobs adalah seorang yang sentiasa berfikiran jauh dan sering memantau hala tuju syarikat. Menurut Graham dan Sacha (2009) bahawa Steve Jobs sentiasa melihat ke hadapan dan mengambil berat mengenai hala tuju syarikat ke arah yang betul dan mencapai matlamat yang telah dirancang sendiri oleh beliau. Steve jobs sering memberi panduan dan mendorong pekerja ke arah matlamat yang mantap. Seluruh struktur organisasi sentiasa dipantau oleh beliau bagi memastikan syarikat sentiasa berjalan seiring dengan pelan yang telah ditetapkan.
            Steve Jobs juga berperanan sebagai sumber inspirasi terhadap pekerja Apple. Menurut Ahmad Al-Rubaie (2011), kepimpinan transformasi juga ditunjukkan oleh Steve Jobs dengan memberi inspirasi kepada pengikut untuk mengatasi sendiri kepentingan diri mereka mampu untuk memberikan kesan yang mendalam dan transformasi yang luar biasa kepada pengikutnya. Sejak Steve Jobs kembali ke syarikat Apple, keupayaan organisasi telah berkembang kepada inovatif dan mudah dengan  menggunakan komputer untuk kepelbagaian produk sebagai gaya hidup digital. Keupayaan teras ini dimanfaatkan melalui rantaian nilai Apple Inc termasuk pembangunan dan jualan perkakasan, sistem operasi, dan perisian untuk komputer, telefon bimbit dan pemain MP3.
            Steve Jobs adalah seorang yang tidak mempunyai ciri-ciri pemimpin idaman seorang pekerja. Menurut Mazlan Mohamad (2011), beliau terkenal dengan gaya kepimpinan autokratik dan sukar untuk sesiapa bekerja di bawahnya. Mereka yang pernah bekerja dengannya mengatakan beliau bukan sahaja boleh mengubah keputusan yang telah dibuatnya dalam sekelip mata malah adakalanya beliau akan memalukan mereka yang tidak sependapat dengan pandangannya. Steve Jobs juga seorang yang mempunyai visi yang idealistik. Menurut Mazlan Mohamad (2011), Steve Jobs adalah pemimpin yang bijak dan mempunyai visi idealistik iaitu menghasilkan komputer sebagai satu alat untuk mengubah dunia. Hal ini ramai yang tertarik untuk bekerja dengan beliau walaupun beliau adalah seorang pemimpin tegas dan keras mengikut caranya sendiri.
            Beliau akan meletakkan tanda aras yang tinggi untuk inovasi dalam memastikan produk-produk Apple sempurna dalam setiap perkara. Hal ini kerana beliau berpendapat bahawa ‘penghasilan sesuatu yang amat hebat, setiap orang akan ingin menggunakannya’. Malah, dedikasi beliau pada penemuan baru dan kecemerlangan ini telah mencipta budaya yang menjadikan Apple sebagai simbol inovasi. Menurut  Rahim Aziz (2010) bahawa Steve Jobs sering mengulangi kenyataan Henry Ford, “Jika saya mendapatkan maklum balas daripada pengguna, tentunya mereka menginginkan kuda yang lebih pantas.” Ini adalah alasan Steve Jobs mengapa Apple enggan mendengar saranan pelanggannya dan tidak percaya kepada “kumpulan fokus” untuk mencari idea mencipta produk mereka. Sebenarnya beliau tidak mengetepikan pandangan pelanggan sebaliknya, menggunakan pandangan tersebut sebagai inspirasi bukannya panduan untuk mencipta produk.
            Selain itu, menurut Usahawan.com, Steve Jobs seorang yang kreatif dan berfikiran ke hadapan. Setiap produk yang dihasilkan mempunyai kreativiti yang sangat unik dan sering mengeluarkan idea yang tidak terfikir oleh orang lain. Menurut Ahmad Al-Rubaie (2011)., iPhone digabungkan dengan iPod Apple pertama yang menawarkan mel suara visual dan rangkaian internet yang dapat menjalankan versi yang berfungsi sepenuhnya seperti pengguna laman web Apple. Menurut Rahim Aziz (2010), Steve Jobs juga tidak mengendahkan kritikan daripada orang lain. Melalui pendekatan tersebut, Steve Jobs telah berjaya dalam pengeluaran produk. Hal ini dapat dilihat apabila Steve Jobs ingin mengeluarkan produk, beliau tidak mempedulikan tentang orang lain. Apabila Steve Jobs mengumumkan akan mengeluarkan produk iPad, ramai orang yang membuat kritikan terhadap produk tersebut kerana ianya duplikasi daripada iPhone. Steve Jobs juga telah berjaya memulihkan Apple yang di ambang kejatuhan, menaikkan keuntungan syarikat dan mengembalikan imej Apple. Harga saham Apple telah meningkat lebih dari 8 kali ganda semenjak beliau menerajui Apple.
            Cara Steve Jobs berkomunikasi untuk membuat perubahan adalah ‘spray and pray strategy’. Steve Jobs akan memberikan paduan dan mendorong kakitangan organisasi ke arah matlamat yang ingin dicapai. Komunikasi beliau juga jelas ketara apabila Steve Jobs cuba menyampaikan falsafah yang dipegang oleh beliau. Beliau juga menjadi sumber inspirasi kepada pekerja dan pengguna kerana idea-idea yang ingin diketengahkan oleh beliau adalah bersifat kreatif. Beliau turut berpendapat bahawa dengan penggunaan teknologi, dunia boleh diubah. Cara ini akan memberi kesan kepada masyarakat untuk berfikir luar dari kotak fikiran manusia. Justeru, hasil daripada pemikiran beliau, ramai orang yang ingin bekerja di bawah arahan beliau.

2.5 Jangka masa perubahan

            Terdapat beberapa tahap jangka masa perubahan yang dilakukan oleh Apple Inc.  Jangkamasa perubahan Apple jelas kelihatan bermula pada tahun 1984 dengan pelancaran Macintosh terbukti menjadi produk asas bagi Apple. Menurut Canadian Apple Industry Research And Development Strategy, Macintosh memulakan revolusi penerbitan desktop dengan (graphic user interface) GUI canggih dan laser. Walaupun sebelum ini, Apple telah banyak mengeluarkan produknya tetapi mendapat persaingan yang sengit daripada pesaing terutama daripada IBM. Pada tahun 1985, Steve Jobs meninggalkan Apple Inc disebabkan perebutan kuasa yang berpihak kepada pesaingnya dalam syarikat Apple Inc iaitu John Sculley. Di bawah kepimpinan John Scully, Apple Inc., menjual Apple II dan Macintosh.
           
Beberapa bulan selepas memperkenalkan Mac, Apple mengeluarkan versi terbaru (compact) Apple II dipanggil Apple IIC. Pada tahun 1986, Apple memperkenalkan Apple IIgs, Apple II diletakkan sebagai sesuatu produk hybrid. Walaupun dengan pengeluaran Macintosh pertama, komputer Apple II kekal sebagai sumber pendapatan utama untuk Apple. Pada tahun 1996, Apple menghadapi persaingan sengit. Banyak perubahan yang dilaksanakan oleh Steve Jobs selepas itu. Sekitar tahun 1998 sehingga 2002 Apple menghasilkan iMac, iBook, and Power Mac G4. Manakala pada sekitar tahun 2002-2007, Apple menghasilkan iTunes, iPods, Intel transition dan beralih kepada plastik berwarna serta PowerPC G3. Pada 2007, Apple Computer, Inc dipendekkan namanya kepada Apple Inc di Macworld Expo. Hal ini adalah kerana campuran produk semasa yang terdiri daripada iPod dan telefon pintar serta jenama Macintosh. 

2.6 Kesan perubahan

Kesan perubahan yang dapat dilihat melalui perubahan yang dilakukan ialah dari segi pengurusan. Steve Jobs telah berjaya mengubah budaya organisasi melalui perubahan kepeimpinan yang dibawanya. Melalui pengalaman yang diperolehi semasa merantau dibeberapa buah negara, Steve Jobs mengadaptasikan pengalaman beliau untuk membentuk sistem pengurusannya sendiri sehingga membentuk sebuah budaya kerja untuk pekerjanya. Selain itu, dari segi pengurusan juga boleh dilihat beberapa kesan iaitu pertukaran peneraju di Apple Inc menyebabkan bentuk pengurusan di organisasi tersebut berubah mengikut corak pemimpin yang memimpin. Corak kepimpinan yang berbeza dari setiap pemimpin mencorak pengurusan yang berbeza di Apple Inc. Setiap pemimpin mempunyai idea yang berbeza untuk memajukan lagi Apple Inc.
Kesan perubahan yang dapat dilihat dari segi produk pula ialah perubahan produk yang dikeluarkan dari semasa ke semasa. Perubahan yang dibuat mengikut perkembangan teknologi dan keperluan pengguna pada masa kini. Sebagai contoh pengeluaran telefon pintar iPhone yang mempunyai pelbagai versi keluaran mengikut peredaran masa dan keperluan pengguna. Aplikasi yang ditonjolkan dalam setiap produk iPhone juga diubah disetiap keluarannya.Persaingan dengan organisasi yang mengeluarkan produk yang sama juga dapat dilihat contohnya Samsung. Persaingan dapat dilihat dari segi reka cipta produk.
Kesan perubahan kepada pengguna pula ialah terlalu banyak aplikasi yang merumitkan dan Apple Inc telah mengeluarkan buku panduan penggunaan produk dari Apple Inc. Buku ini digunakan untuk membantu pengguna memahami dengan lebih mendalam mengenai penggunaan produk. Oleh itu, perubahan yang dilaksanakan oleh Apple Inc memberi kesan kepada pengguna dari segi memahami fungsi aplikasi teknologi yang dikeluarkan oleh Apple Inc. Namun begitu, Apple Inc telah mengambil langkah untuk megeluarkan buku tersebut sebagai salah satu inisiatif membantu pengguna menyesuaikan diri dengan penggunaan produk yang dikeluarkan oleh organisasi ini.

2.7 Peranan fungsi HRM dalam melaksanakan proses perubahan

2.7.1 Penilaian pengurusan 

            Peranan fungsi sumber manusia yang seterusnya dalam menjayakan proses pelaksanaan perubahan dalam Apple Inc adalah pembangunan sumber manusia. Melalui pembangunan sumber manusia, Apple Inc telah melakukan penilaian pengurusan dimana syarikat tersebut berasaskan proses berorientasikan matlamat. Selepas Steve Jobs mengambil alih Apple, matlamat utama Apple adalah untuk mereka bentuk, membangunkan dan membawa ke pasaran produk yang lebih baik kerana Apple percaya bahawa pengguna akan meminati produk yang lebih baik dan menginginkannya. Justeru, Apple akan membuat produk yang berbeza daripada pesaing dan lebih bagus serta memberi penekanan terhadap kualiti produk Apple itu sendiri. Apple Inc memberi penekanan terhadap terhadap produk yang lebih baik berbanding pesaing untuk memastikan Apple mampu berdaya saing dalam jangka masa yang panjang.

2.7.2 Pembangunan organisasi.

Apple Inc turut menggunakan fungsi sumber manusia untuk pembangunan organisasi. Menurut Ann Aborb (2011), Steve Jobs juga telah membuat perubahan dalam budaya organisasi dengan menyelaraskan budaya dan strategi. Melalui perubahan budaya yang dilakukan, Steve berjaya mencipta budaya di mana kakitangan digalakkan untuk meningkatkan hasil kerja sebagai faedah untuk mengejar kecemerlangan dalam usaha mereka. Dalam aspek perancangan juga, produk yang dihasilkan haruslah mempunyai keunikan tersendiri dan berbeza daripada pesaing Apple Inc.

2.7.3 Penstafan

      Salah satu peranan fungsi sumber manusia dalam menjayakan proses pelaksanaan perubahan dalam Apple Inc adalah penstafan.  Dalam pengambilan pekerja, inovasi menjadi teras utama Apple Inc. Apabila pengambilan untuk jawatan dalam syarikat Apple, Steve Jobs menegaskan bahawa kepintaran adalah menjadi asas keutamaan. Merekrut pekerja yang sangat meminati Apple adalah lebih penting kerana jika pekerja mempunyai rasa minat yang mendalam kepada Apple, mereka akan melakukan apa yang terbaik untuk Apple. Menurut Mazlan Mohamad (2011), pekerja Apple Inc bukan setakat berfikir untuk menghasilkan produk baru yang lebih baik seperti iPod dan iTunes Stores namun mereka juga perlu mengenal pasti cara untuk membuat penambahbaikkan produk sedia ada supaya menjadi lebih baik.Menurut Steve Denning, sejak sekitar tahun 2005, Apple telah mula merekrut pengurus dari kedai-kedai seperti Gap dan Banana Republic.
 Menurut Steve Jobs, pekerja Apple Inc mempunyai bakat dan kemahiran masing-masing (Aqif Azizan, 2011). Menurut Usahawan.com menyatakan bahawa pekerja dalam Apple Inc  mempunyai kemahiran dan keupayaan masing-masing. Steve jobs juga turut melantik jurutera produk dan pereka industri yang mempunyai pengetahuan luas mengenai produk. Manakala jurutera Apple akan menetapkan kerja-kerja elektrik dan mekanikal yang membawa produk tersebut seperti ilustrasi hidup. Setiap pekerja Apple mempunyai fungsi tugas mereka sendiri tetapi terdapat ‘garisan halus’ di antara fungsi-fungsi tersebut iaitu setiap daripada mereka mesti mampu bekerjasama antara satu sama lain walaupun mempunyai projek yang berlainan. Sebagai pereka produk Apple, mereka mesti seorang fanatik dalam menghasilkan produk yang benar-benar sempurna sehinggakan bentuk skru di bawah MacBook pun dipastikan selari dengan reka bentuk keseluruhan MacBook tersebut. Apple memerlukan pereka produk yang mempunyai kepercayaan, ‘passion’ dan komitmen dalam mencapai kesempurnaan. Bagi jawatan jurutera di Apple Inc pula bukan sahaja mencari seseorang yang mempunyai kemahiran teknikal tetapi juga mempunyai kemampuan beremosi. Kemampuan beremosi akan dapat mendorong jutera untuk mengatasi segala halangan dari segi teknikal dan reka bentuk untuk memastikan projek itu siap mengikut jadual.


3.0  Perbincangan dan Cadangan.

3.1 Perbincangan

            “Change management” adalah teori yang sesuai untuk dikaitkan dengan perubahan Apple Inc alami. Dalam ‘change management’ kepimpinan penyertaan dapat dilihat berlaku dalam Apple Inc. Menurut Henry Hornstein (2008), menerusi Using A Change Management Approach To Implement It Programs, kepimpinan penyertaan merujuk kepada set nilai organisasi dan tingkah laku yang boleh menyumbang komitmen pekerja terhadap organisasi dan matlamat. Menurut Ahmad Al-Rubaie (2011), sekiranya dilihat daripada kepimpinan Steve Jobs adalah sumber inspirasi kepada pengikutnya dimana mengatasi kepentingan mereka mampu memberi impak yang mendalam Henry juga turut menyatakan bahawa kepimpinan penyertaan ini akan membantu untuk merapatkan jurang di antara pekerja. Sebagai seorang pemimpin Apple Inc, Steve Jobs sangat aktif dalam memastikan hala tuju syarikat sentiasa mencapai matlamat yang telah ditetapkan.Menurut Mazlan Mohamad,walaupun Steve Jobs seorang yang tegas namun ramai yang ingin bekerja dengan beliau. Beliau juga akan meletakkan tanda aras yang tinggi untuk memastikan produk sentiasa sempurna dalam setiap perkara.
            Salah satu sistem pemikiran (systems thinking) turut dilakukan dalam Apple Inc. Menurut Henry (2008), sistem pemikiran adalah sistem dinamik yang memberikan kesan dan turut dipengaruhi oleh pengaruh luaran dan dalaman. Apple Inc melaksanakan perubahan disebabkan oleh kepesatan teknologi. Hal ini dipengaruhi oleh faktor luaran. Apple mula membuat pelaksanaan bermula pada tahun 2007 setelah Steve Jobs menyandang jawatan pengawai eksekutif. Melihat kecanggihan produk-produk Apple yang telah dinaik taraf setelah Apple mencampurkan keluaran Apple yang mana sebelum ini ianya hanya tertumpu kepada perkomputeran dengan adanya telefon pintar, MP3 dan iPad. Perubahan dari segi inovasi ini telah mengubah Apple Inc untuk lebih kreatif dalam mencipta produk.Dari faktor dalaman pula, Apple telah melalui beberapa perubahan pemimpin. Pemimpin yang telah membawa perubahan yang drastik terhadap Apple ialah Steve Jobs. Steve Jobs ini adalah seorang yang idealitik dalam melakukan perubahan dimana beliau beranggapan bahawa penciptaan komputer merupakan satu alat untuk mengubah dunia. Semasa era pentadbiran Steve Jobs, beliau telah mengubah budaya syarikat untuk lebih efesien meningkatkan hasil kerja untuk mencapai matlamat yang selari dengan yang telah dirancang.

            Terdapat beberapa langkah proses perubahan dalam ‘change management’. Tetapi walaupun terdapat lapan langkah namun tidak semua Apple Inc mengikuti langkah-langkah tersebut. Langkah yang Apple buat untuk ‘change management’ adalah ‘establish the need for urgency’. Menurut Henry (2008), ianya untuk mengenal pasti dan membincangkan peluang utama dan jelas sebab perlu dilaksanakan secepat yang mungkin. Pada tahun 2001, Apple telah mula membuat peluasan inovasi dalam produknya dengan penciptaan iPod. Pada tahun-tahun yang seterusnya, Apple terus mengeluarkan produk sperti iPhone dan iPad. Setiap tahun Apple akan mengeluarkan produk yang baru seperti sekarang 5S yang mana sebelum ini 4S.Selain itu, langkah proses perubahan dalam ‘change management’ adalah memastikanterdapat satu kumpulanyang kuat untukmembimbingperubahan. Menurut Palmer.I, Dunford. R dan Akin. G. (2009), Managing Organizational Change, mesti mewujudkan strukturpasukan untukmembantu memacuperubahan. Menurut Usahawan.com, pekerja mesti berupaya untuk berkolabrasi antara satu sama lain walaupun projek yang berlainan. Hasil daripada kolabrasi ini, Apple berjaya mengeluarkan produk yang diminati oleh ramai pengguna. Langkah seterusnya pula adalah membina visi. Dalam langkah ini, visi Apple “An Apple at every desk”. Hal ini bermakna bahawa setiap produk keluaran Apple sentiasa ada pada setiap orang.
Langkah seterusnya yang dilakukan Apple untuk proses perubahan dalam ‘change management’ adalah memastikan terdapatkejayaan dalam masajangka pendek. Menurut Palmer.I, Dunford. R dan Akin. G. (2009), Managing Organizational Change, ianya menumpukan sokongan bantuan keperluan untuk perubahan dan ganjaran membantu untuk memberikan motivasi. Apple telah berjaya dalam masa jangka yang pendek dengan bantuan Steve Jobs dan juga bantuan teknologi. Apple juga akan memberikan ganjaran kepada pekerja sebagai motivasi untuk terus meningkatkan kecekapan dalam membuat penciptaan. Di samping itu, langkah yang dilakukan oleh Apple adalah menerapkan perubahan dalam budaya. Berdasarkan perubahan yang ketara daripada teknologi, Apple telah menerapkan budaya bahawa pekerja-pekerjanya harus berinovasi untuk mencipta sesuatu produk yang baru. Akibat daripada itu, prestasi organisasi semakin meningkat dengan keuntungan yang berjaya dicapai oleh Apple. Hal ini kesan daripada perubahan yang dilakukan oleh Steve Jobs.

3.2 Cadangan

Apple adalah pendatang baru relatif dalam pasaran elektronik pengguna melalui inovasi telefon pintar dan percubaan berani mereka telah benar-benar merevolusikan bidang ini. Mereka masih kelihatan agak kukuh dalam strategi lama mereka sebagai perkakasan PC dan pengeluar perisian dan juga kelihatan agak berat untuk mengubah amalan perniagaan mereka, ini boleh menjadi kelemahan yang berpotensi. Strategi ini telah berjaya dalam dekad yang lalu sebagai media elektronik untuk pengguna tetapi kerana teknologi terus berubah, organisasi seperti Apple Inc mudah untuk menjadi ketinggalan dari segi teknologi berbanding persaing lain. Seterusnya, organisasi seperti Apple Inc mempunyai peratusan yang tinggi untuk mengulangi kesilapan yang sama semasa mereka cuba untuk menjadi salah satu organisasi yang boleh melaksanakan pelbagai perkara.
Cadangan strategi dalam meningkatkan produk Apple adalah mewujudkan kerjasama. Untuk membolehkan Apple bekerjasama dengan syarikat lain, ia mungkin akan menyediakan kos perkhidmatan yang lebih rendah, rakan kongsi dengan beberapa syarikat untuk pengedaran produk dan sokongan. Dalam melaksanakan strategi ini Apple Inc perlu mengenalpasti pelbagai organisasi yang mempunyai peluang perkongsian yang boleh didapati. Strategi ini boleh dilaksanakan dengan menyelidik perkongsian produk semasa dan syarikat-syarikat yang mungkin sesuai untuk pengedaran produk sokongan. Langkah pertama adalah mencari syarikat yang mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh dan melaksanakan analisis persaingan dan penyelidikan starategi persaiangan untuk syarikat atau syarikat yang terpilih. Pendekatan organisasi digunakan dengan menubuhkan mesyuarat untuk mencadangkan bekerjasama untuk pelancaran produk baru.
Sebelum langkah tersebut dilaksanakan, penilaian yang sistematik perlu dilaksanakan, Apple boleh mengumpul data penyelidikan yang sedia ada daripada  organisasi yang ingin menjadi rakan kongsinya melalui surat khabar, jurnal perdagangan, fail, Internet, dan mengumpul penyelidikan utama dengan  menemuramah pembekal, pengedar, pelanggan semasa dan yang lepas, dan menilai data syarikat berkumpul serta mempunyai beberapa pilihan terbaik seperti mempunyai pengalaman pelancaran produk yang ketara bagi rakan kongsi tersebut. Pendekatan ini untuk menubuhkan perbincangan awal dan membuat penilaian lanjut berdasarkan kepada pengalaman yang ada pada rakan syarikat kerjasama. Memilih calon terbaik untuk pelancaran produk perkongsian dan mempunyai kontrak untuk dirundingkan, dari semasa ke semasa mengkaji semula kejayaan perkongsian produk dengan mengkaji semula jumlah jualan, perkhidmatan pelanggan, strategi pemasaran, dan faktor-faktor lain yang berkaitan.
Strategi cadangan yang seterusnya adalah pemasaran. Apple harus menumpukan pada membuka Brick and Mortar kedai-kedai runcit di pasaran asing bahawa Apple setakat ini diabaikan oleh ukur negara mana Apple tidak mengisi teknologi yang sesuai untuk piawai perkhidmatan pelanggan Apple. Pasaran ini boleh memberikan peluang kemasukan kepada pasaran lain untuk bersaing secara langsung dengan produk-produk tempatan. Hal ini untuk menembusi pasaran luar bagi pelaksanaan yang dilakukan dengan membandingkan demografi sesebuah negara untuk menentukan kesesuaian untuk memasarkan produk Apple dengan penyelidikan melalui perdagangan PBB dan dokumen pembangunan, Jabatan Negara, dan sumber-sumber lain dalam pasaran baru muncul dan belum ditembusi oleh pasaran Apple. Dalam melaksanakan strategi dengan berkesan, Apple perlu memilih pasaran baru yang mempunyai keupayaan teknologi tinggi dan budaya yang cenderung untuk menggunakan produk mereka. Mengkaji persekitaran perdagangan dan undang-undang di negara-negara terpilih, serta alternatif pembiayaan dan pembiayaan selamat. Selain itu dengan mengekalkan perwakilan undang-undang dan membina hubungan dengan agensi hartanah di negara yang dipilih boleh membantu dalam mencari ruang runcit di kawasan yang mempunyai jumlah taburan penduduk yang tinggi.

4.0  Rumusan

            Secara kesimpulannya, Perkembangan teknologi kini selari dengan perkembangan semasa. Dengan kemajuan teknologi, Apple berjaya melalui fasa-fasa ambang kejatuhannya. Kesan daripada teknologi yang semakin berkembang pada masa kini Apple telah membuat Apple Inc perubahan. Justeru, Apple telah melalui beberapa fasa perubahan iaitu bermula daripada penubuhannya sehinggalah sekarang. Jelas ketara perubahan yang dibuat oleh Apple melalui produknya.Perubahan yang telah membuat Apple dikenali ramai adalah dengan inovasi produk keluarannya. Akibat perkembangan teknologi, pekerja-pekerja Apple haruslah berkolabrasi dengan pekerja walaupun tidak mempunyai tugasan yang sama. Semangat yang tekad dan kerjasama antara pihak pengurusan hinggalah kumpulan khidmat pelanggan amat penting untuk berjaya seperti Apple Inc.
            Pemimpin juga turut menjadi penyumbang kepada perubahan yang telah dilakukan. Sebagai seorang haruslah memainkan peranannya untuk memastikan perkembangan syarikat seiring dengan matlamat yang telah ditetapkan. Dalam memastikan perkembangan syarikat, pemimpin mempunyai tanggungjawab yang besar supaya matlamat syarikat dapat dicapai. Steve Jobs seorang yang idealistic iaitu beliau berpendapat bahawa inovasi dapat mengubah dunia. Dengan ciri-ciri pemimpin sedemikian, sudah tentu organisasi dapat bergerak mencapai matlamat syarikat. Menurut Nazrul Azim Sharuddin Dan Ashriq Fahmy Ahmad (2011), bahawa ketika Appke di bawah pimpinan Steve Jobs, Apple telah mencipta pelbagai kejayaan cemerlang sehingga diiktiraf sebagai syarikat berpengaruh dalam industri teknologi maklumat global. Malah, Apple juga kini muncul sebagai syarikat kedua paling inovatif dan bernilai di pasaran dunia.
            Justeru, perubahan yang dilakukan memberi banyak kesan terutamanya pengguna. Hal ini Steve Jobs telah membuka ramai orang dengan kecanggihan produk-produk yang dikeluarkan oleh Apple Inc. Steve Jobs juga  tidak meletakkan keuntungan sebagai keutamaan tetapi beliau lebih menekankan kepada reka bentuk, pembangunan serta pasaran produk ke pasaran yang lebih baik di samping terlalu focus terhadap kumpulan (Walter Isaacson dipetik daripada Jash).

1 comment:

  1. Apple Inc dibawah elektronik industri ataupun manufacturing indsutri?

    ReplyDelete