Thursday 13 October 2011

management bab 1


working today


Talent(bakat)
- asas penting atau utama pencapaian organisasi ialah people and their talent,melalui bagaimana orang menggunakan pengetahuan mereka.
- orang atau pekerja-pekerja ini menampilkan "intellectual capital" atau modal intelek iaitu kuasa minda kolektif atau pengetahuan yang dikongsi bersama. tenaga kerja yang boleh digunakan untuk menghasilkan nilai.
- bagi organisasi "intellectual capital" merupakan aset strategi dan merupakan laluan atau cara pencapain melalui kretiviti, wawasan dan pembuatan keputusan oleh individu.
- bagi individu pula "intellectual capital ialah aset peribadi. ia bagaikan pakej kebijaksanaan, kemahiran dan keupayaan yang membezakan mereka dari orang lain serta menjadikan kita sebagai pekerja berpotensi dan bernilai.
* persamaan modal intelek
- modal intelek = competency x komitment
- competency- bakat terhadap kerja- kerja kita.
- komitment kesanggupan untuk bekerja keras.


A KNOWLEDGE WORKER
(pekerja berpengetahuan)
- mereka yang merupakan aset penting kepada majikan.
- keupayaan minda dan fizikal yang tinggi.

TEKNOLOGI
* secara berterusan menguji bakat kita.
- ianya penting untuk kita membina dan mengekalkan apa yang di panggil teknologi tinggi IQ.
- tech IQ adalah keupayaan seseorang untuk menggunakan teknologi di tempat kerja dan kehidupan seharian, serta berkomitment untuk terus mengambil tahu perkembangan teknologi terkini.
- tech IQ diperlukan untuk operasi asas organisasi seperti seorang sedang menyemak iventori, membuat transaksi jualan, menempah bekalan atau menganalisis tanggapan pelanggang.
- teknologi IQ diperlukan didalam cara bekerja terkinidimana semakin banyak orang bekerja secara online atau di rumah.
- ia juga di perlukan seiring dengan perkembangan pesat 'pasukan maya' iaitu ahli- ahli mesyuarat menyemak data-data, berkongsi makluat ,membuat perancangan dan menyelesaikan masalah bersama (semuanya tanpa berjumpa)
- proses pencarian kerja juga semakin dipacu oleh teknologi.

globalization
- kebergantungan seluruh dunia kepada pengaliran sumber, produk pasaran dan persaingan pasaran telah membentuk ekonomi kita.
- ia adalah proses peningkatan teknologi terutamanya dalam bidang komunikasi dan pengankutan, digabungkan dengan pasaran tanpa sempadanuntuk membawa pengalira manusia, wang, barang-barang, perkhidmatan, dan maklumat lebih jauh.
- negara dan manusia telah berhubung bukan sahaja melalui pelancongan, cara hidup, dan kabar berita tetapi juga dalam pasaran buruh, paten pekerjaan, kewangan dan urus niaga perniagaan.

Ethics(etika)
- set standart (piawaian) baik dengan buruk , betul atau salah kelakuan seseorang.
- pada pengakhiran sesuatu kita akan bergantung terhadap individu yang bekerja pada semua peringkat dalam organisasi untuk bertindak dengan beretika dalam semua semua aspek kerjanya dan semua hubungan kerja.

Kepelbagaian(diversity)
- kepelbagaian dalam tenaga kerja menggambarkan perbezaan antara pekerja dari segi jantina, bangsa,umur, etnik agama, asas seksual dan kesihatan.
- trend-trend kepelbagaian dalam mengubah demografi dalam masyarakat semakin dikenali.
a) prejudis(prasangka)
- pegangan negetif, tanggapan buruk dan sikap berat sebelah didalam populasi yang pelbagai.
b) diskriminasi
- prejudis menjadi diskriminasi aktif apabila ahli minoriti dilayan secara tidak adil serta dikecualikan daripada kelebihan menjadi faedah-faedah ahli organisasi.
c) glass cilling effect
- halangan yang tidak nampak yang menghadkan atau membataskan peningkatan kerjaya terhadap wanita dan golongan minoriti.

Careers(kerjaya)
- untuk semua pelajar, cabaran utama adalah mendapatkan kerja sepenuh masa yang pertama. terutama apabila ekonomi merosot dan pasaran kerja padat atau ketat. tugas mencari kerjaya yang pertama amat mengentalkan.
- sebagai contoh apabila interview soalan yang akan ditanya 'apakah yang anda mampu lakukan untuk kami'
- kerjaya hari ini mencabar bukan sahaja dalam mencari kerja yang pertama, ia juga tentang merancang kerjaya yang berjaya atau gemilang.

a) shamrock organization
 (penipuan atau kepura- puraan atau organisasi palsu)
- beroprasi dengan kumpulan teras yang bekerja sepenuh masa untuk jangkamasa yang lama dan dibantu oleh pekerja-pekerja lain yang bekerja secara kontrak atau partime.
- group pertama: pekerja tetap
- group kedua: pekerja kontrak yangmempunyai kepakaran dan kemahiran tertentu.
- group ketiga: pekerja partime, mereka bekerja tanpa faedah- faedah tertentu. sering dibuang apabila syarikat mengalami masalah kewangan.

b) free egent ekonomi
- dalam ekonomi ejen bebas, orang berubah atau bertukar kerja dengan lebih kerap dan ramai yang bekerja dengan kontrak bebas dan majikan yang berubah- ubah.

c) self manegement (pengurusan sendiri)
- adalah kebolehan untuk memahami diri sendiri, melatih dengan daya usaha , menerima tanggunjawab dan belajar dari pengalaman.

Organization In The New workplace

1. apa itu organisasi
- organisasi adalah sekumpulan manusia yang bekerja bersama-sama untuk mencapai tujuan yang sama.

Organisasi sbg sistem (organization as system)
-semua organisasi adalah sistem terbuka yang berinteraksi dengan persekitaran.
- ia melakukan proses berterusan dalam penggambilan sumber input seperti manusia, maklumat, sumber modal dan menukarkannya kepada output  dalam bentuk produk akhir dan juga perkhidmatan kepada pelanggan.

prestasi organisasi.
- menggunakan sumber-sumber dengan baik dan menservis pelanggan adalah proses penambahan nilai melalui prestasi organisasi.
- apabila operasi tambah nilai terhadap kos asas.
pertama, organisasi akan mendapat keuntungan iaitu menjual produk melebihi kos pembuatannya.
kedua, organisasi tidak berasakan keuntungan boleh menambah kebajikan kepada masyarakatseperti atau sebagai contoh memberi perkhidmatan kebajikan pecuma kepada orang awam.
- cara utama untuk mencapai prestasi baik dalam organisasi adalah melalui produktiviti.
- produtiviti adalah kuantiti dan kualiti kerja dengan pengurusan sumber yang cekap.
- produktiviti melibatkan dua perkara utama iaitu:
1) keberkesanan(effectiveness)
2) kecekapan(efficiency)

1) performance effectiveness(pelaksanaan berkesan)
- ukuran output pencapaian tugasan dan matlamat.
2) performance efficiency( kecekapan prestasi)
- adalah ukuran input iaitu sumber yang digunakan untuk mencapai matlamat.

Sifat perubahan organisasi 
- kepercayaan baru dalam tenaga kerja.
- penglibatan kerja yang tinggi merupakan pengetahuan pengalaman dan komitment daripada semua ahli.
- terhapusnya "command and control" secara tradisional dari atas ke bawah pengagihan arahan daripada bos. kini tidak lagi diamalkan. kini bos melibatkan diri dengan pekerja bawahan melalui cara yang lebih hormat.

No comments:

Post a Comment