Monday 12 December 2011

aristotle



 Sumbangan Karyanya.
Aristotle telah banyak memberi sumbangan melalui karya-karya yang telah dihasilkan oleh beliau. Beberapa karya yang dihasilkan oleh Aristotle ialah dalam bentuk ilmiah iaitu dalam bidang zoologi, biologi, dan botani melalui pengkajiannya di pantai Asia dan Lyceum di Athens. Terdapat karya yang telah dilakukan. Iaitu W.D.Ross membahagi tiga bidang utama karya Aristotle. Ketiga – tiga bidang itu ialah Karya tulisan bersifat popular, Kumpulan data ilmiah, dan Bahan kuliah. Selain itu terdapat karya – karya yang berkualiti yang telah dihasilkan oleh Aristotle di dalam pecahan tiga bidang utama karya beliau. Contoh karya yang telah dihasilkan ialah Categoriae, Analytica Priora, Topica, Physica, Metaphysica,Meteorologica, Politica, Ethica Eudemia, Rhetorica, Poetica, Logika, dan beberapa lagi karya.
Karya beliau yang terbaik dihasilkan ialah logika kerana beliau dikatakan sebagai penemu, pelopor atau bapa logika. Will Durant mengatakan: “The first great distinction of Aristotle is that almost without predecessors,almost entirely by his own hard thinking, he created a new science”. Ini kerana karya yang dihasilkan oleh Aristotle sudah begitu sempurna dantidak perlu ditambah sedikit pun. Kebanyakkan karya beliau telah digunakan oleh manusia untuk rujukan serta kehidupan.
Aristotle juga  pernah menulis dalam karya terawalnya iaitu, Exhortation to Philosophy, ‘mencari kebijaksanaan suatu kepuasan, semua orang berasa senang dengan falsafah dan ingin menghabiskan masa dengannya (falsafah) dan meninggalkan semua yang lain.’ Beliau mengajak manusia untuk menjalani kehidupan seperti mana yang kita sendiri mahu. Kita tidak boleh menjalani kehidupan atas kehendak orang lain. Kebahagiaan dalam sebuah kehidupan amat penting. Hal ini kerana dengan kehidupan yang bahagia akan mewujudkan jiwa yang tenteram. Hal inilah yang di maksudkan oleh Aristotle. Jika kita hidup mengikut kehendak orang lain nescaya hati kita dan jiwa kita akan memberontak mahukan kebebasan. Manusia yang tidak bebas dalam kehidupan akan mudah mengalami kemurungan. Manusia yang mengalami kemurungan akan sentiasa beranggapan dunia ini tidak menyeronokkan. Sedangkan dunia ini penuh dengan warna-warni keceriaan. Aristotle tidak beranggapan dunia ini sesuatu yang membosankan kerana beliau mengkaji dunia ini. Beliau yakin bahawa dunia ini sesuatu yang menyeronokkan kerana di dalam dunia ini terkandung 1001 rahsia yang belum kita ketahui. Oleh itu, Aristotle banyak mengkaji dunia ini untuk menyingkap 1001 rahsia yang terkandung. Oleh itu lahirlah resipi kebahagiaan yang Aristotle wujudkan. Resipi beliau amat mudah kerana jika mengikut resepi beliau segala yang di fikirkan oleh manusia yang mengikut kehendak diri sendiri akan mencapai kebahagiaan. Hal ini disebabkan manusia melakukan sesuatu pekerjaan itu dengan keikhlasan diri sendiri dan tiada paksaan. Maka pekerjaan itu dilakukan dengan mudah dan perasaan yang mengembirakan. Pekerjaan yang susah juga akan menjadi senang.
Sesungguhnya, Aristotle amat bijak dalam mengkaji ilmu pengetahuan. Kebanyakkan ilmu falsafahnya mengenai kehidupan seharian manusia. Ilmu falsafah yang Aristotle kemukakan diikuti oleh anak muridnya. Aristotle turut menyampaikan ilmu falsafahnya kepada masyarakat lain tidak seperti ahli falsafah yang lebih terdahulu sepertinya yang hanya mengkaji ilmu falsafah tetapi tidak menyampaikan dan diikuti oleh masyarakat pada masa itu.Aristotle mengajar masyarakat setempatnya pada masa dahulu sama-sama berfikir sepertinya. Oleh itu, beliau akan mengajar anak muridnya yang istemewa pada waktu pagi manakala orang awam beliau akan mengajar pada waktu petang. Kaedah pengajaran beliau banyak berbentuk penyelidikan. Hal ini disebabkan, Aristotle mahu masyarakat setempatnya banyak berfikir dan menghargai kehidupan di dunia ini. Beliau mahu masyarakat mengkaji segala ilmu pengetahuan dengan mendalam dan terperinci. Mengetahui segala ilmu dalam pelbagai aspek dan mengambil kira pandangan orang lain untuk mengkaji sesuatu bidang ilmu.Falsafah yang dikemukakan oleh Aristotle iaitu kebahagiaan amat disenangi oleh masyarakat. Hal ini disebabkan Aristotle mengemukakan prinsip yang mudah. Aristotle menyeru supaya manusia mengikut kehendak diri sendiri di samping perlu patuh kepada Tuhan. Memang lumrah manusia mempercayai kewujudan Tuhan. Mahu mengabdikan diri kepadanya tetapi perlu seiring dengan kehidupan di dunia. Manusia tidak perlu menumpukan hanya kepada akhirat sahaja.
Bentuk kajian Aristotle sangat jelas. Idea-idea yang dikemukakan oleh Aristotle mengenai kehidupan tradisi dalam perkembangan ilmu pengetahuan amat jelas. Setiap ilmu pengetahuan yang dikaji oleh beliau tidak hanya memandang satu sudut sahaja. Beliau mengambil kira semua aspek dan semua pandangan orang lain. Beliau menjelaskan bahawa kajian mengenai hakikat tentang kehidupan sukar dihuraikan jika memandang hanya satu aspek. Oleh itu harus memandang kepada aspek lain.Beliau menyatakan bahawa hakikat mengenai kehidupan ini tidak akan ada masyarakat berasa puas hati jika mengkaji hanya satu aspek tanpa memandang aspek lain. Manusia akan terus mencari sesuatu maklumat mengenai kehidupan ini sehingga manusia itu berasa puas hati. Setiap kehidupan yang dilalui oleh manusia adalah berbeza. Oleh itu, manusia akan memberi tafsiran mengenai kehidupan mereka yang berwarna-warni itu. Beliau menasihati anak muridnya yang turut sama mengkaji supaya memerhatikan pendapat-pendapat yang benar dan juga pendapat yang palsu. Kemudian dibezakan pendapat benar dan pendapat yang palsu. Memerhati dengan mata yang tajam perbuatan yang dilakukan oleh manusia seharian. Setiap pemerhatian itu mempunyai kebenaran. Maka keinginan dapat dipenuhi. Oleh itu, jika manusia mempercayai sesuatu perkara dan perkara itu adalah sesuatu yang benar maka itulah tanda perkara yang mungkin benar dan kurangnya kepalsuan di dalam hakikat kebenaran tersebut.
Kesimpulannya, kajian dan karya- karya Aristotle amat mengagumkan. Aristotle meningal dunia pada musim bunga tahun 322 S.M. Ketika itu beliau berusia 62 tahun dan berada di kemuncak kekuatan kajiannya. Setelah kematian beliau, sahabat dan juga muridnya Theophrastus mengambil alih tugasnya dan Lyceum kekal sebagai pusat pengajian Sains dan falsafah yang berjaya. Tetapi pada abad ketiga S.M sinar Aristotelianisme menjadi pudar. Mazhab-mazhab pemikiran yang lain seperti Stoik, Epicuruiah, Skeptik telah menguasai pentas falsafah dan sains berkembang berasingan daripada falsafah dan menjadi lapangan pakar. Sungguhpun begitu Aristotle tidak pernah dilupakan dan sentiasa dikenang segala usaha beliau dalam ilmu falsafah ini.




No comments:

Post a Comment