Thursday 15 December 2011

Edmund Husserl


PENNGENALAN.
Riwayat hidup.

Nama penuh Edmund Husserl ialah Edmund Gustav Albrecht Husserl. Edmund Husserl dilahirkan pada 8 April 1859 di Prossnitz iaitu sebuah bandar di daerah Bohemia Moravia, yang ketika itu sebahagian daripada Empayar Austria. Beliau berasal dari keluarga Yahudi dan merupakan anak kedua daripada empat orang adik-beradik.Ketika Edmund Huserl berusia 10 tahun,bapa beliau yang merupakan seorang pedagang pakaian telah menghantar beliau ke Realgymnasium,Vienna  untuk memulakan pendidikan Jerman kasik. Setahun selepas beliau mendapat pendidikan di Realgymnasium, iaitu pada tahun 1870,beliau telah dipindahkan ke Staatgymnasium, Olmutz disebabkan tempat tersebut berdekatan dengan kediaman beliau.

Pendidikan dan kerjaya
Pada tahun 1876-1878 beliau menyambung pengajian ke peringkat universiti di Leipzig. Beliau menyambung pengajian beliau dalam bidang matematik, fizik dan astronomi. Pada tahun 1878, beliau kemudiannya berpindah ke Universiti Humboldt(ketika itu dikenali sebagai Universiti Friedrich William) untuk menyambung pengajiaan ke peringkat tertinggi di Berlin dalam bidang matematik.Pada tahun 1881,beliau berlepas ke University of Vienna untuk melengkapkan kajian matematikdi bawah pengawasan Leo Konigsberger (bekas pelajar Weierstrass). Selepas menyempurnakan kajian tersebut beliau telah mendapat Ph.D dengan kajian Beitrage zur Variationsrechnung (Sumbangan kepada Variasi kalkulus).

 Ketika berumur 24 tahun, sebagai seorang yang mempunyai kelayakan akedemik iaitu doktor falsafah dalam bidang matematik, beliau kembali ke Berlin untuk bekerja sebagai pembantu kepada Karl Weierstrass. Akan tetapi, Husserl merasakan bahawa beliau amat berminat untuk mempelajari bidang falsafah. Pada tahun  1884, beliau telah menghadiri kuliah daripada Frenz Brentano dalam bidang falsafah dan psikologi falsafah di Universiti of Veinna. Brentano telah memperkenalkan beliau mengenai tulisan-tulisan Brenard  bolzano, Herman Lotze, j.stuart Mill, dan David Hume. Husserl amt mengagumi Brentano sehingga beliau mengambil keputusan untukemngabdikan dirinya dalam bidang falsafah.

Dua tahun kemudian iaitu pada tahun 1886, Husserl  memohon untuk mendapatkan habilitasi bagi melayakkan beliau untuk mengajar di peringkat universiti. Dibawah penyeliaan Carl Stumpf( bekas pelajar Brentano ).beliau telah menulis Uber den Begriff der Zahl ( pada konsep nombor )(1887) dan kemudiannya menjadi asas kepada kerja pertama yang penting iaitu Philosophic der Arithmetik ( 1891 ). Pada tahun 1887, Edmund Husserl  menjadi Privatdozent di Halle dan kemudiannya berkahwin dengan seorang wanita dari masyarakat Yahudi Prossnitz, Malvine Charlotte Steinchneider yang telah di baptiskan sebelum perkahwinan. Hasil daripada perkahwinan tersebut, psangan tersebut di kurniakan tiga orang cahaya mata. Mereka kekal di Halle sehingga 1901.






Karya-karya Husserl
 Antara karya yang telah di hasilkan oleh Edmund Husserl ialah:-
a)1887. Über den Begriff der Zahl. Psychologische Analysen.
b)1891. Philosophie der Arithmetik. Psychologische und logische Untersuchungen. [1970, Philosophy of Arithmetic]
c)1900. Logische Untersuchungen. Erste Teil: Prolegomena zur reinen Logik. [1970, Logical Investigations. Vol 1]
d)1901. Logische Untersuchungen. Zweite Teil: Untersuchungen zur Phänomenologie und Theorie der Erkenntnis. [1970, Logical Investigations. Vol 2]
e)1911. Philosophie als strenge Wissenschaft. [1965, included in "Phenomenology and the Crisis of Philosophy: Philosophy as Rigorous Science and Philosophy and the Crisis of European Man"]
f)1913. Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomenologischen Philosophie. Erstes Buch: Allgemeine Einführung in die reine Phänomenologie. [1931, Ideas: General Introduction to Pure Phenomenology]
g)1923-24. Erste Philosophie. Zweiter Teil: Theorie der phänomenologischen Reduktion. [1959, First Philosophy, Vol 2: Phenomenological Reductions]
h)1925. Erste Philosophie. Erste Teil: Kritische Ideengeschichte. [1956, First Philosophy Vol 1: Critical History of Ideas]
i)1928. Vorlesungen zur Phänomenologie des inneren Zeitbewusstseins.
j)1929. Formale und transzendentale Logik. Versuch einer Kritik der logischen Vernunft. [1969, Formal and Transcendental Logic]
k)1931. Méditations cartésiennes. [1960, Cartesian Meditations]
l)1936. Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzentale Phänomenologie: Eine Einleitung in die phänomenologische Philosophie. [1970, The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology: An Introduction to Phenomenological Philosophy]
1939. Erfahrung und Urteil. Untersuchungen zur Genealogie der Logik. [1973, Experience and Judgment]
m)1952. Ideen II: Phänomenologische Untersuchungen zur Konstitution.
n)1952. Ideen III: Die Phänomenologie und die Fundamente der Wissenschaften.

Idea –idea Edmund Husserl.
 Profesor falsafah
Berikutan perkahwinannya, Husserl memulakan kerjaya pengajaran yang panjang dalam falsafah. Beliau memulakan di mana pada tahun 1887 , beliau sebagai Privatdozent di Martin Luther University of Halle-Wittenberg. Pada tahun 1891, beliau telah menerbitkan  Philosophic der Arithmetik. Philosophiche und Logiche Untersuchungen, dalam kajian beliau mengenai matematik dan falsafah, mencadangkan konteks psikologi sebagai asas matematik. Ia menyangkal notis buruk Gottob Frege, yang mengkritik psychologism.
Pada tahun 1901, Husserl dan keluarganya telah berpindah ke Georg-August Universiti , Gottingen). Buku beliau  Logiche Untersuchungen telah diterbitkan pada sekitar tahun 1900- 1901. Salah satu daripada jilid tersebut mengandungi renungan berpengalaman "logik tulen" di mana beliau dengan berhati-hati menyangkal "psychologism". Karya ini telah diterima dengan baik dan menjadi subjek seminar yang diberikan oleh Wilhelm Dilthey. Pada tahun 1905, Husserl mengembara ke Berlin untuk melawat Dilthey. Dua tahun kemudian, beliau telah ke Italy untuk melawat Franz Brentano (guru lamanya) dan Constantin Carathéodory (ahli matematik. ).
 Dalam tahun 1910, beliau menjadi editor untuk membuat Jurnal Logos. Dalam tempoh ini, Husserl telah menyampaikan syarahan mengenai kesedaran dalaman, Pada tahun 1912 di Freiburg jurnal Jahrbuch für Philosophic und Phänomenologische Forschung telah diasaskan oleh Husserl dan sebuah sekolah, dimana sekolah tersebut  yang menerbitkan artikel pergerakan fenomenologi mereka pada tahun 1913-1930. Ideen, antara kerja terpenting beliau  telah disiarkan dalam keluaran pertamanya. Sebelum pemikiran Ideen Husserl bermula, pemikiran tersebut telah dicapai di peringkat di mana "setiap subjek adalah 'dipersembahkan' dengan dirinya sendiri, dan kepada setiap semua yang lain adalah 'presentiated' (Vergegenwartigung), tidak sebagai bahagian-bahagian alam semula jadi tetapi sebagai kesedaran tulen." Peralihan Ideen itu maju " satu pandangan  tafsiran transendental-fenomenologi yang kemudian dikritik oleh, Jean-Paul Sartre. "
Pembangunan pemikiran Husserl.
Beberapa tema awal.
            Dalam karya-karya pertama Husserl, beliau cuba untuk menggabungkan matematik, psikologi dan falsafah dengan matlamat utama untuk menyediakan asas yang kukuh bagi matematik. Beliau menganalisa proses psikologi yang diperlukan untuk mendapatkan konsep nombor dan kemudian cuba untuk membina teori systematical kepada analisis ini.Untuk mencapai matlamat ini, dia menggunakan beberapa kaedah dan konsep yang diambil daripada guru-gurunya..Husserl telah mendapat idea daripada Weierstrass, bahawa kita menjana konsep nombor dengan mengira koleksi objek yang tertentu. Manakala beliau telah mendapat idea daripada Brentano dan Stumpf iaitu mengambil alih perbezaan antara menyampaikan yang betul dan tidak wajar. Dalam contoh ini, Husserl menerangkan  dengan cara berikut: “jika anda berdiri di hadapan sebuah rumah, anda mempunyai persembahan yang sepatutnya, dan rumah itu, tetapi jika anda mencari dan meminta arahan, maka ini arahan (contoh, rumah di atas sudut itu dan ini jalan) adalah persembahan yang tidak langsung, dan tidak wajar.
Siasatan Logik dan lain-lain (1900 -1901) adalah dianggap sebagai titik permulaan bagi teori formal keseluruhannya dan bahagian-bahagian mereka yang dikenali sebagai mereology. Satu lagi elemen yang penting ialah Husserl mengambil alih daripada Brentano intentionality,  tanggapan bahawa ciri-ciri utama kesedaran bahawa ia sentiasa sengaja. Walaupun sering  diringkaskan sebagai "aboutness" atau hubungan antara tindakan mental dan dunia luar, Brentano ditakrifkan sebagai ciri-ciri utama fenomena mental, melalui mereka dapat membezakan daripada fenomena fizikal. Tiap-tiap fenomena mental,atau tiap-tiap perbuatan psikologi, mempunyai kandungan, diarahkan pada objek (objek sengaja).  Brentano menggunakan ungkapan "inexistence sengaja" untuk menunjukkan status objek pemikiran dalam minda. Harta yang sengaja, yang mempunyai objek yang sengaja, ciri-ciri utama untuk membezakan fenomena mental dan fenomena fizikal, kerana fenomena fizikal kekurangan intentionality sama sekali.

 Penghuraian daripada fenomenologi.
Beberapa tahun selepas penerbitan kerja utama beliau, iaitu Untersuchungen Logische (Siasatan Logik)1990-1901, Husserl membuat beberapa perincian konsep utama yang menyebabkan beliau menegaskan bahawa untuk mengkaji struktur kesedaran, kita perlu membezakan antara kesedaran perbuatan itu  dan fenomena di mana ia ditujukan (tujuan seperti yang sepatutnya). Pengetahuan Ofessences hanya akan dibuat oleh "bracketing" semua andaian tentang kewujudan dunia luar. Husserl menamakan  prosedur ini sebagai epoche.Konsep baru ini mendorong penerbitan Ideen (Idea) pada tahun 1913, dan rancangan untuk edisi kedua Logiche Untersuchungen .
Husserl mencadangkan fenomenologikal ialah cara baru bagaimana kita melihat objek dengan memeriksa, Dalam tempoh kemudian, Husserl mula bergelut dengan isu-isu yang rumit intersubjectivity, khususnya, bagaimana komunikasi tentang sesuatu objek boleh dianggap merujuk kepada entiti yang ideal yang sama (meditasi Cartesian, Meditasi V).Husserl cuba untuk membawa kaedah baru untuk memahami kepentingan fenomenologi siasatan saintifik (psikologi) dan apa yang dimaksudkan dengan "kurungan" sikap semula jadi. Krisis Sains Eropah adalah kerja Husserl yang belum selesai ialah Husserl berurusan secara langsung dengan isu-isu ini. Di dalamnya, Husserl buat kali pertama cuba membuat gambaran sejarah perkembangan falsafah dan sains Barat, menekankan cabaran-cabaran yang disampaikan oleh orientasi mereka semakin (satu sidedly) empirik dan naturalistik. Husserl mengisytiharkan bahawa realiti mental dan rohani mempunyai realiti mereka sendiri iaitu bebas secara fizikal, dan sains minda ('Geisteswissenschaft') perlu diwujudkan “sebagai asas saintifik sebagai sains semula jadi telah berjaya:"






Konsep number( Uber den Begriff der Zahl).
.           Husserl’s Habilitationsschrift (analisis psikologi) , bagaimana kita mengenalpasti banyak kita menangani kemungkinan yang terdapat dalam kumpulan. Kenyataan Huserl membuat takrifan am mengenai nombor-nombor itu adalah kepelbagaian unit.Dua unit utama yang tidak terjawab ialah “apakah kepelbagaian?” dan “apakah perpaduan?”. Ia adalah bekas soalan kepelbagaian yang  menepati seluruh esei. Walau bagaimanapun, soalan kedua iaitu perpaduan masih menghantui perbincangan dan enggan diabaikan.  Husserl kemudiannya menyedari bahawa sintetik unities terdiri dari dua jenis iaitu  Sama ada hubungan yang melaluinya beberapa item tergolong dalam satu set kandungan perwakilan mental item-item (betul-betul di sana bersama-sama mereka sebagai item lain yang boleh dihadiri dan dikira), atau ia tidak ada.  Setelah dibuat bahawa perbezaan antara perpaduan semula jadi atau fizikal, dan perpaduan sewenang-wenangnya atau dikenakan
Ironinya, Perihal perpaduan nonsynthesized datang hampir sebagai hasil sampingan cubaan untuk membezakan gabungan kolektif yang fizikal atau sebenar daripada gabungan psikik. Dia menulis: "... Hubungan menggabungkan ini yang hadir diri mereka sebagai, boleh dikatakan, tertentu 'lebih,' bertentangan dengan keseluruhan semata-mata, yang seolah-olah semata-mata untuk merebut atas bahagian-bahagiannya, tetapi tidak benar-benar untuk menyatukan mereka [kerana mereka sudah bersatu, secara bebas minda!] .... Secara keseluruhannya terdapat kekurangan penyatuan mana-mana intuitif, seperti yang jenis penyatuan jelas muncul di seluruh metafizik atau  berterusan.Husserl telah berjaya membezakan antara keseluruhannya semula jadi dan buatan disintesis dalam satu tangan, dan di sisi lain, orang-orang totalities yang dikenali sebagai telah dicapai tidak disampaikan dengan mengumpul semula jadi mahupun oleh gabungan mental.




Perpaduan secara keseluruhannya dikenali sebagai benar , walaupun analisa seterusnya Husserl mengakui ialah mental dan pembedahan fizikal.  Seterusnya, dalam perbincangan menyimpulkan “nombor” Husserl abai notis itu nombor satu walaupun dia menggunakan ia untuk menggambarkan kerja-kerja gabungan bagaimana. Menggantikan istilah "dan" bagi istilah  “gabungan kolektif “. Terma Husserl sesuatu konsep konsep yang paling umum. Ia bermaksud apa-apa objek sebenar atau tidak benar, fizikal atau psychical-upon yang kita mencerminkan. Oleh itu beliau mengatakan bahawa kepelbagaian sebagai satu konsep timbul daripada indetermination dan sebagainya. Contohnya  membolehkan siri "satu dan satu dan satu ..." pergi sejauh yang anda suka”
Kepelbagaian adalah sebenarnya yang ditentukan oleh salah satu yang berlaku di tiga mata. Iaitu yang pertama, Satu titik permulaan siri mengira. Tiap-tiap nombor kecuali nombor pertama adalah kepelbagaian; set nombor tabii yang lebih besar (demi satu!) Daripada set multiplicities.Yang kedua, menentukan satu unit mengira.   Yang ketiga, walaupun siri ini boleh berhenti di mana-mana, namun ia telah berhenti di satu tempat tunggal, tidak beberapa di mana-mana tempat. Setiap nombor adalah satu nombor yang berbeza.Bagaimana pun, Husserl cuba untuk konsep nombor yang menekankan apa yang telah diambil untuk menjadi sesuatu yang mutlak. Ini disebabkan Husserl mendapat kepelbagaian yang lengkap danyang telah ditetapkan.

Ideen.(ideal 1)1913
Idea ini adalah mengenai ideanya yang menyentuh tetang fenomenologi. Apakah yang akan melancarkan fenomenologi transendental adalah pengiktirafan bahawa orang-orang mod perpaduan kaitan antara satu sama lain dan dengan cara ketiga perpaduan, dalam cara yang tantalizingly simetri. Ketiga-tiga onenesses adalah: perpaduan fakta negeri dan perkara-perkara hal ehwal perpaduan eidetic pati, dan perpaduan hidup kesedaran kerana ia mengalir di dalam aliran pengalaman. Masing-masing mempunyai, dan pameran, jenis tersendiri identiti dan ketekunan. Unities berdasarkan fakta dan perlu memberi objek untuk menganggap kesedaran berterus terang, memasuki sebagai item pengalaman, masing-masing dengan cara tersendiri; tetapi kesedaran juga boleh memesongkan Sehubungan kembali ke-enterings dan menemui perpaduan sendiri, yang tidak seperti sama ada mereka.
Kemungkinan korelasi kompleks ini disediakan oleh "prinsip prinsip": bahawa intuisi datang kepada kami dengan syarat-syarat sempadan-tersendiri bahawa kita boleh menerima sebagai sumber yang menginsuranskan ketepatan pengetahuan kami mereka.Atau dalam penggubalan Husserl:
"... Bahawa setiap gerak hati presentive originary mengesahkan sumber kesedaran, bahawa segala-galanya originarily (boleh dikatakan," kenyataannya peribadi ") yang ditawarkan kepada kita dalam 'intuisi' yang boleh diterima semata-mata kerana apa yang dibentangkan sebagai, tetapi juga hanya di dalam had di mana ia dibentangkan di sana "(44).
Jenis unities jenis pinggir yang berbeza, dan ini memberikan apa jenis perpaduan setiap daripada mereka akan menjadi. Tetapi ia mudah untuk terlepas perbezaan. Itu yang berlaku dalam sikap semula jadi, Husserl berkata, apabila semua objek kesedaran diambil seolah-olah mereka item fakta. Husserl mengadu bahawa walaupun Untersuchungen Logische telah disalah faham sebagai menyokong hanya kesilapan "realisme Platonik ini," oleh orang-orang yang membaca ke dalam penggunaan "objek" implikasi jangka bahawa, melalui hypostatization satu orang yang sesat, pemikiran setiap bertukar menjadi sesuatu
.



Idea-idea II)(ideen II)
Jumlah dagangan kedua Husserl, Ideen (penerbitan yang ditahan sehingga 1952) adalah kerja-kerja tangan yang banyak. Husserl tidak berpuas hati dengan dan tidak menyiarkan.Draf pertama ditulis dengan cepat pada tahun 1912, sejurus selepas manuskrip isi padu yang pertama telah selesai. Husserl tambah bahan pada tahun 1915, dan berpaling untuk mengedit kepada Edith Stein pembantunya, yang telah datang bersama-samanya ke Freiburg dari Gottingen. Stein disalin kerja dari trengkas Husserl pada tahun 1916. Dia memberikan bahan lagi, dan pada tahun 1918, beliau menghasilkan pengumpulan yang disusun dan bertajuk pada masa ini: perlembagaan yang bersifat material, yang bersifat haiwan, dan dunia budaya.
Tetapi fenomenologi Husserl telah berkembang, dan manuskrip itu tidak sesuai dengan dia. Seorang lagi pembantu, Ludwig Landgrebe, bekerja ia 1923-25, dan Husserl dirinya disunting dalam lagi 1928. Ia akhirnya keluar selepas kematian.
Jika usaha mencapai perpaduan telah mendapat petunjuk Husserl seperti bintang utara dari tulisan terawal melalui penemuan dan penyetaraan pertama fenomenologi, maka dalam Ideen II bahawa bintang menjadi dikaburi oleh "pencemaran cahaya" dari pelbagai pandangan yang lebih baru-baru ini dan bersaing. Tanpa akses kepada manuskrip, ia adalah mustahil untuk mengetahui dengan tepat bagaimana yang datang kira-kira. Dalam bahagian-bahagian teks seperti yang telah kita, kebimbangan dengan perpaduan kekal sebagai faktor penting.
Walau bagaimanapun, bahagian-bahagian lain seolah-olah bertentangan dengan wawasan utama dari jumlah pertama dan kerja-kerja awal. Sebagai contoh, dalam LU dan Ideen I, sfera material terdiri daripada negeri-negeri hal ehwal yang, fakta atau kes-kes seperti boleh dinyatakan dalam usul logik. Terdapat sememangnya "perkara" di sana, seperti bunga ros, namun penekanan kepada senario fakta yang ke dalamnya perkara-perkara ini digambarkan. Sebaliknya, inIdeen II "bahan alam semula jadi" penduduk dengan barang-barang yang besar, dan hakikat yang mereka telah tertanam dalam keadaan-keadaan telah menjadi tambahan yang ditetapkan, seolah-afterthought (# 15c).Dengan cara yang sama, dalam kerja-kerja awal sfera eidetic terdiri daripada bentuk cadangan logik dan kaedah-kaedah inferens. 


Ahli –ahli falsafah yang dipengaruhi oleh pemikiran Edmund Husserl.
David Carr dari Universiti Yale mengulas pada tahun 1970 berikutan Husserl,: "Ia adalah baik dikenali bahawa Husserl adalah sentiasa kecewa pada kecenderungan murid-muridnya untuk pergi cara mereka sendiri, untuk memulakan atas semakan asas-fenomenologi dan bukannya melibatkan diri dalam tugas yang perkauman" sebagaiasalnya dimaksudkan oleh sains baru yang radikal.  Walau apa pun, dia telah menarik ahli-ahli falsafah untuk fenomenologi.
Martin Heidegger adalah pelajar Husserl, yang terbaik.hal ini kerana, Husserl memilih sebagai pengganti beliau. Karya  Makhluk magnum Heidegger dan Masa khusus adakah hasil daripada kerjasama mereka.Mereka berkongsi pandangan mereka dan bekerja bersama-sama antara satu sama lain selama lebih satu dekad di Universiti Freiburg, Heidegger sebagai pembantu Husserl semasa 1920-1923. Tugas awal Heidegger mengikuti gurunya, tetapi dalam masa yang sama dia mula membangunkan wawasan baru yang berbeza varian.  Beliau merupakan editor asal jurnal Husserl yang baru, Jahrbuch; salah satu daripada karya-karya beliau (memberi analisis fenomenologi undang-undang kewajipan) kelihatan dalam isu pertama Reinach secara meluas dikagumi dan seorang guru yang luar biasa..
Edith Stein adalah pelajar Husserl di Gottingen semasa dia menulis Mengenai Masalah Empati (1916). Beliau kemudian menjadi pembantu di Freiburg 1916-1918. Beliau kemudian disesuaikan fenomenologi ke sekolah moden Thomas Aquinas.
Ludwig Landgrebe menjadi pembantu kepada Husserl pada tahun 1923. Dari 1939, beliau bekerjasama dengan Eugen Fink di Husserl Archives di Leuven. Pada tahun 1954, beliau menjadi pemimpin Arkib Husserl. Landgrebe dikenali sebagai salah satu syarikat-syarikat bersekutu rapat Husserl, tetapi juga untuk pandangan bebas yang berkaitan dengan sejarah, agama dan politik seperti yang dilihat dari sudut pandangan falsafah dan metafizik existentialist.Eugen Fink adalah rakan rapat Husserl semasa tahun 1920-an dan 1930-an. Beliau menyampaikan sanjungan kepada Husserl pada tahun 1938.


Roman Ingarden, seorang pelajar awal Husserl di Freiburg, berutus dengan Husserl ke pertengahan-tahun 1930-an. Ingarden, bagaimanapun, tidak menerima idealisme .Kemudian transendental yang dia menyangka akan membawa kepada relativisme. Ingarden telah menulis karyanya dalam bahasa Jerman dan Poland. Dalam o Spor istnienie świata (Ger: "Der Streit um die Existenz der Welt", Eng: "Pertikaian mengenai kewujudan dunia"), beliau telah menjadikan kedudukan sendiri yang realistik, yang juga membantu untuk menyebarkan fenomenologi di Poland
Max Scheler bertemu Husserl di Halle pada 1901 dan mendapati dalam fenomenologi satu kejayaan metodologi falsafah sendiri. Scheler, yang berada di Gottingen apabila Husserl mengajar di sana, adalah salah satu daripada beberapa editor asal jurnal Jahrbuch für Philosophic und Phänomenologische Forschung (1913). Formalisme kerja Scheler dalam Etika dan Etika Nonformal Nilai muncul dalam jurnal baru (1913 & 1916) dan menarik pujian-pujian. Walau bagaimanapun, itu hubungan peribadi antara dua lelaki menjadi tegang, kerana masalah undang-undang Scheler,, dan Scheler kembali ke Munich. Walaupun Scheler kemudian mengkritik pendekatan idealistik Husserl, logik dan mencadangkan dan bukannya satu "fenomenologi cinta", beliau menyatakan bahawa dia kekal "amat terhutang budi" Husserl sepanjang kerja-kerja yang dilakukan.
Emmanuel Levinas pada tahun 1929 telah memberikan persembahan pada satu seminar yang terakhir Husserl di Freiburg. Juga tahun itu, dia menulis di Husserl Ideen (1913) kajian semula yang lama yang diterbitkan oleh jurnal Perancis. Dengan Gabrielle Peiffer, Levinas diterjemahkan ke dalam cartésiennes Perancis Husserl meditasi (1931). Beliau pada mulanya kagum dengan Heidegger dan memulakan sebuah buku kepadanya, tetapi memutuskan projek apabila Heidegger menjadi terlibat dengan Nazi. Selepas perang dia wrote on kerohanian Yahudi, kebanyakan keluarganya telah dibunuh oleh Nazi di Lithuania. Levinas kemudian mula menulis karya-karya yang akan menjadi dikenali dan dikagumi



Penutup.
Pandangan mengenai tokoh Edmund Husserl.
            Pada pandangan saya tokoh Edmund Husserl merupakan seorang tokoh falsafah yang sangat berkaliber dan sangat saya kagumi. Saya berkata sedemikian adalah kerana mengikut apa yang telah saya bacxa mengenai kehidupan beliau, buku-buku yang telah beliau hasilkan pandangan-pandangan atau idea-idea yang telah beliau keluarkan da bagaimana pandangan dan idea yang beliau keluarkan telah mempengaruhi banyak tokoh-tokoh falsafah yang terkenal yang lain.
            Edmund Husserl merupakan tokoh yang amat meminati bidang falsafah dan matematik..Beliau banyak menghasilkan buku yang dapat di gunakan sehingga sekarang.Walaupun beliau lahir dalam keluarga yang sederhana, tetapi beliau amat bijak dalam akedemik dan sentiasa berusaha untuk mencapai apa sahaja yangdi inginkan. Hal ini dapat di buktikan apabila beliau sentiasa berhijrah dari satu tempat ke satu tempat yang lain hanya untuk memimba ilmu dan mengkaji sesuatu perkara.
            Saya amat menyokong pandangan dan idea yang dikeluarkan oleh Edmund Huserl.Mengikut apa yang saya baca, tokoh Edmund Husserl merupakan tokoh falsafah yang mengeluarkan idea mengenai konsep nombor.. beliau menggunakan konsep nombor ini sebagai asa kepada matematik. Beliau mengatakan bahawa nombor merupakan satu kepelbagaian unit. Melalui pemikiran Edmund Husserl ini, lita dapat mengenal apa itu nombor.dan bagaimana hendak menyelesaikan Sesutu masalah yang berkaitan dengan matematik.
            Idea mengenai fenomenologi yang beliau keluarkan amat saya sokong. Hal ini kerana, dalam isea tersebut beliau mengatakan mengenai bagaimana kita melihat objek dengan memeriksa. Kita sebagai makhluk yang mempunyai akal seharusnya sentiasa mengkaji apa sahaja yang kita lihat. Melalui kajian yang kita lakukan inilah yang akan menunjukkan hasil yang ingin kita ketahui.


Rujukan

No comments:

Post a Comment