Saturday, 24 December 2011

Friedrich Wilhelm Joseph Von Schelling


PENGENALAN

Friedrich Wilhelm Joseph Von Schelling adalah salah satu daripada ahli-ahli falsafah Jerman abad ke-18 dan ke-19. Sesetengah ahli sejarah dan ulama falsafah telah diklasifikasikan sebagai idealis Jerman, bersama-sama dengan Johann Gottlieb Fichte dan George Wilhelm Friedrich Hegel. Klasifikasi seperti kabur dan bukannya menerangkan kepentingan dan ketunggalan tempat Schelling dalam sejarah falsafah. Ini adalah kerana pemahaman yang dominan dan yang paling terhad Idealisme sebagai sistematik Subjek Metafizik berkenaan kepada falsafah Hegel daripada Schelling. Walaupun memulakan Subjek Idealisme Post-Kantian,Schelling terus mempamerkan dan pembubaran sistematik Subjek Metafizik. Oleh itu, Schelling dilabelkan sebagai salah satu idealis Jerman antara lain mengabaikan ketunggalan falsafah.

Kepentingan sebenar kerja-kerja Schelling terletak dalam pendedahan metafizik dominan tertakluk kepada had dan bukannya di dalam pengesahan.Dengan cara ini, kemudian kerja-kerja Schelling diteruskan atas permintaan daripada pelajar-pelajar dan ahli-ahli falsafah Idealisme Jerman untuk menilai semula tanggapan Idealisme Jerman itu sendiri. Dari segi ini, kepentingan dan pengaruh falsafah Schelling kekal "sebelum waktunya." Ekoran falsafah Hegel rasional yang merupakan falsafah rasmi pada masa itu. Schelling yang tidak berpengaruh dan menjadi pekak. Hanya pada abad kedua puluh apabila soalan kesahihan projek falsafah kemodenan telah menjadi kebimbangan bagi ahli-ahli falsafah dan pemikir.

Ini adalah kerana ia dilihat bahawa tugas pemikiran falsafah tidak lagi perbuatan asas sistematik Subjek Metafizik. Berikutan "akhir falsafah," tugas falsafah yang difahami sebagai perasmian pemikiran baru yang berada di luar metafizik. Dalam konteks ini, Schelling telah sekali lagi mula menjadi terkenal dalam zaman kegemilangannya Idealisme Jerman telah membuka kemungkinan pemikiran falsafah di luar penutupan Subjek Metafizik. Kepentingan Schelling pemikiran pasca metafizik adalah betul ditekankan oleh Martin Heidegger dalam kuliah pada Schelling daripada 1936.Dengan cara ini, Heidegger menyediakan kemungkinan memahami kerja-kerja Schelling dengan cara yang sangat berbeza. Schelling pula telah amat dipengaruhi oleh falsafah Perancis Heideggerian kepada soalan yang keluar dari metafizik. . Ahli-ahli falsafah seperti Jürgen Habermas, yang kerja sebagai doktor falsafah kepada Schelling, ingin mendesak penerusan projek falsafah kemodenan, tetapi cuba untuk melihat sebab di luar fungsi memainkan akal pada perkhidmatan penguasaan dan paksaan. Schelling dilihat dari perspektif ini sebagai "post-metafizikal" pemikir yang telah meluaskan konsep sebab melebihi unjuran diri pembumian. Pada pertengahan akhir abad yang lalu, kerja-kerja Schelling dengan pesat mempengaruhi post-Tertakluk berorientasikan wacana falsafah. Pada masa kebelakangan ini, biasiswa Schelling luar biasa telah meningkat kedua-duanya dalam konteks Anglo-Amerika dan konteks falsafah Kontinental.


RIWAYAT HIDUP

Friedrich Wilhelm Joseph Von Schelling dilahirkan pada 27 Januari 1775 di Leonberg, Jerman. Bapanya adalah Yusuf Friedrich Schelling dan ibu Gottliebin Maria Cless. Pada tahun 1785, Schelling menghadiri Sekolah Latin di Nürtingen. Seorang kanak-kanak yang matang sebelum waktunya guru-gurunya tidak dapat lagi menjumpai apa-apa untuk mengajarnya. Pada tahun 1790, Schelling menyertai Tübingenstift, Seminar Protestan, di Tubingen di mana beliau berkawan dengan Hölderlin yang kemudiannya menjadi seorang penyair Jerman yang hebat, dan Hegel yang adalah untuk menjadi seorang ahli falsafah yang besar. Pada tahun 1794 Schelling menerbitkan “Über die Möglichkeit einer Borang der Philosophic Überhaupt”.
 Pada tahun yang sama Fichte bersama-sama dengan Kritikan kiamat Kant yang telah diterbitkan empat tahun sebelum (1790), terbukti menjadi penentu penting bagi kerjaya awal falsafah Schelling. Pada tahun 1798 iaitu usia hanya 23 tahun. Schelling telah dipanggil untuk menjadi profesor di Universiti Jena di mana dia mengadakan hubungan dengan Jerman penyair Romantik dan ahli-ahli falsafah seperti saudara-saudara Schlegel dan Novalis. Beliau juga bertemu dengan isteri Ogos Wilhelm Schlegel Caroline Schlegel dan Caroline berkahwin dengan Schelling pada tahun 1803. Pada 1803, beliau telah meninggalkan Jena untuk Würzburg di mana dia telah dipanggil untuk menjadi guru besar. 
 Pada tahun berikutnya Schelling berhijrah untuk Munich di mana beliau tinggal sehingga 1841 selain daripada berehat di antara 1820-1827 apabila beliau tinggal di Erlangen. Pada tahun 1809 Schelling menerbitkan risalah besar ke atas kebebasan manusia, Falsafah Pertanyaan Mengenai Nature Kebebasan Manusia. Beberapa bulan kemudian Caroline meninggal dunia.. Pada 1812 Schelling berkahwin Pauline yang kekal teman sepanjang hayat. Pada tahun 1831, Hegel meninggal dunia. Pada tahun 1840, Schelling telah dipanggil untuk mengambil alih kerusi yang kini kosong di Berlin untuk menggantikan Hegel di mana beliau cuba menjelaskan Positivphilosophie beliau yang dihadiri oleh orang-orang Søren Kierkegaard, Alexander Humboldt, Bakunin dan Engels. Pada tahun 1854 pada 20 Ogos Schelling meninggal dunia pada usia 79 di Bad Ragaz, Switzerland.

IDEA PEMIKIRAN DAN FAHAMAN

Naturphilosophie:

Pada Naturphilosophie beliau, Schelling berhujah Nature tidak harus dianggap sebagai semata-mata had abstrak yang tidak terhingga berusaha semangat (kerana ia adalah oleh Fichte), atau sebagai satu siri yang pemikiran perlu bagi fikiran semata-mata.Sebaliknya, ia mesti itu dan lebih daripada itu. Ia mesti mempunyai realiti untuk dirinya sendiri, realiti yang bermaksud tidak bercanggah dengan ciri-ciri yang ideal, realiti struktur dalaman yang sangat ideal, realiti akar dan musim bunga yang adalah semangat. Alam semula jadi sebagai jumlah wang yang merupakan objektif, perisikan sebagai kompleks semua aktiviti-aktiviti yang membentuk kesedaran diri, muncul itu sebagai sama rata sebenar, seperti yang sama mempamerkan struktur yang ideal, selari dengan satu sama lain. Sifat dan semangat, Naturphilosophie dan Transcendentalphilosophie, lantas berdiri sebagai dua yang agak lengkap, tetapi bahagian pelengkap keseluruhan.

              Fungsi Naturphilosophie adalah untuk mempamerkan ideal sebagai bermunculan dari sebenar  tidak simpulkan sebenar dari idea. Perubahan yang tidak berhenti-henti yang pengalaman membawa di hadapan kita yang diambil bersama-sama dengan pemikiran perpaduan berkuat kuasa produktif alam, membawa kepada konsep penting berbelah bahagi itu, pembangkang kutub melalui sifat yang meluahkan dirinya dalam pelbagai produk. Siri dinamik peringkat dalam alam semula jadi, bentuk di mana struktur yang ideal alam sedar, perkara itu, sebagai keseimbangan kuasa-kuasa luas dan asas kontraktif  cahaya, dengan kemagnetan proses-rendah, elektrik dan tindakan kimia organisma dengan fasa komponen pembiakan, cepat marah dan cepat tersinggung.
              Sama seperti sifat mempamerkan kepada kita siri dinamik peringkat proses evolusi yang semangat perjuangan ke arah kesedaran sendiri, maka dunia perisikan dan amalan, dunia fikiran, mempamerkan siri peringkat yang melalui kesedaran diri, dengan tidak dapat dielakkan penentangan dan penyesuaian, berkembang dalam bentuk yang ideal.Sampingan teori yang bersifat dalaman dalam gred berturut-turut dari sensasi bentuk tertinggi semangat sebab pengabstrakan yang menekankan perbezaan yang subjektif dan objektif, meninggalkan satu masalah yang tidak dapat diselesaikan yang menerima kepuasan hanya dalam praktikal, aktiviti individual. Praktikal sekali lagi yang diambil bersama-sama dengan kuasa-kuasa, teori pada soalan perdamaian antara organisasi bebas sedar pemikiran dan mekanisme yang nampaknya memerlukan dan tidak sedarkan diri dunia objektif. Dalam tanggapan sambungan teologi dan bahawa yang bagi semangat ungkapan sendiri subjektif iaitu seni dan genius  mencari titik subjektif dan objektif kesatuan.
              Sepanjang dua baris Schelling berbeza boleh didapati di semua tulisan-tulisan kemudian berusaha untuk meminda konsep itu, yang beliau kekal benar, yang mutlak sebagai alasan muktamad realiti. Ia adalah perlu di tempat pertama, untuk memberi ini watak mutlak satu, untuk membuat sesuatu yang lebih daripada kesamaan kosong  ia adalah perlu di tempat kedua jelas dalam beberapa cara hubungan antara kenyataannya atau kenyataannya jelas sifat dan semangat. Berbeza dengan rakan-rakan ahli falsafah Schelling dan Erstwhile rakan Hegel. Schelling tidak percaya bahawa mutlak boleh dikenali dalam sifat sebenar melalui siasatan yang rasional sahaja. Kebimbangan melalui kreativiti seni atau intuisi mistik melalui pengalaman keagamaan (terutama jelas dalam tulisan-tulisannya, dan selepas, pada tahun 1809) adalah sebaliknya diperlukan untuk merealisasikan realiti "Ketuhanan" yang mutlak.

Romantisisme:
Schelling, seluruh tahun itu dan seluruh perubahan besar dalam pemikiran beliau, sentiasa kekal sebagai juara Romantisisme. Oleh itu  beliau menyokong falsafah yang menekankan gerak hati lebih sebab, dan yang diadakan imaginasi estetik dan kreatif sebagai nilai tertinggi. Untuk Schelling  realiti yang harus dipertahankan oleh pemikiran dalam mod rasional kognitif. Untuk Schelling  imaginasi kreatif yang memegang kuasa untuk memahami realiti. Pengaruh beliau sejak beberapa tahun yang lalu termasuk Leibniz, Kant, Fichte, Spinoza, Bruno, Neo-Platonisme, Boehme, Aristotle, dan Gnostikisme walaupun Schelling menjadi sebahagian besarnya kritikal Kant dan Fichte penekanan mereka atas alasan.

Falsafah Positif Schelling berfikir mempunyai banyak persamaan pada abad ke-20.Schelling sendiri muncul dari Alam Semulajadi dan, tidak seperti dalam falsafah Fichte  yang berasingan daripada Alam. Sebaliknya  Alam adalah satu langkah yang semestinya ke arah sendiri.Sifat Sejagat, atau Jiwa Dunia, terletak di bawahnya beberapa sifat organik dan bukan organik. Nature timbul daripada Ground produktif dan  akhirnya menjadi sedar akan dirinya dalam diri manusia.Dalam erti kata lain Roh berkembang ke arah itu sendiri sebagai manusia, dan dengan itu manusia yang muncul sebagai permulaan kepada kesedaran Roh. Idealisme Schelling ini adalah estetik kerana pemikirannya estetik sebagai penghapusan pembangkang yang tertakluk sejak objek kecantikan sebagai seni. Falsafah Schelling sentiasa bergerak ke arah perpaduan, dan perpaduan ini sentiasa dibentuk oleh perpaduan yang mendasari sebagai pemangkin seperti yang bertentangan dengan bukan organik dan organik yang muncul dengan meningkatkan kerumitan dan pembangkang. Dalam pemikiran abad ke-20 kewujudan fenomenologi perpecahan perkara-objek akan menjadi keasyikan pusat ahli-ahli falsafah seperti Heidegger dan Merleau-Ponty.


Seseorang dapat melihat keterhutangan Schelling ialah Boehme terutama dalam tulisan-tulisan kemudian  dalam perbincangan kebebasan. Schelling melihat kemunculan dunia pancaindera sebagai Tuhan datang kepada kesedaran sendiri. Semakin dalam tahun-tahun kemudian, Schelling membantah kepada tidak rasional. Schelling menyatakan rasional hanya boleh genggam sejagat, dan oleh itu tidak dapat memahami individu tertentu. Dari segi ini Schelling terutamanya boleh dilihat sebagai pengaruh yang besar ke atas eksistensialisme yang kemudian, yang juga akan memberi penekanan yang tidak rasional dan konkrit lebih rasional dan abstrak.


PENGARUH

Pengaruh Schelling dilihat berkembang di dunia sementara falsafah. Oleh itu ahli falsafah Perancis  Jean Louis Chrétien telah menarik Schelling dari perspektif fenomenologi tertentu.  Schelling sesungguhnya membangunkan apa-apa idea masa lalu zaman berzaman di  Zaman beliau seperti Schelling dalam pelbagai teks, Chrétien terlalu membangkitkan tanggapan Plato daripada Anamnesis sebagai kenangan, tidak apa yang telah berlalu, tetapi apa yang telah dikatakan dibuka kepada kebenaran. Apa yang telah dijumpai kita, lebihan yang membuka kita kepada dunia. Bagi kedua-dua Schelling dan Chrétien ini tidak menjadi punca putus asa tetapi peristiwa kebebasan kreatif dan kemungkinan masa depan.
 Dalam tahun-tahun kebelakangan ini Anglophone falsafah dunia telah menyaksikan tumpuan yang lebih kepada kerja-kerja Schelling. Ini menunjukkan kaitan berterusan Schelling wujud sejarah sementara. Falsafah Schelling telah datang untuk ditafsirkan dan difahami sebagai satu falsafah ikrar dan falsafah penuh semangat hidup sebagai menentang sistem konsep. Kerja baru-baru ini Jason Wirth, pada Schelling betul menekankan yang kezamanan. Schelling bimbang terhadap  etika beliau dengan keutamaan yang diamalkan yang baik lebih benar  yang berikrar hidup di luar penggunaan yang memainkan kewarasan, yang berikrar duniawi yang gembira lebih asli dan beliau bimbang terhadap ekologi.
 Schelling bercakap pada tahun 1809 esei Kebebasan bahawa unsur alam semula jadi kekal sebagai alasan yang tidak pernah berhenti daripada membentuk perintah budaya sejarah keseluruhan. Perintah simbolik Alasan yang terhad tidak pernah mencapai keseluruhan  tetapi sentiasa terbuka kepada luar kekal. Soalan ini mempunyai kepentingan yang mendalam Schelling untuk masa depan.

KARYA

Pada tahun 1795 Schelling menerbitkan satu artikel yang dipanggil “Pada Kiamat dan Makhluk” untuk pembangunan Idealisme Jerman.

Pada tahun 1797 menerbitkan esi yang dipanggil bersifat “Treatise Idealisme” yang disunting oleh Immanuel Niethammer.

Pada tahun 1797 Schelling menerbitkan “Naturphilosophie” yang menghuraikan konsep organism melalui analisi fenomena semula jadi dengan bantuan kajian saintifik.

Pada tahun 1797  Schelling  terbitkan “Sejarah Kesedaran Kendiri” dalam Ilmu Sains

Pada tahun 1800 Schelling menerbitkan Sistem Idealisme Transendente.

Pada tahun 1804 Schelling diterbitkan Sistem Falsafah Ketua dan Falsafah Nature Khusus.

Pada tahun 1809 Schelling menerbitkan Falsafah Siasatan ke dalam sifat Kebebasan manusia yang disiarkan dalam masa hayatnya.


PANDANGAN

Pada pandangan saya terhadap schelling ialah beliau lebih pentingkan keamanan. Hal ini jelas ternyata daripada fahaman beliau iaitu Sejarah Kesedaran Kendiri. Tujuan yang ingin dicapai oleh manusia dengan mengatasi masalah mengunakan kekuatan dan kelebihan yang ada dalam dirinya. Walaupun pada mulanya pemikiran beliau dipengaruhi oleh alhi falsafah yang lain namun beliau tetap dengan pendiriannya. Schelling seorang idealistic serta tidak mempengaruhi alam semester semata-matanya.
Beliau mempunyai kepercayaan kepada tuhan yang lebih tinggi. Beliau sering dikritik oleh Fitch dan Kiekegaard terhadap falsafah beliau. Disini saya dapat melihat kehebatan beliau. Beliau juga hamper pupus kerana semua falsafah beliau sukar utntuk diterima oleh ahli falsafah yang lain.Dengan melihat beliau saya dapat memotivasikan diri saya supaya menjadi lebih bersungguh-sungguh dalam menambahkan pengetahuan kerana cara ini saya dapat melakukan sesuatu perkara dengan usaha saya sendiri tanpa bantuan orang lain.

PENUTUP

Mengkaji falsafah merupakan satu ilmu yang mempelajari mengenai sebuah proses memahami aktiviti-aktiviti manusia dan falsafah itu sendiri adalah aktiviti berfikir. Dengan kata lain, falsafah mendorong manusia untuk berfikir dengan lebih kritis dan kritik. Setiap perbuatan serta perlakuan manusia itu menggambarkan apa yang di fikirkan oleh seseorang dalam akalnya, di mana apa yang dilakukannya adalah apa yang difikirkan. Oleh itu, seseorang yang berakhlak dan berdisiplin itu bolehlah dikatakan sebagai seorang yang mempunyai fikiran yang tersusun dan teratur serta akal yang sihat. Ini kerana, akhlak yang baik menggambarkan keadaan akal fikirannya. Ramai manusia tidak menggemari falsafah kerana ia dikatakan satu ilmu yang susah dan merumitkan. Sebenarnya, falsafah itu sudah ada pada diri manusia itu sendiri. Falsafah yang dimaksudkan disini adalah aktiviti berfikir. Seseorang manusia akan berfikir apa yang hendak dilakukannya sepanjang hari dia bekerja. Ini bertujuan agar segala kerja dan tanggungjawab yang dipikulnya berjalan lancar. Cabang ilmu falsafah secara dasarnya mempunyai tiga cabang utama iaitu Kosmologi, Antropologi dan Teologi. Secara umumnya Kosmologi adalah satu bidang ilmu falsafah yang mempelajari mengenai pengetahuan ahli falsafah (filosof) mengenai peraturan-peraturan alam ini.
Manakala bidang Antropolgi pula adalah satu ilmu yang mengkaji mengenai manusia. Perkara yang dibincangkan adalah mengenai hakikat manusia itu sendiri bukannya tubuh badan manusia seperti dalam bidang perubatan. Soal manusia ini sentiasa menjadi pertanyaan dalam sejarah falsafah. Ini kerana, falsafah itu melibatkan mengenai aktiviti akal fikiran manusia secara langsung yang mana akal itu hanya dimiliki oleh manusia sahaja. Pertanyaan mengenai hakikat ini jugalah yang cuba dihuraikan oleh akal manusia untuk mencari kebenarnnya.
Bidang Teologi pula merupakan sebuah bidang yang membincangkan mengenai pemikiran falsafah mengenai ketuhanan. Dengan kata mudahnya, Teologi ini adalah bidang yang cuba membahakan mengenai hal-hal yang berkait dengan Tuhan. Filosof cuba memahami sifat-sifat Tuhan dengan menggunakan pelbagai cara dalam usaha mereka memahami mengenai Tuhan.   Oleh yang demikian, secara ringkasnya, cabang ilmu falsafah itu ada tiga yang utama seperti yang dihuraikan diatas. Tidak dinafikan bahawa, cabang ilmu falsafah ada banyak seperti etika, politik, ekonomi dan sebagainya. Maka dengan itu, pelajaran falsafah ini akan dapat membantu manusia untuk berfikir dengan lebih teratur dan sistematik dalam usaha untuk mencari kebenaran dan ilmu.

RUJUKAN

No comments:

Post a Comment