Friedrich Wilhelm Joseph Von Schelling adalah salah
satu daripada ahli-ahli falsafah Jerman abad ke-18 dan ke-19. Sesetengah
ahli sejarah dan ulama falsafah telah diklasifikasikan sebagai idealis Jerman,
bersama-sama dengan Johann Gottlieb Fichte dan George Wilhelm Friedrich
Hegel. Klasifikasi seperti kabur dan bukannya menerangkan kepentingan dan
ketunggalan tempat Schelling dalam sejarah falsafah. Ini adalah kerana
pemahaman yang dominan dan yang paling terhad Idealisme sebagai sistematik
Subjek Metafizik berkenaan kepada falsafah Hegel daripada
Schelling. Walaupun memulakan Subjek Idealisme Post-Kantian,Schelling
terus mempamerkan dan pembubaran sistematik Subjek Metafizik. Oleh itu,
Schelling dilabelkan sebagai salah satu idealis Jerman antara lain mengabaikan
ketunggalan falsafah.
Kepentingan sebenar kerja-kerja Schelling terletak
dalam pendedahan metafizik dominan tertakluk kepada had dan bukannya di dalam
pengesahan.Dengan cara ini, kemudian kerja-kerja Schelling diteruskan atas
permintaan daripada pelajar-pelajar dan ahli-ahli falsafah Idealisme Jerman
untuk menilai semula tanggapan Idealisme Jerman itu sendiri. Dari segi
ini, kepentingan dan pengaruh falsafah Schelling kekal "sebelum
waktunya." Ekoran falsafah Hegel rasional yang merupakan falsafah rasmi
pada masa itu. Schelling yang tidak berpengaruh dan menjadi pekak. Hanya
pada abad kedua puluh apabila soalan kesahihan projek falsafah kemodenan telah
menjadi kebimbangan bagi ahli-ahli falsafah dan pemikir.
Ini adalah
kerana ia dilihat bahawa tugas pemikiran falsafah tidak lagi perbuatan asas
sistematik Subjek Metafizik. Berikutan "akhir falsafah," tugas
falsafah yang difahami sebagai perasmian pemikiran baru yang berada di luar
metafizik. Dalam konteks ini, Schelling telah sekali lagi mula menjadi
terkenal dalam zaman kegemilangannya Idealisme Jerman telah membuka kemungkinan
pemikiran falsafah di luar penutupan Subjek Metafizik. Kepentingan Schelling
pemikiran pasca metafizik adalah betul ditekankan oleh Martin Heidegger dalam
kuliah pada Schelling daripada 1936.Dengan cara ini, Heidegger menyediakan
kemungkinan memahami kerja-kerja Schelling dengan cara yang sangat
berbeza. Schelling pula telah amat dipengaruhi oleh falsafah Perancis
Heideggerian kepada soalan yang keluar dari metafizik. . Ahli-ahli
falsafah seperti Jürgen Habermas, yang kerja sebagai doktor falsafah kepada
Schelling, ingin mendesak penerusan projek falsafah kemodenan, tetapi cuba
untuk melihat sebab di luar fungsi memainkan akal pada perkhidmatan penguasaan
dan paksaan. Schelling dilihat dari perspektif ini sebagai
"post-metafizikal" pemikir yang telah meluaskan konsep sebab melebihi
unjuran diri pembumian. Pada pertengahan akhir abad yang lalu, kerja-kerja
Schelling dengan pesat mempengaruhi post-Tertakluk berorientasikan wacana
falsafah. Pada masa kebelakangan ini, biasiswa Schelling luar biasa telah
meningkat kedua-duanya dalam konteks Anglo-Amerika dan konteks falsafah Kontinental.
RIWAYAT HIDUP
Friedrich Wilhelm Joseph Von Schelling dilahirkan
pada 27 Januari 1775 di Leonberg, Jerman. Bapanya adalah Yusuf Friedrich
Schelling dan ibu Gottliebin Maria Cless. Pada tahun 1785, Schelling
menghadiri Sekolah Latin di Nürtingen. Seorang kanak-kanak yang matang
sebelum waktunya guru-gurunya tidak dapat lagi menjumpai apa-apa untuk
mengajarnya. Pada tahun 1790, Schelling menyertai Tübingenstift, Seminar
Protestan, di Tubingen di mana beliau berkawan dengan Hölderlin yang kemudiannya
menjadi seorang penyair Jerman yang hebat, dan Hegel yang adalah untuk menjadi
seorang ahli falsafah yang besar. Pada tahun 1794 Schelling menerbitkan
“Über die Möglichkeit einer Borang der Philosophic Überhaupt”.
Pada tahun
yang sama Fichte bersama-sama dengan Kritikan kiamat Kant yang telah
diterbitkan empat tahun sebelum (1790), terbukti menjadi penentu penting bagi
kerjaya awal falsafah Schelling. Pada tahun 1798 iaitu usia hanya 23
tahun. Schelling telah dipanggil untuk menjadi profesor di Universiti Jena di
mana dia mengadakan hubungan dengan Jerman penyair Romantik dan ahli-ahli
falsafah seperti saudara-saudara Schlegel dan Novalis. Beliau juga bertemu
dengan isteri Ogos Wilhelm Schlegel Caroline Schlegel dan Caroline berkahwin
dengan Schelling pada tahun 1803. Pada 1803, beliau telah meninggalkan
Jena untuk Würzburg di mana dia telah dipanggil untuk menjadi guru besar.
Pada tahun berikutnya Schelling berhijrah
untuk Munich di mana beliau tinggal sehingga 1841 selain daripada berehat di
antara 1820-1827 apabila beliau tinggal di Erlangen. Pada tahun 1809 Schelling
menerbitkan risalah besar ke atas kebebasan manusia, Falsafah Pertanyaan
Mengenai Nature Kebebasan Manusia. Beberapa bulan kemudian Caroline
meninggal dunia.. Pada 1812 Schelling berkahwin Pauline yang kekal teman
sepanjang hayat. Pada tahun 1831, Hegel meninggal dunia. Pada tahun 1840,
Schelling telah dipanggil untuk mengambil alih kerusi yang kini kosong di
Berlin untuk menggantikan Hegel di mana beliau cuba menjelaskan Positivphilosophie
beliau yang dihadiri oleh orang-orang Søren Kierkegaard, Alexander Humboldt,
Bakunin dan Engels. Pada tahun 1854 pada 20 Ogos Schelling meninggal dunia pada
usia 79 di Bad Ragaz, Switzerland.
IDEA PEMIKIRAN DAN FAHAMAN
Naturphilosophie:
Pada Naturphilosophie beliau, Schelling berhujah
Nature tidak harus dianggap sebagai semata-mata had abstrak yang tidak
terhingga berusaha semangat (kerana ia adalah oleh Fichte), atau sebagai satu
siri yang pemikiran perlu bagi fikiran semata-mata.Sebaliknya, ia mesti itu dan
lebih daripada itu. Ia mesti mempunyai realiti untuk dirinya sendiri,
realiti yang bermaksud tidak bercanggah dengan ciri-ciri yang ideal, realiti
struktur dalaman yang sangat ideal, realiti akar dan musim bunga yang adalah
semangat. Alam semula jadi sebagai jumlah wang yang merupakan objektif,
perisikan sebagai kompleks semua aktiviti-aktiviti yang membentuk kesedaran
diri, muncul itu sebagai sama rata sebenar, seperti yang sama mempamerkan
struktur yang ideal, selari dengan satu sama lain. Sifat dan semangat,
Naturphilosophie dan Transcendentalphilosophie, lantas berdiri sebagai dua yang
agak lengkap, tetapi bahagian pelengkap keseluruhan.
Fungsi Naturphilosophie
adalah untuk mempamerkan ideal sebagai bermunculan dari sebenar tidak simpulkan sebenar dari idea. Perubahan
yang tidak berhenti-henti yang pengalaman membawa di hadapan kita yang diambil
bersama-sama dengan pemikiran perpaduan berkuat kuasa produktif alam, membawa
kepada konsep penting berbelah bahagi itu, pembangkang kutub melalui sifat yang
meluahkan dirinya dalam pelbagai produk. Siri dinamik peringkat dalam alam
semula jadi, bentuk di mana struktur yang ideal alam sedar, perkara itu,
sebagai keseimbangan kuasa-kuasa luas dan asas kontraktif cahaya, dengan kemagnetan proses-rendah,
elektrik dan tindakan kimia organisma dengan fasa komponen pembiakan, cepat
marah dan cepat tersinggung.
Sama seperti sifat
mempamerkan kepada kita siri dinamik peringkat proses evolusi yang semangat
perjuangan ke arah kesedaran sendiri, maka dunia perisikan dan amalan, dunia
fikiran, mempamerkan siri peringkat yang melalui kesedaran diri, dengan tidak
dapat dielakkan penentangan dan penyesuaian, berkembang dalam bentuk yang
ideal.Sampingan teori yang bersifat dalaman dalam gred berturut-turut dari
sensasi bentuk tertinggi semangat sebab pengabstrakan yang menekankan perbezaan
yang subjektif dan objektif, meninggalkan satu masalah yang tidak dapat
diselesaikan yang menerima kepuasan hanya dalam praktikal, aktiviti individual. Praktikal
sekali lagi yang diambil bersama-sama dengan kuasa-kuasa, teori pada soalan
perdamaian antara organisasi bebas sedar pemikiran dan mekanisme yang nampaknya
memerlukan dan tidak sedarkan diri dunia objektif. Dalam tanggapan
sambungan teologi dan bahawa yang bagi semangat ungkapan sendiri subjektif
iaitu seni dan genius mencari titik
subjektif dan objektif kesatuan.
Sepanjang dua baris
Schelling berbeza boleh didapati di semua tulisan-tulisan kemudian berusaha
untuk meminda konsep itu, yang beliau kekal benar, yang mutlak sebagai alasan
muktamad realiti. Ia adalah perlu di tempat pertama, untuk memberi ini
watak mutlak satu, untuk membuat sesuatu yang lebih daripada kesamaan
kosong ia adalah perlu di tempat kedua
jelas dalam beberapa cara hubungan antara kenyataannya atau kenyataannya jelas sifat
dan semangat. Berbeza dengan rakan-rakan ahli falsafah Schelling dan Erstwhile
rakan Hegel. Schelling tidak percaya bahawa mutlak boleh dikenali dalam sifat
sebenar melalui siasatan yang rasional sahaja. Kebimbangan melalui
kreativiti seni atau intuisi mistik melalui pengalaman keagamaan (terutama
jelas dalam tulisan-tulisannya, dan selepas, pada tahun 1809) adalah sebaliknya
diperlukan untuk merealisasikan realiti "Ketuhanan" yang mutlak.
Romantisisme:
Schelling, seluruh tahun itu dan seluruh perubahan
besar dalam pemikiran beliau, sentiasa kekal sebagai juara Romantisisme. Oleh
itu beliau menyokong falsafah yang
menekankan gerak hati lebih sebab, dan yang diadakan imaginasi estetik dan
kreatif sebagai nilai tertinggi. Untuk Schelling realiti yang harus dipertahankan oleh
pemikiran dalam mod rasional kognitif. Untuk Schelling imaginasi kreatif yang memegang kuasa untuk
memahami realiti. Pengaruh beliau sejak beberapa tahun yang lalu termasuk
Leibniz, Kant, Fichte, Spinoza, Bruno, Neo-Platonisme, Boehme, Aristotle, dan
Gnostikisme walaupun Schelling menjadi sebahagian besarnya kritikal Kant dan
Fichte penekanan mereka atas alasan.
Falsafah Positif Schelling berfikir mempunyai banyak persamaan pada abad ke-20.Schelling
sendiri muncul dari Alam Semulajadi dan, tidak seperti dalam falsafah Fichte yang berasingan daripada Alam. Sebaliknya
Alam adalah satu langkah yang semestinya
ke arah sendiri.Sifat Sejagat, atau Jiwa Dunia, terletak di bawahnya beberapa
sifat organik dan bukan organik. Nature timbul daripada Ground produktif
dan akhirnya menjadi sedar akan dirinya
dalam diri manusia.Dalam erti kata lain Roh berkembang ke arah itu sendiri sebagai
manusia, dan dengan itu manusia yang muncul sebagai permulaan kepada kesedaran
Roh. Idealisme Schelling ini adalah estetik kerana pemikirannya estetik sebagai
penghapusan pembangkang yang tertakluk sejak objek kecantikan sebagai seni. Falsafah
Schelling sentiasa bergerak ke arah perpaduan, dan perpaduan ini sentiasa
dibentuk oleh perpaduan yang mendasari sebagai pemangkin seperti yang
bertentangan dengan bukan organik dan organik yang muncul dengan meningkatkan
kerumitan dan pembangkang. Dalam pemikiran abad ke-20 kewujudan fenomenologi perpecahan
perkara-objek akan menjadi keasyikan pusat ahli-ahli falsafah seperti Heidegger
dan Merleau-Ponty.
Seseorang dapat melihat keterhutangan Schelling ialah Boehme terutama dalam
tulisan-tulisan kemudian dalam
perbincangan kebebasan. Schelling melihat kemunculan dunia pancaindera sebagai
Tuhan datang kepada kesedaran sendiri. Semakin dalam tahun-tahun kemudian,
Schelling membantah kepada tidak rasional. Schelling menyatakan rasional
hanya boleh genggam sejagat, dan oleh itu tidak dapat memahami individu
tertentu. Dari segi ini Schelling terutamanya boleh dilihat sebagai
pengaruh yang besar ke atas eksistensialisme yang kemudian, yang juga akan
memberi penekanan yang tidak rasional dan konkrit lebih rasional dan abstrak.
PENGARUH
Pengaruh Schelling dilihat berkembang di dunia sementara
falsafah. Oleh itu ahli falsafah Perancis Jean Louis Chrétien telah menarik Schelling
dari perspektif fenomenologi tertentu. Schelling sesungguhnya
membangunkan apa-apa idea masa lalu zaman berzaman di Zaman beliau seperti Schelling dalam pelbagai
teks, Chrétien terlalu membangkitkan tanggapan Plato daripada Anamnesis sebagai
kenangan, tidak apa yang telah berlalu, tetapi apa yang telah dikatakan dibuka
kepada kebenaran. Apa yang telah dijumpai kita, lebihan yang membuka kita
kepada dunia. Bagi kedua-dua Schelling dan Chrétien ini tidak menjadi
punca putus asa tetapi peristiwa kebebasan kreatif dan kemungkinan masa depan.
Dalam tahun-tahun kebelakangan ini Anglophone
falsafah dunia telah menyaksikan tumpuan yang lebih kepada kerja-kerja
Schelling. Ini menunjukkan kaitan berterusan Schelling wujud sejarah
sementara. Falsafah Schelling telah datang untuk ditafsirkan dan difahami sebagai
satu falsafah ikrar dan falsafah penuh semangat hidup sebagai menentang sistem
konsep. Kerja baru-baru ini Jason Wirth, pada Schelling betul menekankan
yang kezamanan. Schelling bimbang terhadap etika beliau dengan keutamaan yang diamalkan
yang baik lebih benar yang berikrar
hidup di luar penggunaan yang memainkan kewarasan, yang berikrar duniawi yang
gembira lebih asli dan beliau bimbang terhadap ekologi.
Schelling
bercakap pada tahun 1809 esei Kebebasan bahawa unsur alam semula jadi kekal
sebagai alasan yang tidak pernah berhenti daripada membentuk perintah budaya
sejarah keseluruhan. Perintah simbolik Alasan yang terhad tidak pernah
mencapai keseluruhan tetapi sentiasa
terbuka kepada luar kekal. Soalan ini mempunyai kepentingan yang mendalam Schelling
untuk masa depan.
KARYA
Pada tahun 1795 Schelling menerbitkan satu artikel
yang dipanggil “Pada Kiamat dan Makhluk” untuk pembangunan Idealisme Jerman.
Pada tahun 1797 menerbitkan esi yang dipanggil
bersifat “Treatise Idealisme” yang disunting oleh Immanuel Niethammer.
Pada tahun 1797 Schelling menerbitkan “Naturphilosophie”
yang menghuraikan konsep organism melalui analisi fenomena semula jadi dengan
bantuan kajian saintifik.
Pada tahun 1797
Schelling terbitkan “Sejarah
Kesedaran Kendiri” dalam Ilmu Sains
Pada tahun 1800 Schelling menerbitkan Sistem
Idealisme Transendente.
Pada tahun 1804 Schelling diterbitkan Sistem
Falsafah Ketua dan Falsafah Nature Khusus.
Pada tahun 1809 Schelling menerbitkan Falsafah
Siasatan ke dalam sifat Kebebasan manusia yang disiarkan dalam masa hayatnya.
PANDANGAN
Pada pandangan saya terhadap schelling ialah beliau
lebih pentingkan keamanan. Hal ini jelas ternyata daripada fahaman beliau iaitu
Sejarah Kesedaran Kendiri. Tujuan yang ingin dicapai oleh manusia dengan
mengatasi masalah mengunakan kekuatan dan kelebihan yang ada dalam dirinya.
Walaupun pada mulanya pemikiran beliau dipengaruhi oleh alhi falsafah yang lain
namun beliau tetap dengan pendiriannya. Schelling seorang idealistic serta
tidak mempengaruhi alam semester semata-matanya.
Beliau mempunyai kepercayaan kepada tuhan yang lebih
tinggi. Beliau sering dikritik oleh Fitch dan Kiekegaard terhadap falsafah
beliau. Disini saya dapat melihat kehebatan beliau. Beliau juga hamper pupus
kerana semua falsafah beliau sukar utntuk diterima oleh ahli falsafah yang
lain.Dengan melihat beliau saya dapat memotivasikan diri saya supaya menjadi
lebih bersungguh-sungguh dalam menambahkan pengetahuan kerana cara ini saya
dapat melakukan sesuatu perkara dengan usaha saya sendiri tanpa bantuan orang
lain.
PENUTUP
Mengkaji falsafah merupakan satu ilmu yang
mempelajari mengenai sebuah proses memahami aktiviti-aktiviti manusia dan
falsafah itu sendiri adalah aktiviti berfikir. Dengan kata lain, falsafah
mendorong manusia untuk berfikir dengan lebih kritis dan kritik. Setiap
perbuatan serta perlakuan manusia itu menggambarkan apa yang di fikirkan oleh
seseorang dalam akalnya, di mana apa yang dilakukannya adalah apa yang
difikirkan. Oleh itu, seseorang yang berakhlak dan berdisiplin itu bolehlah
dikatakan sebagai seorang yang mempunyai fikiran yang tersusun dan teratur
serta akal yang sihat. Ini kerana, akhlak yang baik menggambarkan keadaan akal
fikirannya. Ramai manusia tidak menggemari falsafah kerana ia dikatakan satu
ilmu yang susah dan merumitkan. Sebenarnya, falsafah itu sudah ada pada diri
manusia itu sendiri. Falsafah yang dimaksudkan disini adalah aktiviti berfikir.
Seseorang manusia akan berfikir apa yang hendak dilakukannya sepanjang hari dia
bekerja. Ini bertujuan agar segala kerja dan tanggungjawab yang dipikulnya
berjalan lancar. Cabang ilmu falsafah secara dasarnya mempunyai tiga cabang
utama iaitu Kosmologi, Antropologi dan Teologi. Secara umumnya Kosmologi adalah
satu bidang ilmu falsafah yang mempelajari mengenai pengetahuan ahli falsafah
(filosof) mengenai peraturan-peraturan alam ini.
Manakala bidang Antropolgi pula adalah satu ilmu
yang mengkaji mengenai manusia. Perkara yang dibincangkan adalah mengenai
hakikat manusia itu sendiri bukannya tubuh badan manusia seperti dalam bidang
perubatan. Soal manusia ini sentiasa menjadi pertanyaan dalam sejarah falsafah.
Ini kerana, falsafah itu melibatkan mengenai aktiviti akal fikiran manusia
secara langsung yang mana akal itu hanya dimiliki oleh manusia sahaja. Pertanyaan
mengenai hakikat ini jugalah yang cuba dihuraikan oleh akal manusia untuk
mencari kebenarnnya.
Bidang Teologi pula merupakan sebuah bidang yang
membincangkan mengenai pemikiran falsafah mengenai ketuhanan. Dengan kata
mudahnya, Teologi ini adalah bidang yang cuba membahakan mengenai hal-hal yang
berkait dengan Tuhan. Filosof cuba memahami sifat-sifat Tuhan dengan
menggunakan pelbagai cara dalam usaha mereka memahami mengenai Tuhan. Oleh yang demikian, secara ringkasnya,
cabang ilmu falsafah itu ada tiga yang utama seperti yang dihuraikan diatas.
Tidak dinafikan bahawa, cabang ilmu falsafah ada banyak seperti etika, politik,
ekonomi dan sebagainya. Maka dengan itu, pelajaran falsafah ini akan dapat
membantu manusia untuk berfikir dengan lebih teratur dan sistematik dalam usaha
untuk mencari kebenaran dan ilmu.
RUJUKAN
No comments:
Post a Comment