Pendahuluan
William James
merupakan seorang ahli falsafah dan
psikologi Amerika Syarikat yang terkenal. Pemikirannya banyak dipengaruhi oleh
ahli pemikir Henry Bergson ( 1859 – 1941 ). Pragmatisme adalah suatu aliran yang mengajarkan bahwa
yang benar apa yang membuktikan dirinya sebagai benar dengan perantaraan
akibat-akibatnya yang bermanfaat secara praktis. Aliran yang seangkatan bersama
dengan William James ialah John Dewey dan Charles S. Pierce. Istilah pragmaticisme ini diangkat
pada tahun 1865 oleh Charles S. Pierce. Beliau diberikan gelaran sebagai Bapak
Pendidikan Psikologi Modern. William James mengatakan bahawa pragmatism yang
diajar oleh beliau merupakan nama baru bagi sejumlah cara untuk berfikir lama dimana beliau sendiri beranggapan
pemikirannya sebagai lanjutan daripada empirisme Inggeris.
Latar belakang William
James.
Dilahirkan pada
11 januari 1842 di NewYork. Beliau banyak menghabiskan masa kanak – kanaknya di
Eropah. Tahap awal pendidikan tidaklah seperti orang lain kerana sering
berpindah dari satu kota ke kota lain. Ayahnya Henry James Sr seorang penulis falsafah
ahli teologi dan mencintai kebudayaan dimana beliau menekankan sikap demokratik
dalam mengasuh anaknya. Adik beliau ialah Henry James Jr merupakan pennulis
novel terkenal. Beliau menghabiskan pendidikannya di sekolah umum dan daripada
guru bimbingan peribadinya di Swiss, Perancis, Inggeris dan Amerika. Selama
bertahun – tahun dia hanya boleh membayangkan bagaimana kehidupan di sekolah
sebemarnya. Sesudah mendalami selama bertahun lamanya dia menyedari bahawa seni
bukan bidangnya. Sewaktu berusia 35 tahun, dia telah menjadi pensyarah di
Universiti Harvard. Beliau ialah guru besar falsafah selama 9 tahun dan juga
merupakan guru besar psikologi selama 10 tahun. James juga merupakan penulis
dalam bidang falsafah, psikologi dan pendidikan. Masa mudanya beliau bercita –
cita untuk menjadi pelukis yang terkenal. Asuhan yang diterapkan oleh ayahnya
telah mempengaruhi kehidupan dan sikap peribadi James dimana beliau tidak
menyukai pembatasan peraturan yang formal dan bersifat authoritarian. Beliau
juga tidak menyukai pembatasan yang terlalu berfokus antara disiplin ilmu dan
peranan agama yang menganggap dirinya berkuasa sebagai perantaraan rohani
antara Tuhan dan manusia. Karya yang dihasilkan oleh James adalah “ The
Principles of Psychology”, “the Will to Believe and Other Essays in Popular
Philosphy”, The Vareities of Religious Experience”, “Pragmatisme : A New Name
for Some Old Ways of Thinking” dan lain – lain.
Karya – karya
The
Varieties of Religious Experience ( 1902 )
Buku
ini dijadikan rujukan utama dalam penelitian dan merupakan sebuah pendekatan
psikologi terhadap agama. James memfokuskan kehidupan agama terhadap pengalaman
beragama yang dialami oleh individu. Persoalan dalam buku ini adalah ‘religious
feeling, ‘religious impulses’ dan other subjective phenomenan of religion’.
James menekan bahawa terdapat kehidupan beragama didasarkan pada sebuah
kepercayaan terhadap peraturan yang tidak terlihat oleh perasaan akan kehadiran
yang objektif dengan sebuah tanggapan bahawa ada sesuatu dalam kehidupan. James
mengatakan : They are as convincing to those who have there as any direct
sensible experience can be and they are as a rule, much more convincing than
result established by more logic ever are. Kepercayaan akan perkara – perkara
tersebut yang dimiliki oleh mereka sangat menyakinkan seperti pengalaman akan
sensibiliti langsung dan sebagai sebuah peraturan yang semakin menyakinkan
daripada hasil logik. James membuat kesimpulan dalam karya ini bahawa ciri –
ciri beragama adalah kepercayaan terhadap ketuhanan yang berfungsi atau berguna
dalam kehidupan individu.
The
will to believe and other essays in philosophy ( 1989 )
Dalam
buku ini James ingin menyediakan satu hujah terhadap hak kita menagadaptasi
tentang sebuah pendirian akan keyakinan terhadap ketaksuban walaupun berdasarkan
fakta bahawa pemikiran logik mungkin tidak disertakan. James juga mengkritik
keinginan daripada orang – orang ( kaum evidentalism dan intelektualism ) yang
bertanggapan bahawa pemikiran logik adalah suatu kebenaran dalam mengadili
agama dan yang berhadapaan dengan agama. James menolak dengan berpendapat
bahawa sah untuk memperoleh sumber – sumber non – intelektual seperti kehendak
atau keinginan besar sewaktu berhadapan dengan menilai keyakinan beragama.
James juga menekankan bahawa keyakinan terhadap agama tidak sama dengan
keyakinan intelektual yang berasaskan bukti yang nyata dimana buktinya bahawa
agama melakukan dalam pengalaman individu terlebih dahulu menyakini bukan
menyakini bukti terlebih dahulu. Beliau juga menekankan kebenaran untuk
sesiapapun untuk bertahan menyakini sesuatu walaupun belum yakin akan bukti
sesuatu iaitu bekerja bersungguh – sungguh. James tidak membicarakan tentang
benar atau salahnya keyakinan terhadap agama. Hujahan James juga tidak
ditujukan kepada para atheis dengan tujuan supaya percaya pada Tuhan melainkan
bagi mereka yang menyakini agama tertentu.
Idea
dan pemikiran William James
James mengemukakan bahawa
tiada kebenaran yang mutlak, yang berlaku umum, yang bersifat tetap, yang
berdiri sendiri dan terlepas dari segala akal. Sebab pengalaman kita berjalan
terus dan segala yang kita anggap benar dalam pengembangan itu senantiasa
berubah, kerana di dalam praktiknya apa yang kita anggap benar dapat diperbaiki
oleh pengalaman berikutnya. Oleh kerana itu, tidak ada kebenaran mutlak, yang
ada adalah kebenaran-kebenaran (ertinya, dalam bentuk jamak) iaitu apa yang
benar dalam pengalaman-pengalaman khusus yang setiap kali dapat diubah oleh
pengalaman berikutnya. Pada tahap awal James berfalsafah,
beliau menitikberatkan perhatian terhadap persoalan asas manusia yang
diketengahkan oleh pandangan evolusi mengenai dunia. Tanggapan James tidak
hanya mencakupi Voluntarisme begitu juga dengan pragmatisma dimana berkisarkan
tentang teori tentang kebenaran dan pemikiran tentang pengalaman. Pemikiran
James digolongkan sebagai volutarisme iaitu doktrin yang menyatakan bahawa
usaha, aktiviti dan keinginan mempunyai kelebihan berbanding dengan usaha untuk
memperoleh teori dan penilaian. Hal ini
dapat berlaku jika berkelayakan sebagaimana yang telah ditetapkan. Dalam
pemikiran James Voluntarisme dimana takrifan, langkah dan rencana serta cita –
cita manusia adalah kekuatan utama dalam dunianya. Didalam hal ini, James
sebenarnya mengkritik fahaman rasionalisme dan intelektualisme dimana
kelangsungan hidup dalam suatu lingkungan yang tidak sanggup memenuhi kewujudan
semua makhluk hidup, menuntut perkembangan dari organisma yang mempunyai ciri –
ciri khusus tertentu yang mungkin dapat mengatasi kekuatan yang akan merosakkan
kehidupan.
Justeru,
struktur dan ciri – ciri yang mempertahankan kehidupan perlu mempunyai fungsi
dalam beberapa cara untuk memberikan sesuatu demi pemeliharaan. James tidak
menerima tanggapan yang mengatakan bahawa fungsi pemikiran manusia semata –
mata untuk membantu mempertahankan kelangsungan hidup dengan penyesuaian diri
dengan lingkungan yang berada di luar tapi ia mendedahkan prinsip teologi yang
tersirat dalam suatu teori misalnya dalam esei Herbert Spencer tentang definisi
pemikiran dimana James bersetuju bahawa kesedaran membuahkan sesuatu tujuan
terakhir tapi beliau menentang bahawa fungsinya semata – mata untuk membantu
mempertahankan kelangsungan hidup. Kesedaran tersebut membawa tujuannya sendiri secara teliti dan disebabkan
hal ini keperluan pemikiran yang berkualiti dan tujuan hidup di luar eksistensi
( kewujudan ) hidup. Masalah terpenting adalah sifat yang tidak dapat
mengelakkan gagasan teologi tersebut
walaupun kita hanya melihat kesedaran dari aspek usaha untuk mempertahankan hidup.
James mengatakan bahawa kita masih perlu mempersoalkan sumbangan diberikan pada
beberapa tujuan atau sasaran. Dalam buku yang dihasilkan beliau ia menyatakan
pendirian jika pemikiran manusia tidak diketepikan sebagai suatu organ yang
tidak berguna maka ia harus memainkan peranan yang sejati yang tidak dapat
digantikan dalam tindakan manusia tetapi juga perjalanan sejarah dunia.
Mengikut tanggapan James, kita memerlukan suatu pandangan tentang kesedaran
manusia yang akan memungkinkan terdapat kuasa pengubah nyata dalam dunia ini
dan suatu pandangan dunia fleksibel dan terbuka untuk memungkinkan kemasukan
campur tangan idea – idea manusia pada dasarnya pengalaman orang – orang
Amerika yang paling dalam merupakan suatu keyakinan bahawa wajah dunia dapat
ditonjolkan melalui kebijaksanaan dan usaha manusia. Suatu teori tentang
kesedaran yang sama sekali tidak menyediakan ruang baik bagi tujuan ataupun
bagi usaha yang tidak mungkin mampu untuk memenuhi keperluan tersebut.
James
juga mengutarakan ketidakpuasan terhadap teori kesedaran masa kini dari
kalangan kaum mekanikal dan epifenomenalis yang lebih cendurung untuk mebuat
pandangan fikiran manusia tidak lebih sekadar penonton pasif iaitu hasil
kekuatan fizik yang tidak penting. Fikiran kehendak manusia iaitu pengalaman
sesuatu aktiviti sebaliknya merupakan kekuatan yang tepat bersesuaian dengan
campur tangan aktiviti dalam proses duniawi. Peranan seterusnya bukan hanya
melihat dunia ini berlalu melainkan membantu membuat perubahan. James juga
menyatakan kesedaran manusia hanya sekadar proses saraf dalam otak manusia dan
tidak mempengaruhi tubuh melainkan dalam keadaan yang neutral dan pasif.
Kesedaran juga tidak mempunyai daya penyebab apapun dari dirinya sendiri melainkan
hanya menyedari dirinya memikirkan idea – idea umum, mengingati kembali dan
menjangka, menyalin tujuan – tujuan dan mencari jalan untuk mewujudkannya semata
– mata untuk seorang penonton. Menurut beliau juga, kesedaran merupakan fungsi
atau proses bekerja itu sendiri yang membuat manusia menyesuaikan diri dengan
cepat pada lingkungan baru. Kesedaran adalah proses memilih dari satu keputusan
pada keputusan lain, satu tindakan atau tindakan lain. oleh itu, kesedaran
manusia terhadap sesuatu terdapat penyebab dari dirinya sendiri.
Pragmatisme
Pragmatisme William James menekankan sebuah konsep baru
dalam memandang kebenaran. Ia menolak kebenaran sebagai sesuatu yang bersifat
statik yang dibawa oleh suatu gagasan. Hal ini menimbulkan implikasi bahawa kebenaran
tidak bersifat mutlak melainkan berubah-ubah. Pandangan ini juga mengarahkan
cara pandangan kita untuk menganggap gagasan-gagasan hanya sebagai instrumen
atau alat untuk mencapai maksud dan tujuan kita.
James memandang pemikirannya sendiri sebagai lanjutan
daripada empirisme Inggris namun empirismenya bukan merupakan upaya untuk
menyusun kenyataan berdasarkan atas fakta-fakta lepas sebagai hasil pengamatan.
James membezakan dua bentuk pengetahuan, pertama: pengetahuan yang diperoleh dengan jalan
pengamatan, kedua: pengetahuan
yang tidak langsung diperoleh dengan melalui pengertian.
Pemikiran yang dicetuskannya adalah aliran atau ideologi
yang menitikberatkan bahawa kebenaran adalah apa yang membuktikan dirinya
sebagai yang benar dengan memperhatikan kegunaanya secara praktis.
Di dalam bukunya, The Varietes of Riligious
Experience, James mengemukakan bahawa gejala-gejala keagamaan itu berasal
daripada kehendak - kehendak perseorangan yang tidak disedari yang mengungkapkan
diri di dalam kesedaran dengan cara yang berlainan.
Tentang definisi agama, James mengambil definisi psikologi,
bahwa agama merupakan perasaan, tindakan, dan pengalaman manusia individu dalam
kesunyian bersama Yang Maha Tinggi. Ia mengatakan bahawa agama itu perlu ada
kerana berguna bagi kehidupan manusia dimana membuat orang jadi lebih bai
Bagi James, pengertian atau keputusan itu benar, keputusan yang tak dapat dipergunakan itu
mengelirukan. Pengertian atau keputusan itu benar, tidak saja jika terbukti ertinya
dalam keadaan jasmani ini akan tetapi jika bertindak (dapat dipergunakan) dalam
ilmu, seni, dan agama.
Fungsionalisme
William James
(1842-1910)
James
termasuk pendukung aliran evolusionalisme dan bersama dengan John Dewey
merupakan pemikir aliran fungsionalisme. James tergolong seorang yang
berfikiran bebas iaitu bebas mengeluarkan dan memperkembangkan idea atau kritik
yang tulen. Salah satu ciri jalan pemikirannya adalah berusaha sejauh mungkin
dengan kenyataan.
Teori
emosi
•Menjelaskan
tentang hubungan antara perubahan fisiologis dengan emosi
•
Emosi identik dengan perubahan-perubahan peredaran darah
•
Emosi adalah hasil dari persepsi seseorang tentang perubahan-perubahan yang
terjadi
pada tubuh terhadap rangsang dari luar
•
Membantah pernyataan bahwa emosilah yang menyebabkan perubahan pada
tubuh.
Pemikiran William James tentang Karyanya
Sikap yang dianuti James digambarkan
di dalam esainya “The Will to Believe”. Di dalam esai ini, ia menegaskan
bahawa ada waktunya ketika kita dihadapkan pada situasi di mana kita harus
membuat keputusan tanpa memiliki semua bukti yang mungkin kita kuasai.
Kehidupan tidak selalu memberi kita kemewahan sehingga kita mendapatkan data
yang meyakinkan yang mendukung jalan tindakan yang benar. Tujuan James adalah
menggambarkan beberapa ciri – ciri dasar
situasi sedemikian rupa dan mempertahankan pandangannya bahawa arah tindakan
rasional di dalam lingkungan ini tidak bererti melarikan diri dari realiti
dengan mendakwa perlu mempunyai kewajipan menunggu bukti yang lebih objektif
sebelum memutuskan apa yang harus dilakukan.
The Varieties of Religious Experiences memuatkan usaha besar James
untuk menilai erti agama dalam kehidupan manusia. Seperti Nietzsche, James
menilai agama dari segi sumbangannya pada keutamaan manusia, tetapi kesimpulan
yang diambil James berbeza daripada para falsafah Jerman. Perbezaan ini sebahagian
besar disebabkan fakta bahawa James lebih demokratik dibandingkan Nietzsche.
James tentu memuji nilai individu-individu yang istimewa, tetapi ia memberi
penekanan yang lebih jelas dan lebih kuat pada kepentingan dan integriti setiap kehidupan
manusia dimana keperluan manusia bekerja bersama menghasilkan yang terbaik, dan
keperluan untuk menetapkan sebuah lingkungan di mana kebebasan peribadi dan
kesatuan sosial melengkapi satu sama lain.
Di dalam bukunya Pragmatism, James membicarakan
konsep pragmatis tentang kebenaran dalam satu bab. Di dalam The Meaning
of Truth ia menjelaskan bahawa sekurang-kurangnya terdapat lapan perkara yang disalahfahami
orang tentang ajarannya. Suatu kritik misalnya, mengatakan bahawa pragmatisme
hanya menerangkan bagaimana kebenaran datang tidak menjelaskan tentang kebenaran
itu sesungguhnya.
Karangannya Essay in Radical Empirism a Pluralistic Universe
dan karyanya Some Problems of Philosophy membicarakan pertumbuhan
pandangannya tentang pragmatisme di dalam metafizik dan epistemologi.
Pragmatisme, menurut pendapatnya, memberikan suatu jalan untuk membicarakan
falsafah dengan melalui pemecahan lewat pengalaman indera. Akan tetapi, ini
ternyata tidak mencukupi untuk James kerana ia menyedari bahawa pragmatisme
juga mampu menghubungkan satu dengan lain. Jawapan yang harus diberikan adalah
mengenai pandangan yang pasti tentang alam semesta yang dikenali metafizik.
Pemikiran William James adalah empirisme yang radikal atau
empirisis yang pragmatis. Kepribadiannya dan pandangannya tentang manusia
memerlukan suatu falsafah yang dapat berlaku adil pada perasaan keagamaan, moral
dan kepentingan manusia paling dalam. Ia memerlukan suatu falsafah yang pantas
yang dapat menghadapi kenyataan secara terus terang. Ia mencurigai setiap
sistem falsafah yang murni intelektual atau yang mengaku benar secara mutlak.
Falsafah yang tidak selesai serta tidak mutlak merupakan falsafah yang
diakuinya tetapi falsafah itu harus menyertai kehidupan manusia dan masa
depannya. Falsafah harus membantu manusia menyelesaikan masalah yang
dihadapinya memberikan kepada manusia harapan yang optimistic dalam kehidupan
yang penting.
Pemikirannya
terhadap pendidikan dan tanggapanya
terhadap cara kerja tenaga pengajar dapat dilihat dalam karyanya yang
terkenal Talks to Teacher. Baginya pendidikan lebih
cenderung kepada “ organisasi yang ketertarikan mendalam terhadap tingkah laku
dan ketertarikan akan kebiasaan dalam tingkah laku dan aksi yang menempatkan
individu pada lingkungannya”. Teori perkembangan diertikannya sebagai susunan
dasar dari pengalaman mental untuk bertahan hidup. Pemikirannya ini dipengaruhi
oleh naluri dan pengalamannya mempelajari psikologi haiwan dan doktrin teori
evolusi biologi.
Ketertarikan
James akan naluri dan pemberian tempat untuk itu dalam pendidikan menjadikan
para pembaca bukunya percaya akan salah satu tujuan terpenting didalam
pendidikan adalah memberikan kebebasan kepada anak-anak untuk mengikuti
nalurinya. Pembaca yang lebih teliti dapat menemukan tulisan yang lebih
menguatkan akan hal ini tetapi ketidakraguannya ditunjukkannya melalui
pernyataan-pernyataannya bahawa persatuan para psikologi telah salah mengenali
kekuatan naluri didalam kehidupan manusia. Teori James akan naluri sangat
bersifat individual dan sangat kolot pada pelaksanaannya dimana beliau mengetepikan
pernyataannya mengenai perubahan naluri, yang berlawanan dengan perbincangannya
pada “Iron Law of Habit/Hukum Utama Kebiasaan” dan kepercayaannya akan
tujuan dasar pendidikan sebagai perkembangan awal kebiasaan individu dan
kelompok dalam pembentukan masyarakat yang lebih sempurna. Singkatnya, James
menegaskan, dasar daripada semua pendidikan adalah mengumpulkan semua naluri
asal yang dikenali oleh anak-anak dan tujuan pendidikan adalah organisasi
pengenalan kebiasaan sebagai sebahagian dari diri untuk menjadikan peribadi
yang lebih baik.
Teori Naluri ( Instink )
Pada 1880, William James
mengemukakan teori yang berkaitan dengan hubungan antara stimulus emosional
dengan response. Menurut James response emosional itu bersifat instinktif,
perasaan, sensasi dan tingkah laku emosional itu adalah tindak balas bawaan
tergadap stimulus tertentu. James mengumpulkan daftar stimulus yang jelas
membangkitkan emosi. Misalnya, takut dianggap reaksi bawaan terhadap orang yang
belum dikenali, dan bersendirian.
Interaksionis simbolik
Interaksi simbolik ini dapat
dikatakan sebagai sebuah tubuh dari teori dan penelitian interaksi yang
simbolik. Beberapa pemikir awal adalah William James, Charles Horton Cooley,
John Dewey, James Mark Balduin, William I. Thomas dan George Herbert Mead.
Perspektif interaksionis simbolik ini beruasaha untuk memahami perilaku manusia
dari sudut pandang subjek. Perspektif ini menyarankan bahawa harus dilihat
sebagai proses yang memungkinkan manusia membentuk dan mengatur tingkah laku mereka dengan mempertimbangkan jangkaan orang lain
yang menjadi rakan interaksi mereka.
Pengaruh
dan sumbangan William James
Psikologi Pendidikan
Menurut falsafah Pragmatisme benar
atau tidak suatu ucapan, dalil atau teori semata-mata bergantung pada manusia
dalam bertindak. Istilah pragmatisme ini diangkat pada tahun 1865 oleh Charles
S. Pierce (1839-1914) sebagai doktrin pragmatisme. Doktrin dimaksud
selanjutnya diumumkan pada tahun 1978. Diakui atau tidak, fahaman pragmatisme
menjadi sangat berpengaruh dalam pemikiran bangsa Amerika Syarikat. Pengaruh
pragmatisme menjalar di segala aspek kehidupan, tidak terkecuali di dunia pendidikan.
Salah satu tokoh yang sangat berjasa
dalam pengembangan pragmatisme pendidikan adalah John Dewey (1859 – 1952).
Pragmatisme Dewey merupakan sintensis pemikiran-pemikiran Charles S. Pierce dan
William James. Dewey mencapai populariti di bidang logik, etika epistemologi,
falsafah politik, dan pendidikan. Sumbangan James yang paling berpengaruh
terhadap metode pendidikan adalah hubungannya dengan susunan kebiasaan. James
mengatakan bahawa “Hal yang paling utama, disemua tingkat pendidikan adalah
untuk membuat ketakutan kita menjadi sekutu bukan menjadi lawan. Untuk itu kita
harus biasa, secepat mungkin, semampu kita, dan menjaga diri dari jalan yang
memberi kerugian kepada kita, seperti kita menjaga diri dari penyakit. Dalam
pembahasan mengenai kaedah susunan kebiasaan, James memberikan 4 peraturan
dasar:
1. Lengkapi dirimu dengan kekuatan
dan ambillah keputusan secepat mungkin.
2. Tidak ada pengecualian dalam
kesempatan sampai kebiasaan baru telah tertanam dihidupmu. 3. Ambillah
kesempatan yang paling pertama saat mengambil tindakan.
4. Jagalah kebiasaan itu agar tetap
ada dengan memberikan dorongan
Pemikiran William James di bidang psikologi agama juga
menyanggah pandangan-pandangan tradisional terhadap agama. Bahawa agama
merupakan sesuatu yang objektif, disanggah dengan pemikiran yang juga
menginstrumentalisasikan agama. Dengan demikian, konsep mengenai Tuhan yang
autonomi dan Maha kuasa juga tertolak. Oleh karena keyakinan kepada Tuhan juga
dipandang sebagai alat semata-mata untuk meraih tujuan yang lain.
Pragmatisme dilandaskan
pada pemikiran dasar (Aqidah) pemisahan agama dari kehidupan (sekularisme). Hal
ini nampak dari perkembangan sejarah kemunculan pragmatisme yang merupakan
perkembangan lebih lanjut dari empirisme. Dengan demikian, dalam konteks
ideologis, Pragmatisme bererti menolak agama sebagai sumber ilmu pengetahuan.
Jadi, pemikiran pemisahan agama dari kehidupan merupakan jalan tengah di antara dua sisi pemikiran tadi. Penyelesaian jalan tengah, sebenarnya mungkin wujud di antara dua pemikiran yang kontra. Sebab dalam hal ini hanya ada dua kemungkinan iaitu yang pertama mengakui keberadaan Al Khaliq yang menciptakan manusia, alam semesta dan kehidupan. Dan dari sinilah dibahas, apakah Al Khaliq telah menentukan suatu peraturan tertentu lalu manusia diwajibkan untuk melaksanakannya dalam kehidupan, dan apakah Al Khaliq akan menghisab manusia setelah mati mengenai keterikatannya terhadap peraturan Al Khaliq ini.
Kedua adalah mengingkari kewujudan Al Khaliq. Dan dari sinilah dapat dicapai suatu kesimpulan, bahawa agama tidak perlu lagi dipisahkan dari kehidupan tapi bahkan harus dibuang dari kehidupan. Kritik daripada segi kaedah pemikiran pragmatisme yang tercabang dari Empirisme nampak jelas menggunakan kaedah Ilmiah yang dijadikan sebagai asas berfikir untuk segala bidang pemikiran baik yang berkenaan dengan sains dan teknologi mahupun ilmu-ilmu sosial kemasyarakatan.
Jadi, pemikiran pemisahan agama dari kehidupan merupakan jalan tengah di antara dua sisi pemikiran tadi. Penyelesaian jalan tengah, sebenarnya mungkin wujud di antara dua pemikiran yang kontra. Sebab dalam hal ini hanya ada dua kemungkinan iaitu yang pertama mengakui keberadaan Al Khaliq yang menciptakan manusia, alam semesta dan kehidupan. Dan dari sinilah dibahas, apakah Al Khaliq telah menentukan suatu peraturan tertentu lalu manusia diwajibkan untuk melaksanakannya dalam kehidupan, dan apakah Al Khaliq akan menghisab manusia setelah mati mengenai keterikatannya terhadap peraturan Al Khaliq ini.
Kedua adalah mengingkari kewujudan Al Khaliq. Dan dari sinilah dapat dicapai suatu kesimpulan, bahawa agama tidak perlu lagi dipisahkan dari kehidupan tapi bahkan harus dibuang dari kehidupan. Kritik daripada segi kaedah pemikiran pragmatisme yang tercabang dari Empirisme nampak jelas menggunakan kaedah Ilmiah yang dijadikan sebagai asas berfikir untuk segala bidang pemikiran baik yang berkenaan dengan sains dan teknologi mahupun ilmu-ilmu sosial kemasyarakatan.
Ajaran pragmatise lebih mengutamakan
penggunaan kaedah pemecahan masalah serta kaedah penyelidikan. Dalam praktiknya
memerlukan guru yang memiliki sifat pemberi kesempatan, sahabat, seorang
pembimbing, berpandangan terbuka, kreatif, sabar, bekerjasama dan bersungguh –
sungguh agar belajar berdasarkan pengalaman yang diaplikasikan oleh siswa.
Penutup
Ideologi pragmatisme merupakan kepercayaan bahawa kebenaran
atau nilai sesuatu teori, ajaran dan doktrin bergantung terhadap penggunannya
secara praktik. Fahaman yang dibawa oleh William James ini telah mempengaruhi
dalam bidang psikologi, agama dan pendidikan. Pragmatisme telah
berhasil mendorong berfikir yang liberal, bebas dan selalu menyangsikan segala
yang ada. Barangkali dari sikap dengan keyakinan tersebut. pragmatisme telah
mampu mendorong dan memberi semangat pada seseorang untuk berlumba-lumba
membuktikan suatu konsep lewat penelitian-penelitian, pembuktian-pembuktian dan
eksperimen-eksperimen sehingga munculllah penemuan baru dalam dunia ilmu pengetahuan
yang mampu mendorong secara dahsyat terhadap kemajuan di bidang sosial dan
ekonomi.
No comments:
Post a Comment